Ojämn bromsverkan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Som trådnamnet avslöjar upplever jag att min frambroms tar ojämt. Jag har en Kawa Versys med ABS men det är inte ABS:en som slår till och skapar vibrationer så det skämtet kan vi spara till ett annat tillfälle.

Den ojämna bromsverkan märks framförallt (enbart?) när jag gör relativt mjuka och lätta inbromsningar inför ett rödljus t.ex.

Det känns ungefär som om en del av bromsskivan hade en stor rostfläck alt. vara teflonbelagd så inbromsningen blir ojämn och hojen gungar en aning.

Det är ganska svaga "gungningar" så det tog ett tag innan jag tänkte på det men när man väl lägger märket till något så blir det mer påtagligt.

Vid kraftigare inbromsningar eller inbromsningar i högre fart märks ingenting alls. Det handlar alltså om långsamma mjuka inbromsningar i låg hastighet.

Du har flytande ok och semiflytande skivor va? Plocka ner och smörj och se till att det glider som det skall. Tvätta sedan av skivan med T-sprit och slipsvamp för att få bort ingnuggade bromspads. Räcker inte detta slipa även ner padsen lite.

Du har flytande ok och semiflytande skivor va? Plocka ner och smörj och se till att det glider som det skall. Tvätta sedan av skivan med T-sprit och slipsvamp för att få bort ingnuggade bromspads. Räcker inte detta slipa även ner padsen lite.

Kan vara värt ett försök...

Var det alltså för rengöring som du rekommenderade Bikarbonat? Lyckades inte göra den kopplingen så för mig var det som Goddag yxskaft.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti