Offert - lagligt ta mer betalt i efterhand?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Vi har byggare hemma och dom har lämnat en offert på ett jobb dom ska göra. I offerten fanns alla moment i arbetet beskrivna och ett pris. Det var det enda som stod i offerten. Vi accepterade och dom började jobba. I efterhand så dök det upp saker som dom inte "kunnat förutse" och som gjort arbetet dyrare. (Vi bor inte i lägenheten under byggtiden)

Kan dom i efterhand bara lägga ett brev i vår postlåda där dom skriver att dom vill ha 50% mer än ursprungspriset (ca 5000:- extra)? Vi fick dessutom veta detta efter dom gjort jobbet klart:mad:

Någon som vet om detta är lagligt? Jag har försökt hitta något på nätet som kan hjälpa mig, men hittar inget. Någon som har en länk?

Jag satt och läste lite om detta inom bilbranschen och där fick man ta 10% mer betalt än vad som är angivet på offert men 50% låter helt befängt.
Skulle det vara lagligt så kan man antagligen kräva dem på papper på precis allt som drog i väg i pengar och varför.
Bestrid skiten, säg att du betalar det som står på första offerten och godtas inte det så skickar du fakturan vidare till jurist för granskning och för att sedan bestrida det genom denne jurist.

Snart kommer Boris Junior och förklarar hur det ligger till :tummenupp

Det kan dom glömma. :banana
Kolla Konsumentverket, imorgon kan du dessutom ringa din Konsumentvägledare som annars bara sitter och kostar skattepengar.

Jag håller på o letar min bok "att upphandla byggprojekt", bara jag hittar igen den så ska du få ett riktigt svar.

Men det kan sitta i hur ni utformade förfrågningsunderlaget.

Hur såg det ut?

Var det en offert eller en kostnadsberäkning (står förmodligen överst på pappret) ni fick först.

Jag satt och läste lite om detta inom bilbranschen och där fick man ta 10% mer betalt än vad som är angivet på offert men 50% låter helt befängt.
Skulle det vara lagligt så kan man antagligen kräva dem på papper på precis allt som drog i väg i pengar och varför.
Bestrid skiten, säg att du betalar det som står på första offerten och godtas inte det så skickar du fakturan vidare till jurist för granskning och för att sedan bestrida det genom denne jurist.

Snart kommer Boris Junior och förklarar hur det ligger till :tummenupp

Ja, jag har hört att man kan ta lite mer betalt än vad som är angivet i offerten, men då tror jag att man måste ange detta också i offerten. Men det som dom gjort känns helt regelvidrigt och vi kommer absolut att driva detta till slutet.

"Har ni kommit överens om ett pris i förväg får det inte ändras. Har du fått en ungefärlig prisuppgift får den inte överskridas med mer än 15 procent. Se till att få prisuppgiften skriftligt om det är möjligt! Du har enligt lagen rätt att få en specificerad räkning om du begär det.
Har ni inte kommit överens om något annat är du skyldig att betala när näringsidkaren begär det, sedan tjänsten väl är utförd. I prisuppgiften ska moms ingå."

"Om det under arbetets gång visar sig att någon ytterligare åtgärd behöver utföras, som har samband med uppdraget men som ni inte har kommit överens om i förväg, ska näringsidkaren kontakta dig. Du får då bestämma om du vill ha tilläggsarbetet gjort eller inte."

Taget från:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745

Offerten innefattade ju garanterat inte frågan om hur "oförutsedda förutsättnigar" ska hanteras.
Men dom skulle ha kontaktat er och dragit läge förutsättning och sagt att "så här mycket kommer det här att kosta, är det ok?"

Det står inte offert, utan "Har tagit fram ett pris..."

Kan det ställa till det för oss kanske?

När jag skrev offerter etc till kunder så skrev jag "kostnads-förslag" när det inte var helt spikat från kund vad som skulle göras och "offert" då kunder visste precis vad som skulle göras. På offerten skrev jag exakt vad som skulle ingå och avslutade med att tilläggsarbeten skulle offereras på enskild offert alternativt faktura efter överrenskommelse.
Vid ett jobb så ville kunden ha lite mer ombyggnad än från början och då skrev jag en ny offert på det och la till det på slutfakturan då kunden ville ha det så. Oavsett om man är hantverkare eller kund så gäller det att allt är glasklart innan man börjar, är det inte det så råkar oftast någon ut för tråkigheter i slutänden, surt men så är det.
Men samtidigt så tycker jag att prisförslaget du har fått inte ska överskridas med 50%! Det är ju helt sjukt felräknat isåfall, det ska man inte kunna misslyckas med. Antagligen har denna firma satt detta i system för att mjölka pengar så jävlas tillbaka med dem så kommer du säkerligen få rätt.

"Har ni kommit överens om ett pris i förväg får det inte ändras. Har du fått en ungefärlig prisuppgift får den inte överskridas med mer än 15 procent. Se till att få prisuppgiften skriftligt om det är möjligt! Du har enligt lagen rätt att få en specificerad räkning om du begär det.
Har ni inte kommit överens om något annat är du skyldig att betala när näringsidkaren begär det, sedan tjänsten väl är utförd. I prisuppgiften ska moms ingå."

"Om det under arbetets gång visar sig att någon ytterligare åtgärd behöver utföras, som har samband med uppdraget men som ni inte har kommit överens om i förväg, ska näringsidkaren kontakta dig. Du får då bestämma om du vill ha tilläggsarbetet gjort eller inte."

Taget från:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745

Tack! Ska genast kontakta dom för rådgivning.

Taget från:

Precis så här ska det gå till !

Men det är sånna tomtar som du anlitat (och tyvärr är dom många) som gör att rycktet för alla hantverkare blir uselt.

Har själv ett möbelsnickeri och jag får fösvara mig dagligen för att många gör som dom du har haft att göra med.

Kan man sitt yrke så kan man också ge en korrekt offert.

Tänk om någon gick och beställde en bil för x kronor.
Vem fan skulle tycka att ett pris som vid leverans gått upp med 50% är ok ?

Bestrid fakturan !

Min 50 centare...

När jag skrev offerter etc till kunder så skrev jag "kostnads-förslag" när det inte var helt spikat från kund vad som skulle göras och "offert" då kunder visste precis vad som skulle göras. På offerten skrev jag exakt vad som skulle ingå och avslutade med att tilläggsarbeten skulle offereras på enskild offert alternativt faktura efter överrenskommelse.
Vid ett jobb så ville kunden ha lite mer ombyggnad än från början och då skrev jag en ny offert på det och la till det på slutfakturan då kunden ville ha det så. Oavsett om man är hantverkare eller kund så gäller det att allt är glasklart innan man börjar, är det inte det så råkar oftast någon ut för tråkigheter i slutänden, surt men så är det.
Men samtidigt så tycker jag att prisförslaget du har fått inte ska överskridas med 50%! Det är ju helt sjukt felräknat isåfall, det ska man inte kunna misslyckas med. Antagligen har denna firma satt detta i system för att mjölka pengar så jävlas tillbaka med dem så kommer du säkerligen få rätt.

Japp, vi ska fortsätta jävlas!:gnissla Utan att vara juridiskt skolad så ser jag det vi fått som en offert och inte som ett kostnadsförslag. Men med min vanliga tur så kommer väl fram i efterhand att dom har rätten på sin sida.

Precis så här ska det gå till !

Men det är sånna tomtar som du anlitat (och tyvärr är dom många) som gör att rycktet för alla hantverkare blir uselt.

Har själv ett möbelsnickeri och jag får fösvara mig dagligen för att många gör som dom du har haft att göra med.

Kan man sitt yrke så kan man också ge en korrekt offert.

Tänk om någon gick och beställde en bil för x kronor.
Vem fan skulle tycka att ett pris som vid leverans gått upp med 50% är ok ?

Bestrid fakturan !

Min 50 centare...

Ja, offerten har ju liksom spelat ut sin roll om man kan komma i efterhand och fläska på extraslantar. När dom dessutom utför arbetet utan vårt godkännande så blir man ju något förbannad.

Last edited:
Japp, vi ska fortsätta jävlas!:gnissla Utan att vara juridiskt skolad så ser jag det vi fått som en offert och inte som ett kostnadsförslag. Men med min vanliga tur så kommer väl fram i efterhand att dom har rätten på sin sida.
Ja, offerten har ju liksom spelat ut sin roll om man kan komma i efterhand och fläska på extraslantar. När dom dessutom utför arbetet utan vårt godkännande så blir man ju något förbannad.

Be att få en specificerad faktura, som visar exakt det han gjort av med på erat objekt, samt arbetyskostnad för det samma. Bestrid den med om den visar mer än 15 % över det ni kom överens om. Han skulle ha tagit kontakt med dig och fått det godkänt av dig att det skulle kosta så mycket han angav..gillar han inte det, be han fara :arsele , tills han kan komma med en vettig förklaring varför han inte snackade med dig innan .

Hur gammal är offerten ?

En offert gäller i 3 månader.

En offert är giltig enl. offertens sistadatum.

Skriver själv offerter med giltigtid på en mån.
Detta pga. att en del av de material som jag använder skiftar i pris oftare än du byter kallingar.

Vad är det ni byggt om, och vad är det som tillkommit?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back