Offroad fälgar till husaberg 650sm 06?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Hallå!

Någon som vet vart man kan få tag på offroad fälgar till ett bra pris till en Husaberg 650sm 06:a? Vad ska man ha för tum på fälgarna?

Har kollat på Husabergs sidan för att se vilken dimension det är i lagret för hjulaxel men hittar inget mått, nån som vet vad det är, bak och fram?

För om jag får tag på fälgar men inte hjulaxeln går in så borde man väl kunna byta lagern i fälgen?

Då har man haft premiär i detta forumet då :)

Mvh Johan

problemet är att de äldre fälgarna har en smalare axel så du får byta axel, tror inte det funkar att byta lager då de skulle få bli så små. "konverteringskitt" kostade 180kr sist jag såg något.

03 och framåt har rätt diameter på framaxeln(26mm).Bak är lika från -00(20mm axel).Det finns så pass många KTM/Husahjul i omlopp att det inte är värt besväret att köpa till något annat märke och börja strula med distanser och bromsskivor.Framhjulet är 21" och bak 18 eller 19".

Bara en lite undran, har inte -06 radialok och hur fungerar detta verkligen med offoradhjul. Kanske måste byta ok också???

Mxburn skrev:
2429109 http://www.blocket.se/vi/8831358.htm?ca=11_s
är från en 610sm men står inte årsmodell

Hur kan jag ha missat det, trodde jag kollat alla annonser.

Tackar!

philsson skrev:
2429068 problemet är att de äldre fälgarna har en smalare axel så du får byta axel, tror inte det funkar att byta lager då de skulle få bli så små. "konverteringskitt" kostade 180kr sist jag såg något.

Du vet möjligtvis inte var man kan få tag på ett sådant kitt?

motardnisse skrev:
2429095 Bara en lite undran, har inte -06 radialok och hur fungerar detta verkligen med offoradhjul. Kanske måste byta ok också???

Ingen aning, men det borde man kanske kolla upp.

Busaberg skrev:
2429091 03 och framåt har rätt diameter på framaxeln(26mm).Bak är lika från -00(20mm axel).Det finns så pass många KTM/Husahjul i omlopp att det inte är värt besväret att köpa till något annat märke och börja strula med distanser och bromsskivor.Framhjulet är 21" och bak 18 eller 19".

Bra att veta så man vet vad man ska kolla på för annonser!

Tackar!

Last edited:
Last edited:
Busaberg skrev:
2429142 Man flyttar hjulet några mm i sidled och shimsar ut skivan motsvarande.Finns nog någon tråd om det också.

Inga Husaberghjul:7peta

Då funkar det alltså att shimsa lite :tummenupp

Med fälgarna i annonsen, du tro inte att det skulle passa?

nilzz skrev:
2429155

Nej jag vet att dom inte passar.Inte i närheten av bolt on iallafall.Verkar vara väldigt grann framaxel,men med nya distanser och ny framaxel går det säkert att få dit.Sen är det inte samma bultmönster på bromskivan fram heller.Avståndet mellan bakdrev och bromsskiva måste stämma hyfsat också.Kolla blocketannonser och på enduromx.Husaberg och KTM-hjul brukar dyka upp rätt ofta.

nilzz skrev:
2429155
En kompis har Husqvarnafälgar på sin Husaberg och med tanke på allt strul han haft p.g.a fel fälgar så skulle jag säga att jag personligen lätt skulle ge 2000:- mer för att få rätt grejjer som passar rakt av.
Bättre att gråta en gång när man betalar än var gång man använder skiten. :tummenupp

Okej då är det alltså ingen ide att ringa på den annonsen.

Får hålla ögonen öppna efter ett par till Husa eller Ktm.

Nån som vet vart man kan köpa nya? Har ringt till en firma och dom skulle ha ca 10500:- för enbart fälgarna, lit mkt tycker jag.

nilzz skrev:
2429130
Du vet möjligtvis inte var man kan få tag på ett sådant kitt?
Jag tror det fanns att köpa direkt av husaberg. Skulle vi lyckas lista ut artikelnummer så ska det allt gå att ordna väldigt smidigt. Ska läsa igenom några av mina gamla trådar, jag tror det står något om det där.

nilzz skrev:
2429321 Okej då är det alltså ingen ide att ringa på den annonsen.

Får hålla ögonen öppna efter ett par till Husa eller Ktm.

Nån som vet vart man kan köpa nya? Har ringt till en firma och dom skulle ha ca 10500:- för enbart fälgarna, lit mkt tycker jag.

Nu vill jag inte göra reklam för mina egna prylar, men sluta läsa ni som är känsliga :)
Jag har en uppsättning fina Excel-fälgar från min husaberg -00:a. Så vill du köpa dig ett sådant där "ombyggnads-kit" för axlarna så kan du pm'a mig för mer info. Jag har även frambroms och bromsskiva till det om du inte vill köra med dina prylar du har redan nu. Men som sagt, ett pm om du vill ha mer info...

*/ ?>
Back