Ojämn laddning av batteri

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR
Hej,
När jag skulle hem från jobbet så var hojjen stendöd. Startade med startkablar, dock betedde sig då hojjen konstigt. Varvräknaren gick åt fel håll och lampor blinkade. Så fort jag startade belysningen så ville hojjen dö. Fick köra i 20km/h, så fort jag gasade så hoppade den som en brunstig känguru..

Har laddat upp batteriet (nytt, andra på 1.5 säsong), allt lirar kanon.

Mätte upp Volten. Vid hög tomgång utan belysning 14.2v, när jag startade helljuset blev det strax över 12v....

Något relä som är kasst? Tips mottages tacksamt för jag vet inte var jag skall börja!

Gsxr600 -98
 
Ett vanligt fel är att regulator/likriktaren pajar. Lite mindre vanligt, men händer på hojar som har gått långt, är att statorn pajar.

Det händer även att det blir dålig kontakt i kontaktdonet mellan stator och regulator/likriktaren.

Börja med att kolla att statorn ger rätt spänning på alla tre faser. Gör den det ligger felet troligen i regulator/likriktaren.
 
Min R1:a laddade inte pga av bränd stator. Men som sagt mät dom tre faserna på statorn först. Finns youtube klipp hur man gör
 
Som sagt, vanligt att laddningsregulatorn går på gixxrar. Beställde precis ett mosfet-kit till min -06:a från roadstercycle.com.

Original eller utbytes fanns inte hemma hos den lokala märkesnasaren och om hojen ändå ska bli stående gynnar jag hellre en amerikansk företagare och satsar på en uppgradering samtidigt. Känns dessutom vettigt att dra ny kabel på en snart 10 år gammal hoj.

$175 inkl monteringsfäste, extra kabel, fett, och internationell frakt.

Du hade tur som kunde köra hem...


ImageUploadedByTapatalk1434947046.610852.jpg
 
Tack,
Kan man testa laddregulatorn för att veta att det är den?

Och vad är fördelen med Mosfet grejjen?

Kör inte så mkt med hojjen och har tänkt att ha kvar den ett par år, gått 2500mil och är i fint skick i övrigt... Stått still i nästan 10 år innan jag drog igång den förra säsongen...
 
Kan man testa laddregulatorn för att veta att det är den?
Man mäter spänningen på batteriet när hojen är igång, precis som du gjort.
Jämför med spänningen när motorn är avstängd. Den ska (såklart) öka till 13-14V när motorn är igång. Upp mot strax under 15V vid bra varv är normalt.

Statorn (själva generatorn) kollar man genom att mäta resistansen i de olika lindningarna. Brukar stå förklarat i reparationsmanual hur man gör och vilka kablar det är.

Och vad är fördelen med Mosfet grejjen?
MOSFET är en förkortning Metal Oxide Semiconductor - Field Effect Transistor. Det är en typ av transistor som har låg s.k. inre resistans. Kort förklarat så ger denna typ av transistorer mindre värmeförluster och håller därmed bättre.

Statorn levererar växelspänning om 50-100V. Laddregulatorn dels likriktar spänningen och reglerar den till cirka 14V genom att "överbliven" spänning kortsluts mot jord. Därav den höga värmeutvecklingen i laddregulatorn. ...och för mycket värme tycker inte elektronik-komponenter om.
 
Last edited:
Uteslutningsmetoden funkar också. Om hojen inte laddar fast statorn levererar som den ska så är det i 99% av fallen regulatorn som är kass.

Ladda batteriet och mät om/hur hojen laddar överhuvudtaget. Om svaret är 'nej' och du har ett friskt batteri så går du vidare och mäter hur mycket statorn genererar. Är den också frisk (85V+ på alla tre, ingen kortslutning) så är det garanterat regulatorn.
 
samma sak hände på kompisens sv650 när han skulle ha gång den i våras, laddregulatorn hade brunnit upp i slutet av förra året och han hade bytit den, men batteriet verkade ha tagit skada, den gick bra att starta o köra med startkablar från bil, men så fort man kopplade loss den började alla mätare fladdra, hojen hosta och tillslut dö.
lösningen var nytt batteri... (utöver regulatorn han bytte förra året)
 
Tänk på att när du mäter spänningen från statorn generatorn med regulatorn bort kopplad så är det växelström, dvs mellan alla tre sladdarna , tre par, så ska det vara 3 x ca 70 VAC vid ca 4000rpm.
kontroll med stoppad motor, de tre sladdarna bort kopplade från regulatorn, lågt motstånd mellan alla tre paren, omkring 1 ohm.
kontroll med stoppad motor, högt motstånd, över 100 kohm mellan sladdarna och hojens chassi. högt motstånd=statorn har inte brunnit, bra !
på min sukka var det laddning regulatorn......
 
Hej,
Tack för alla svar. Snabb fråga, vart hittar jag laddregulatorn på min gixxr 600 ?

Thx!
 
Hej,
Tack för alla svar. Snabb fråga, vart hittar jag laddregulatorn på min gixxr 600 ?

Thx!

Jag gissar under plastkåpan till höger under passagerarsätet. För där satt den på min sv650s från 2000.
du vet nära batteriet. det enda bra. med den placeringen.
på nyare hojar är den placerad för bättre kylning. tex på min gsx1300r sitter den under svingen framför bakhjulet
 
Last edited:
Det kan vara batteriet som är dåligt och inte tar emot laddning från mc´n.
Det kan dock funka om man "pressar in" ström med en laddare. Jag hade problem med detta i våras, men bytte batteri och nu funkar det bra :tummenupp
 
Hur gick det?

Fick mitt kit idag - exakt en vecka efter beställningen lades. Inte dåligt med tanke på avståndet. Dessutom tullas inte hojdelar här :)

ImageUploadedByTapatalk1435577763.756827.jpg
 

Pratade med bike i Trollhättan idag. De ska ha 1000kr för ett begagnat original och 1800kr för nytt eftermarknads(dvs ej orginaldel).

Jag kollade eBay, finns grejer som ska vara plug and play, för typ 300kr, misstänker att det är skit?

Det kittet du länkde, är det lätt att byta för en idiot?
 
Ja det är lätt att byta till det kittet. Det är ju 3 identiska sladdar in från generatorn. Dessa kan kopplas som du vill. Sen är det plus och minus direkt till batteriet.
 
Pratade med bike i Trollhättan idag. De ska ha 1000kr för ett begagnat original och 1800kr för nytt eftermarknads(dvs ej orginaldel).

Jag kollade eBay, finns grejer som ska vara plug and play, för typ 300kr, misstänker att det är skit?

Det kittet du länkde, är det lätt att byta för en idiot?

Som Boris säger är det relativt enkelt. Det du bör vara försiktig med om du löder allt själv (det kittet jag köpte) är att på plus och minus från batteriet rätt i kontakten till regulatorn.

Om du är osäker säljer samma kille olika kit, vissa i stort sett plug and play. Tänk på att en original regulator använder de gamla kablarna och dessa är i de flesta fall av dålig dimension och det är dessutom ganska vanligt att de blivit skadade vid kontakterna, vilka i sin tur ofta är långt ifrån nyskick. Framförallt på de modeller där regulatorn sitter monterad bakom kylaren, duktigt utsatt för väder och vind.

Ta några minuter och kolla på sidan jag länkade till ovan. Börja gärna med videon som visar hur stator, regulator och batteri är kopplade - bra om du inte har koll på hur de olika bitarna funkar ihop.

Välj sen ett kit som du känner att du kan klara av själv. Om du inte är bekant med en lödkolv rekommenderar jag ett av de färdiglödda kitten.

Lycka till.

Nedan bilder på kit som det kom och efter att jag förberett för installation. Efter detta är det bara en kontakt från statorn (som sitter på hojen...) och inkoppling direkt mot batteriet.

ImageUploadedByTapatalk1435710283.262539.jpgImageUploadedByTapatalk1435710295.465842.jpg
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top