Ojämn bromsverkan!

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Varför är det så ojämn verkan på mina bromsar? KTM:s Beringerok och KTM skiva sitter på. Ibland niger den bara, inte en tendens till att resa bakhjulet fast jag tar i jävlar med fyra fingrar, och ibland låser jag däcket enkelt med två. Tänkte först att man måste jobba upp den i rejäl arbetstemp, och visst bromsar det bättre då, men teorin håller inte... När bromsarna är kalla tar det alltid sämre, men när man kört ett tag och bromsar nyper det bara till ibland och man låset framhjulet. Jäkligt otrevligt när man ska göra stoopies...

Nån som vet varför?

Demon skrev:
2693614 Varför är det så ojämn verkan på mina bromsar? KTM:s Beringerok och KTM skiva sitter på. Ibland niger den bara, inte en tendens till att resa bakhjulet fast jag tar i jävlar med fyra fingrar, och ibland låser jag däcket enkelt med två. Tänkte först att man måste jobba upp den i rejäl arbetstemp, och visst bromsar det bättre då, men teorin håller inte... När bromsarna är kalla tar det alltid sämre, men när man kört ett tag och bromsar nyper det bara till ibland och man låset framhjulet. Jäkligt otrevligt när man ska göra stoopies...

Nån som vet varför?

har du slitit in beläggen o skivan?..... annars kan du ju ha luft i systemet .. ev gammal bromsvätska ..
bromskolven asså den som trycker på belägget kolla så den inte tjärvar..

Last edited:
*MACKE* skrev:
2693661 har du slitit in beläggen?..... annars kan du ju ha luft i systemet .. ev gammal bromsvätska ..

Har väl kört kanske 10h motard iaf 5, luft i systemet, nej! Gammal bromsvätska däremot. Kan det inverka så kan det vara det. Jag byter ju mellan motard och enuro titt som tätt och byter även oket. Hur länge håller sig bromsvätskor???
Läste på nån förpackning från statoil att man ej ska använda oljan om förpackningen vart bruten mer än 14 dar. Stämmer det? I så fall har jag jäkligt gammal olja i mina bromsar.

jag tror att du kan ha äldre i bromssystemet men om du tar från en burk som har varit öppen i över 2 veckor så är det inte bra
det är så jag har fattat det

Demon skrev:
2693680 Har väl kört kanske 10h motard iaf 5, luft i systemet, nej! Gammal bromsvätska däremot. Kan det inverka så kan det vara det. Jag byter ju mellan motard och enuro titt som tätt och byter även oket. Hur länge håller sig bromsvätskor???
Läste på nån förpackning från statoil att man ej ska använda oljan om förpackningen vart bruten mer än 14 dar. Stämmer det? I så fall har jag jäkligt gammal olja i mina bromsar.

har du helt ny olja i broms systemet så håller sej oljan i 1år sen rekomenderar man att man byter .... men när du håller på o byter fälgar .. kan de inte komma in lite luft i systemet då :confused:

har du gammal olja så blir oljan rätt varm fort i värsa fall koka .. och då har du ingen broms alls.

Last edited:
*MACKE* skrev:
2693718 har du helt ny olja i broms systemet så håller sej oljan i 1år sen rekomenderar man att man byter .... men när du håller på o byter fälgar .. kan de inte komma in lite luft i systemet då :confused:

har du gammal olja så blir oljan rätt varm fort i värsa fall koka .. och då har du ingen broms alls.

Jo det kommer luft i systemet när man byter ok, men minsta bubbla (typ 1 mm) gör att bromsen blir svampig, det är inte problemet. Bromsen är fast och jämn. Som sagt ibland bara nyper det till och ibland händer (nästan) ingenting.

Är det ingen som byter ok när ni byter från motard till endurodäck. Är inte 310 mm skiva fram lite väl häftigt i skogen, speciellt på min då som är lömsk som en räv.:mad:

Måste jag i så fall köpa en ny flaska bromsolja varje gång jag byter däck, Blir ju rätt mycket spill då systemet rymmer typ 1 dl.:va

Last edited:
Jag tycker att orginal beläggen (inte de sintrade) är helt värdelösa, kör man de beläggen riktigt varma så blir de lätt "glasade" så köp sintrade eller andra belägg och byt bromsvätska :tummenupp

Billson skrev:
2695695 Jag tycker att orginal beläggen (inte de sintrade) är helt värdelösa, kör man de beläggen riktigt varma så blir de lätt "glasade" så köp sintrade eller andra belägg och byt bromsvätska :tummenupp
Håller med Billson. Jag har varit med om att piratbeläggen smälter och blir överhettade. Kanske fungerar dina belägg bara vid en speciell arbetstemperatur och knapt då verkar det som.

Jag tror inte det beror på vätskan. Jag byter också ok då och då och har samma flaska som är säkert över ett år. Jag har inte märkt nåt negativt av att flaskan varit öppnad så länge, men har inte pressat på bana med vätskan heller.

Billson skrev:
2695695 Jag tycker att orginal beläggen (inte de sintrade) är helt värdelösa, kör man de beläggen riktigt varma så blir de lätt "glasade" så köp sintrade eller andra belägg och byt bromsvätska :tummenupp

Hur ser sintrade belägg ut??

Jag fick med beläggen när jag köpte kitet och hojjen, men wheeliegirl skulle nog ha rejsat med hojjen så jag tror inte det är nån skit. Men jag har inte undersökt det så ingående heller.

Last edited:
Du ser små metallpartiklar som glänser i beläggen om du torkar dem rena, organiska belägg saknar metallpartiklar.
Demon skrev:
2695958 Hur ser sintrade belägg ut??

Jag fick med beläggen när jag köpte kitet och hojjen, men wheeliegirl skulle nog ha rejsat med hojjen så jag tror inte det är nån skit. Men jag har inte undersökt det så ingående heller.

*/ ?>
Back