Ojämnt gaffelutstick, problem?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej,

Ser nu att vid återmontering av gaffeln att jag har ojämnt gaffelsutstick mellan höger och vänster genom styrkronan. Skillnaden är minimal, skiljer 1 mm vad jag kan mäta mig fram till. Har monterat ihop allt och kört hojen och allt funkar super.

Nu börjar jag fundera på om jag ska plocka ner hojen igen för att åtgärda detta. Vill helst inte göra det. Vad säger ni experter?
 
Spelar ingen som helst roll, det finns gafflar där det är fjäder bara i ena benet och dämpning i andra. Det finns gafflar som har returdämpning i ena benet och kompressionsdämpning i det andra. Man kan ha olika styvhet på fjädrarna i respektive ben för att få en styvhet mitt imellan.

Gafflar är så styva att det spelar ingen roll.
 
På min Himalayan drog den snett med olika gaffelutstick(från återförsäljaren). Men det var ju en massiv skithög nån indier bestämt sig för att kalla motorcykel så kanske inte gäller på riktiga motorcyklar.
 
En millimeter skillnad i uppstick spelar nog störst roll för synen och känslan för detaljer…

Precis som tvåtaktsmannen påpekar, det finns framgaffelben som är ojämnt belastade redan från fabrik, med olika fjädrar och olika dämpning i olika ben och dessutom med fjäder bara i det ena benet. Då är din skillnad i fjäderförspänning på en enda millimeter att betrakta som försumbar. Hojen kommer inte att böja framgaffeln och svänga in i mitträcket på grund av detta…

Det som möjligtvis kan ställa till med problem är väl i så fall olika utstick på olika gaffelben när du monterar framhjulet, men en enda millimeter lär ju inte göra så att det blir omöjligt att få tillbaka hjulaxeln.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top