Ofrivillig bredsladd på bana, vad gör jag åt det?

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Jag var ute och körde bana idag, invigde mitt nya (och första) skinnställ och såg till att slita in puckarna duktigt.
Det var fjärde gången jag var ute, och det börjar gå ganska snabbt känns det som. Knät tar i i nästan alla kurvor, i flera även stöd och fotpinnar :tummenupp .
Det som hände idag som var lite mer extravagant var att bakdäcket i en lång och ganska snabb dubbelhöger tappade grepp.
Jag är nere på maxlutning vad gäller markfrigång, känner hur baken driver ut och gummit skriker ystert.
Min reaktion blir väl som de flesta andras, jag tänker "skitfan" och släpper av på gasen, baken får fäste igen och tack och lov blev det ingen highsider, bara lite slängit så att säga.
Så mina luddiga frågor till er som har åkt så himla mycket mer än vad jag gjort, blir i stil med
"vad gör jag nu då?"
Har jag redan nått max av vad hojen fixar?
Hade jag en himla tur som inte vurpade, eller är detta vanligt förekommande?
Vad är det som orsakar sladden? Ska jag köpa bättre däck, köra långsammare, gasa mindre under nerlägg (tror dock gasen var försiktig just där), uppgradera fjädringen?
Fasen, det blev säkert ett rörigt inlägg det här. Hittills har ju allting jag gjort på bana siktat på att få mig att åka snabbare, och efter detta vet jag inte riktigt vad nästa steg är. Dags att börja spara till ny hoj kanske...
Min hingst är en zx6r från 96, fräscha pirelli dragon sitter på.
Tja, alla funderingar är välkomna. Annars får jag väl bara önska gott nytt lite i förskott till er där hemma.
Tack för ordet /Johan
 
Flyg över mig dit så kan jag visa på plats! det är mycket lättare så! :tummenupp


annars har du redan svarat på en del själv. det som spelar in är:
däck, däcktemp
fjädring fram o bak
lutning o hastighet
gaskontroll
asfaltens jämnhet

och sen får du utgå ifårn att te.x fotpinnen inte var i backen o hjälpte till att lyfta bakhjilet, osv :)
 
Vet inte om gunde sa det men det är "ba hänga mer" : )
Men fjädring gör att du kan ha bättre fäste helt klart!
Men vill du bli ännu snabbare så kanske en kurs på California Superbike School?
 
Kan vara skit på banan på just det stället du fick sladd?

Kolla även att inget läcker från hojen. Det brukar ha en viss förmåga att alltid pricka bakhjulet då.

Men annars som dom andra säger. Jobba med fjädringen, kolla däcktryck ev byte av däcktyp osv.
 
Om hojen är en original 96:a vad gäller markfrigång och fotpinnar så bör det iaf finnas utrymme för betydligt mer nedlägg vad gäller däckens fäste, med såna däck du har på.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top