Offroad semester i öken?

Scorp10

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750cc -97
Hej!

Jag funderar på att komma iväg på en resa på ungefär 2 veckor genom någon outback. Ute efter stora tomma ytor, samt härliga sanddynor.
Funderar på vad man ska tänka på att ha med sig. Hur man ska planera resan, och om någon har gjort ngt liknande med tips på platser?

Planen är att åka ner och hyra en offroad-hoj på plats.

Tacksam för alla tips!

mvh Richard

Jag semestrar inte i sanden utan satsar på att köra genom den så fort som möjligt men har väl ändå lite erfarenhet....

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/ är forumet för tokar som kör motorcykel/bil/går/cyklar/rider kamel genom öknen och andra festliga saker....

www.advrider.com är ett bra renodlat adventure MC forum. Där hänger allt från Dakar-åkare till BMW GS åkare vars största hinder är trottoarkanterna...

Annars så kan jag rekommendera något charity-rally om du vill ned och leka i sanden och uppleva ett längre äventyr utan tävlingsinslag. Finns mängder och i år satsar jag på att åka http://www.budapestbamako.org/en/ Budapest-Bamaku (Mali) i bil som avkoppling från skolan....

Sen finns givetvis möjligheten att åka på arrangerade turer av bla motoadventures som länkades ovan. Bra men väldigt dyrt.....

Har själv någon slags dröm om att köpa en endurohoj och köra ett dakarlopp, fast det ligger nog väldigt långt bort i tiden...

Att gasa på yberstora sanddynor med sanddäck ser sjukt kul ut i alla fall!

Tack för alla svar!
Ska kolla upp alla länkar och se om det blir ngt, eller om jag hamnar på en bar i Phuket och beställer köttbullar från en svensk meny till vintern som alla andra till vintern.... :D

Tack för alla svar!
Ska kolla upp alla länkar och se om det blir ngt, eller om jag hamnar på en bar i Phuket och beställer köttbullar från en svensk meny till vintern som alla andra till vintern.... :D

Har du inte kört själv i öknen tidigare så skulle jag rekomendera att göra det i organiserad form.
Har varit i Marocco med Motoadventures, fungerar helt perfekt, du kör i egen takt, navigering med GPS. Kostnad ca 30000kr för allt, 10 dagar.
Har haft offroad hoj själv i Sahara (5år) då jag bodde där, men Marocco var roligare.

Finns fler aktörer i detta segment, men bäst är nog Motoadventures, enda är att man får stå ut med ägaren John´s lite burdusa ledar stil.

Prova om detta är något för dig genom Olle på MC Sport Arlanda, skoj på hoj.
08-59430770.

//Thomas

Dra hem dust to glory.

Gillar du vad du ser så ska jag dra i lite trådar åt dig, har en kompis som körde desert tours där nere innan. 2 veckor i mexico behöver inte bli allt för dyrt, o du lär hinna dra hela trippen från san diego till cabo san lucas, turista en dag eller 2 o sen dra tillbaka upp igen.

Som nämnt tidigare, du vill ha med en guide, köra själv där nere kan sluta väldigt väldigt fel.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra