Offroadare får nytt liv

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lite knäpp måste man nog vara. Nu drar jag igång ett sidoprojekt.
Abstinensen att inte kunna skruva, planera och shoppa delar blev för
stor.

Hade länge velat fram och tillbaka med att köpa en offroad hoj.
Nu skulle jag äntligen komma till skott så jag kunde köra lite grus
i sommar. Budget 10-15 tusen, kanske upp till 20.
Bland utbudet så fick jag syn på en annons gällande en XTZ660 där
säljaren kunde tänka sig en gammal moped i inbyte. Eftersom jag inte
riktigt kunde bestämma mig för vilken offroad jag skulle välja så
tänkte jag att jag gör ett försök med denna då jag har ett vrak i ladan.
Sedan flera år tillbaka har jag försökt sälja en gammal flakmoped
som egentligen gick under kategorin "vrak". Motorn delvis i delar.
Ram lite rostig och svetsad så den fått högre sidor på flaket.
Trät ruttnat, ingen framlampa, punka på alla hjul, ej original sadel,
bakskärm och baklampa ja därav att ingen ville köpa den. Men den här
ville. Det var så jag blev ägare till en XTZ660 Tenere av 92 års modell.

136525904743786900_resized.jpg




Teneren var i mycket fint skick trots sin ålder och inte mycket att
göra på den. Var i och för sig det jag ursprungligen ville men min
hjärna satte givetvis igång direkt med möjliga modifieringar som kunde
göras. Bl.a. ville jag lätta vikten på hojen genom lättare ram och sving.

Springer just då på en kille som har grejer till en gammal XT liggande
och som vill bli av med detta snabbt. Jag agerar utan att tänka.

136604369165049700_resized.jpg


136604369460632900_resized.jpg





Började sedan processen med att undersöka vad som kunde genomföras av
min ideér och här nånstans har jag alltså fastnat riktigt rejält i vad
som kan komma att bli ytterligare ett stort byggprojekt. :huvet
Inte riktigt optimalt att ha flera projekt igång men vafan, det
är ju kul och det är ju det vi skall ha med våra projekt.

Men med all info jag läser om hojarna, byggen och andras erfarenheter
så börjar jag så smått ändra mig och det hela tar en helt annan vändning
väldigt fort. Jag vill ha en helt annan hoj att jobba med. Så jag hittar
ett lämpligt projekt i långbortistan och åker och köper den.

136759962886574200_resized.jpg


136759963214483700_resized.jpg


136759963627906800_resized.jpg


136759964059896100_resized.jpg


136759964474012500_resized.jpg


136759964833131000_resized.jpg
 
Blev det 3st objekt lr?
 
Kul objekt, blir spännande att se vad som blir av det!
 
Samtidigt som jag köpte XTn per telefon så lade jag in Teneren på Blocket.
Dagen efter XTn var hemma såldes Teneren. Detta var förra helgen.
Så jag har 1st XT600 från 1985 ej riktigt komplett och duktigt misshandlad.
Sen har jag prylarna på släpet från en XT600 1989. Det blir en bastard av
bygget. Mycket skruva/byta ut grejer, måla och putsa upp. Rätt skönt o
slippa svetsande hit o dit. Det har jag tillräckligt av i Croftster projektet.

Wiseguy, blinkersar är det ont om men jag har troligtvis 2 fina framlampor.
Tror de är likadana men har inte jämfört ännu. Är du spekulant?
Söker själv den undre bakskärmen till en XT600 2KF.
 
Nu när jag håller på att riva hojen så försöker jag inspektera
så mycket jag kan och skriva upp prylar som skall bytas.
Listan börjar bli oroväckande lång.

Här är lite grejer jag upptäckt.

Bakfälgen ser ut så här överallt.

136766485646883400_resized.jpg




Den andra som kom med de lösa delarna ser ut så här. Skall försöka
mig på att knacka ut bulan för lyckas det så är fälgen helsjysst.

136776754057850700_resized.jpg




Motorn har varit isär minst en gång.

136766485437885500_resized.jpg


136766486000942100_resized.jpg


136766484839964100_resized.jpg




Lite misshandlade grejer.

136766485179845200_resized.jpg


136766486240334000_resized.jpg


136766484548805200_resized.jpg
 
Nä blinkers har jag så det räcker. Däremot själva reglaget är kaputt på min.
Jaha, reglaget. Det är sämre med det.:(



Tips på däck emottages.
Asfalt/grus, bra och billiga på samma gång (önsketänkande?),
gärna länk om det är på nätet.
Någon kanske vill byta till sig Innova Super Enduro-R mot nåt
inte alltför gamla däck?


Tips på färger också.
Sprayburkar. Färg till plasten, blir blandat ABS och Polypropylene.
Färg till ram, tank och motordelar.

:)
 
Last edited:
Dags för nedmontering.

136777162875150600_resized.jpg


136777163333114800_resized.jpg


136777163954399700_resized.jpg




Så här mycket har jag nog aldrig sett på en hoj förr.

136777163613068300_resized.jpg




Mera nedmontering

136777164271795600_resized.jpg


136777164632428100_resized.jpg


136777164939301700_resized.jpg


136777165309670600_resized.jpg
 
Detta är inget bra. 28 års skit rent ut sagt.

136787083916150000_resized.jpg




Rätt så väntat. Får inte ut pinnbulten som binder ihop dämparen med länkaget. :gnissla
Har bankat, värmt och bankat än mer.
(fräschare länkage sidan om som jag skall använda till hojen istället)

136795608328677900_resized.jpg




Eftersom jag inte har en press så fick det bli att kapa skiten, borra ur grejerna
för det lossnade givetvis inte då heller med hammaren. Blir att köpa nya delar
som förbinder dem.

136811323809338300_resized.jpg




Nästa problem. Får inte ut denna heller. Misshandlad som bara den. :gnissla

136828590323385300_resized.jpg
 
Last edited:
sätt en liten kapskiva typ dremel, gör ett spår i skallen och använd en slaghammare:tummenupp
 
Ja WD40 är ju självklart använt i mängder på bägge problemen.
Första fick jag ju ändå lösa våldsamt. :smasha

Nu är det mer åt det hållet att jag inte vågar dra till ordentligt med hammaren
på slaghammaren. Rädd att alut i fästet ger sig. Men jag visste ju vad det
innebar att köpa en så här gammal hoj och dessutom misshandlad. Lär
inte vara sista skruven som jäklas. :D
Konvertering till insex står i varje fall på listan.
 
Sista delen borttagen, nu kan vi ställa 43F ramen åt sidan ett tag.

136786114666589700_resized.jpg




Min extra ram (från en 2KF hoj) jag tänkt gå vidare med. Tvättad så man slipper
så mycket skit.

136786115195001300_resized.jpg




Motorn passar.

136787083527768500_resized.jpg




Länkaget är det i bättre skicket från 2KF. Svingen från 43F lirar också
tillsammans på 2KF ramen.

136795608599965800_resized.jpg


136795608863077800_resized.jpg


136795609185851000_resized.jpg
 
Apropå rengöring...

Såpavatten och Svinto löser allt! Dock kan man tendens till borstat-stål-yta men det gör sällan nått. :)
 
Aldrig öppnat en stötdämpare förr och det märker man ju nu.
Dags att köpa en Clymer manual. Vet/vågar inte bruka våld på
grejerna men jag tror att markerad alu del skall knackas mot
cylindern.

136835295116221300_resized.jpg


136835295489840800_resized.jpg




Jag fick ut den lille rackaren tillslut. :D
Fick ta till stora artilleriet med svetsen.

136837208006570300_resized.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top