offroad eller motard?

Matrix

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Malmö!
Hoj
Ktm660
Hej
Jag ska köpa en hoj tänkte jag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha motard eller offroad. Det jag undrar är om det går att köra motard med möstrade gatdäck offroad? jag förstår att det inte är det optimala men jag kommer mest köra asfalt men det kan alltid vara kul att dra en sväng i en enduroslinga eller sprätta upp grannens gräsmatta

skilljer det mycket i försäkring mellan offroad och motard?

mvh jonas
 
Hej
Jag ska köpa en hoj tänkte jag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha motard eller offroad. Det jag undrar är om det går att köra motard med möstrade gatdäck offroad? jag förstår att det inte är det optimala men jag kommer mest köra asfalt men det kan alltid vara kul att dra en sväng i en enduroslinga eller sprätta upp grannens gräsmatta

skilljer det mycket i försäkring mellan offroad och motard?

mvh jonas


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151284

Köp motard... :tummenupp
 
Last edited:

hehe jo det ser ju kul ut men jag ser bara bilder där ni kört fast =)
ni ser ju ut att ha typ skurna slicks allihop. ligger man i 70 på en grusväg med dom så vill man ju knappast svänga =)

mvh jonas

Men vi kan ju inte ta kort när vi kör så det blir ju att man tar när man sitter fast. :D

Med träning så kan du köra väldigt fort på grus med slicks. Och roligt som fan är de oxå... :yoparty
 
Köp en med dubbla uppsättningar hjul så slipper du välja. Har det till min DR och det känns som man har två hojar i en. :tummenupp
 
Motard går som offroad föräkring... alltså samma.. iaf Bilsport & MC.

detta med försäkringarna får jag inte alls ihop, jag kollar på en xt660x och jag har fått priser från 17000-6000kr/helår
som billigast fick jag 6000 och på farsan 4800 konstigt att det är så lite skillnad.

pallar inte byta hjul sällan man planerar in var man ska köra.

mvh jonas
 
Man får inget gratis. Vill man köra off-road kör man med grova däck, vill man köra gata kör man med gatdäck.

Det finns ju ioförsig "mellanting" som Michelin Sirac och liknande.
http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1167

Grova dubbade däck lever hårt på asfalt och har väldigt kort livslängd. Mellantingen lever längre, men är ju inte så bra på något. Asfaltsdäcken lever längst, men är sådär på grusvägar och värdelösa i terräng.

För fösäkring på en Yamaha så borde Yamaha's märkesförsäkring funka bra, gå till närmsta Yamaha säljare och fråga vilket bolag de har avtal med (kommer inte ihåg det, flera år sedan jag sålde min Yamaha... :tungan ) XT'n borde vara bra mkt billigare än en XR då den väger mer och har färre hästar.
 

ni ser ju ut att ha typ skurna slicks allihop. ligger man i 70 på en grusväg med dom så vill man ju knappast svänga =)

Joda, det vill man visst det! Spenderade halva sommaren på grusvägar med min 660 med vanliga Pirelli gatdäck.
I början kan det vara halkigt men man får snart in snitsen och inser hur grymt kul det är!
Grovmönstrat är överskattat om man bara ska sladda grusväg.
 
Du ska helt klart välja en Motard.....

Skitkul på gatan och på grusväg.
 
jo det blir högst troligt en yama660x. ska kolla på en idag och en imorgon

tror det är ett bra alternativ om man inte pallar mecka
 
Hej
Jag ska köpa en hoj tänkte jag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha motard eller offroad. Det jag undrar är om det går att köra motard med möstrade gatdäck offroad? jag förstår att det inte är det optimala men jag kommer mest köra asfalt men det kan alltid vara kul att dra en sväng i en enduroslinga eller sprätta upp grannens gräsmatta

skilljer det mycket i försäkring mellan offroad och motard?

mvh jonas

Jag köpte ett pirelli mt60 däck till min motard för ett litet tag sen, där finns det en del dubbar så man kan sprätta grus. Har kört både på asfalt o lösgrus/sand o det funkar bra. Får se hur länge dom varar.
 
Jag köpte ett pirelli mt60 däck till min motard för ett litet tag sen, där finns det en del dubbar så man kan sprätta grus. Har kört både på asfalt o lösgrus/sand o det funkar bra. Får se hur länge dom varar.

Sjukt mjuka däck, bytte mitt idag då corden kommit fram i mitten och mönstret var helt nerslitet på båda sidorna. Knappt 300 mil men å andra sidan så är det rätt många touringmil på motorvägen med dem så om jag skulle köra med dem som jag gjort sista 100 milen skulle de kanske palla hälften av sträckan.
 
jo det blir högst troligt en yama660x. ska kolla på en idag och en imorgon

tror det är ett bra alternativ om man inte pallar mecka

Innan du köper Yamman, provkör en valfri LC4! 640/625/660. Annars kommer du kanske ångra dig, jag har sett många som har fått gå den där vägen via Yamahan för att hitta rätt nu...
 
Innan du köper Yamman, provkör en valfri LC4! 640/625/660. Annars kommer du kanske ångra dig, jag har sett många som har fått gå den där vägen via Yamahan för att hitta rätt nu...

för sent hehe det blev yamman ändå, begäret blev för stort
känner mig nöjd änsålänge ivarjefall, ska montera kolbiberdämparna idag och kugga ner den ett steg fram

mvh jonas
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top