Ojämn tomgång

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Innan motorcykeln blivit varm, och lite till så går den ojämnt och ryckigt..

http://www.yeltzin.net/video/video.html

En teori är att det är vatten som kommer in i främre tändstiftet (2 cylinders sv650), och innan det torkat ur så... Men, jag har kapell över den, och även om det inte regnat på någon dag så är den jobbig, men det kanske är kondens under kapellet??

Men det kanske beror på något annat? Några tips?

Det kan bero på:

Osynkroniserade förgasare
Ojusterade ventiler

Bland annat...

Låter som han tappar en cyl helt. Kolla över tändkablar samt stift.

Låter som han tappar en cyl helt. Kolla över tändkablar samt stift.

Precis vad jag tror händer... För när jag kör i regn händer det ibland.. vatten in i tändstift-hålet.. sen börjar den cylindern krångla.. tändstiften blött och det blir ingen gnista.. och det är det jag TROR händer här också, alltså tills motorn e varm och det torkar ut..

Men det händer även om det inte regnat som sagt.. kan kondens skapa så mycket problem, eller är det något annat?

Precis vad jag tror händer... För när jag kör i regn händer det ibland.. vatten in i tändstift-hålet.. sen börjar den cylindern krångla.. tändstiften blött och det blir ingen gnista.. och det är det jag TROR händer här också, alltså tills motorn e varm och det torkar ut..

Men det händer även om det inte regnat som sagt.. kan kondens skapa så mycket problem, eller är det något annat?

Kan mycket väl vara kondens.
Byt tändkablarna och skaffa en elektronikolja och spruta i.
Byt stiften med för att vara på den säkra sidan och kolla så det inte är massa skit runtom.

Kan även vara dålig kontakt mellan stift och topp.
Jag brukar ta lite kopparpasta på gängan och anslutningen på stiftet för att få 100% kontakt.

Last edited:
Ehmm.. jo den har ju gått ojämnt på tomgång och låga varv.. och nu har jag pillat med det inför avställningen så...

För några veckor sedan synkade jag förgasarna, tyckte mig att det blev aningen bättre efter det..

Sen igår kollade jag ventilspelet och det höll sig inom gränserna.. MEN.. sen när jag var klar och pillat ihop hojen så var problemet värre än någonsin..
Startade hojen med choke - inga problem perfekt.. sen vred av choken.. inga problem..
Vred på gasen - den hostade och hackade tills den kom upp i varv och var bra där.. varje gång likadant!! .. och en gång när jag lät den stå på tomgång och jag vred hastigt på gasen hostade den till och det small ur avgasröret och den dog.. men alltid bra så länge den kommit upp i varv..

Är den sådan här går den inte ens köra.. skulle vara glad för tips..

Ehmm.. jo den har ju gått ojämnt på tomgång och låga varv.. och nu har jag pillat med det inför avställningen så...

För några veckor sedan synkade jag förgasarna, tyckte mig att det blev aningen bättre efter det..

Sen igår kollade jag ventilspelet och det höll sig inom gränserna.. MEN.. sen när jag var klar och pillat ihop hojen så var problemet värre än någonsin..
Startade hojen med choke - inga problem perfekt.. sen vred av choken.. inga problem..
Vred på gasen - den hostade och hackade tills den kom upp i varv och var bra där.. varje gång likadant!! .. och en gång när jag lät den stå på tomgång och jag vred hastigt på gasen hostade den till och det small ur avgasröret och den dog.. men alltid bra så länge den kommit upp i varv..

Är den sådan här går den inte ens köra.. skulle vara glad för tips..

Tjyvluft?
Går snålt på ena eller båda burkarna? Hur såg stiften ut?

Du har inte skräp i förgasarna?
Tjuvluft som El garto skriver kan det mycket väl vara, prova att spruta lite startgas runt ansslutningarna på förgasarna.

Du har inte skräp i förgasarna?
Tjuvluft som El garto skriver kan det mycket väl vara, prova att spruta lite startgas runt ansslutningarna på förgasarna.

Ska prova det.. är det under tomgången eller med lite gas jag ska göra det?

Ska prova det.. är det under tomgången eller med lite gas jag ska göra det?

Under tomgång.
Har du tjuvluft så kommer tomgången antingen stiga eller sjunka när du spruta startgasen:)
Spruta dock inte ner i luftburken för där ska den ta luft :D

Alltså.. felet kommer och går..

Rulllade fram hojen, skruvade och lyfte tanken.. startade, sprutade.. ingen skillnad någonstans, gjorde av med rätt mycket spray utan skillnad.. MEN, felet med gasproblemen fanns inte där idag heller, den gick som en klocka..

.. får nog ta med mig startsprayet när jag kör, för det kommer och går det där felet.. får prova nästa gång..

Men tack så länge ändå..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...