TomK
hela världen är min rejsingbana
Nu är det snart ett år sedan hojen gick som den skulle - den började gå dåligt framåt sensommaren och hela hösten renoverade jag. Följande har gjorts: Nya kolvringar (kolvarna i sig var nybytta strax innan hojen köptes), nya tändspolar, kablar och tändhattar, nya tändstift, ny kedja (cross-kedja med kopparrullar), nya avgasportar och cylindrarna rengjorda, nya vajrar till avgasportarna, gasrullen, förgasarna m.m. Piporna sotades ur. Hojen gick då bättre, men fortfarande var det något som inte stämde - den var väldigt tom i botten och drog väl bara upp till ca 180km/h för att sedan ta stopp.
Våren kom och jag kunde testköra mer - fortfarande knas. Skruvade isär och upptäckte ett blad på en av reed-ventilerna som gått av (Boyesen-reeds). Hittade inga Boyesens hemmavid, utan köpte original-reeds. Cykeln går nu precis som den ska på mellan- och lågvarv. Stark och fin och man kan segdra den upp till 140km/h på sexan, trots att den inte kommit upp i effektregistret. MEN, den är inte tillräckligt stark i själva effektbandet (som en vass 125:a ungefär). Accelerationen är inte som den ska och cykeln når sällan mer än 160-170km/h vare sig på femman eller sexan. Detta på en cykel som när den fortfarande gick bra, drog mätaren ut och lite till (tar slut vid 210km/h).
Avgasportarna är så vitt jag kunnat bedöma, synkade och öppnar som de ska. Bränsleflödet från tanken och via besinfiltren är kollat. Luftfiltret rengjort. Tändstiften ser fina ut (efter blandad körning, jag har inte hunnit kolla med stopp vid fullgas). Jag kör nu på vanlig 98-oktanig bensin och hojen är utrustad med Suzuki kit-pipor - annars helt original i motorn.
Jag försöker nu komma underfund med fler felkällor. Kan reed-ventilerna ställa till det och jag borde gå tillbaka till Boyesen (borde inte det enligt folk på apriliaforum), kan det vara dålig komp på någon cylinder eller skräp som satt igen någon överströmningskanal el.dyl. ? (kollade dock det vid renoveringen och redan då borde reedbladet varit av) Dåligt batteri eller generator ? (går dock fint på låg- och mellanregistret).
Någon som har fler ideer eller som direkt kommer på något som bör kollas som jag kanske missat ?
Våren kom och jag kunde testköra mer - fortfarande knas. Skruvade isär och upptäckte ett blad på en av reed-ventilerna som gått av (Boyesen-reeds). Hittade inga Boyesens hemmavid, utan köpte original-reeds. Cykeln går nu precis som den ska på mellan- och lågvarv. Stark och fin och man kan segdra den upp till 140km/h på sexan, trots att den inte kommit upp i effektregistret. MEN, den är inte tillräckligt stark i själva effektbandet (som en vass 125:a ungefär). Accelerationen är inte som den ska och cykeln når sällan mer än 160-170km/h vare sig på femman eller sexan. Detta på en cykel som när den fortfarande gick bra, drog mätaren ut och lite till (tar slut vid 210km/h).
Avgasportarna är så vitt jag kunnat bedöma, synkade och öppnar som de ska. Bränsleflödet från tanken och via besinfiltren är kollat. Luftfiltret rengjort. Tändstiften ser fina ut (efter blandad körning, jag har inte hunnit kolla med stopp vid fullgas). Jag kör nu på vanlig 98-oktanig bensin och hojen är utrustad med Suzuki kit-pipor - annars helt original i motorn.
Jag försöker nu komma underfund med fler felkällor. Kan reed-ventilerna ställa till det och jag borde gå tillbaka till Boyesen (borde inte det enligt folk på apriliaforum), kan det vara dålig komp på någon cylinder eller skräp som satt igen någon överströmningskanal el.dyl. ? (kollade dock det vid renoveringen och redan då borde reedbladet varit av) Dåligt batteri eller generator ? (går dock fint på låg- och mellanregistret).
Någon som har fler ideer eller som direkt kommer på något som bör kollas som jag kanske missat ?