obestämda effektförluster på Aprilia rs250

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu är det snart ett år sedan hojen gick som den skulle - den började gå dåligt framåt sensommaren och hela hösten renoverade jag. Följande har gjorts: Nya kolvringar (kolvarna i sig var nybytta strax innan hojen köptes), nya tändspolar, kablar och tändhattar, nya tändstift, ny kedja (cross-kedja med kopparrullar), nya avgasportar och cylindrarna rengjorda, nya vajrar till avgasportarna, gasrullen, förgasarna m.m. Piporna sotades ur. Hojen gick då bättre, men fortfarande var det något som inte stämde - den var väldigt tom i botten och drog väl bara upp till ca 180km/h för att sedan ta stopp.

Våren kom och jag kunde testköra mer - fortfarande knas. Skruvade isär och upptäckte ett blad på en av reed-ventilerna som gått av (Boyesen-reeds). Hittade inga Boyesens hemmavid, utan köpte original-reeds. Cykeln går nu precis som den ska på mellan- och lågvarv. Stark och fin och man kan segdra den upp till 140km/h på sexan, trots att den inte kommit upp i effektregistret. MEN, den är inte tillräckligt stark i själva effektbandet (som en vass 125:a ungefär). Accelerationen är inte som den ska och cykeln når sällan mer än 160-170km/h vare sig på femman eller sexan. Detta på en cykel som när den fortfarande gick bra, drog mätaren ut och lite till (tar slut vid 210km/h).

Avgasportarna är så vitt jag kunnat bedöma, synkade och öppnar som de ska. Bränsleflödet från tanken och via besinfiltren är kollat. Luftfiltret rengjort. Tändstiften ser fina ut (efter blandad körning, jag har inte hunnit kolla med stopp vid fullgas). Jag kör nu på vanlig 98-oktanig bensin och hojen är utrustad med Suzuki kit-pipor - annars helt original i motorn.

Jag försöker nu komma underfund med fler felkällor. Kan reed-ventilerna ställa till det och jag borde gå tillbaka till Boyesen (borde inte det enligt folk på apriliaforum), kan det vara dålig komp på någon cylinder eller skräp som satt igen någon överströmningskanal el.dyl. ? (kollade dock det vid renoveringen och redan då borde reedbladet varit av) Dåligt batteri eller generator ? (går dock fint på låg- och mellanregistret).

Någon som har fler ideer eller som direkt kommer på något som bör kollas som jag kanske missat ?
 
Som en intressant parentes kan jag meddela att helt original RS250 ger mest effekt på 95-soppa.

Till felet då... Har du dassigt batteri orkar den inte öppna avgasportarna snabbt nog vilket gör portingen mer lämpad för lägre varv. Det borde iofs ta sig om du lyckas hålla den över ~8500 rpm en stund. Har du kollat så att förgasargummina/reedhållarna är täta? Inga hål eller veck på balansslangarna på insugen? Sitter luftburken/gummina ordentligt på förgasarna? Är avgaspackningarna täta? Avgasrören (oftaste det vänstra som spricker) hela? There's no end to the possibilities, tyvärr.
 
Så kompressionen är inte för hög för 95 oktan ? Ja, men då så :)

Effektförlusten håller i sig även om man håller varvet konstant mellan 9-12k rpm. Rören är hela, men packningarna mot cylindrarna får jag nog kolla upp - likaså att reedkorgar och ventiler ligger an som de ska och balansslangarnas dragning (kan ha klämts vid något mektillfälle). Jaja, ett jäkla mekande alltså...

Lite frustrerande att inte direkt kunna se något fel, men likväl saknas det rejält med kräm (15-20 pållar minst, enligt rump-dynon).
 
Påminner om ett problem jag hade på min RGV 250.
Å där var felet soppfiltreten som sitter på förgasarna var igensatta.
Vet inte om du har dessa filter, min satt i röret som går in i gasarna.
Man såg dom inte vid en hastig blick, så ta å slit den soppaslangen på knasarna å försök pula ner en najtråd å se om den går igenom.
Även ett filter på soppkran ska det vara.
 
Kolla så inte chokewiren har hamnat fel och ligger på, då går den inget vidare! Det är lätt att det blir fel när man sätter tillbaka förgasarna.

Plocka ur alla munstycken ur förgasarna och blås rent.

Har du justerat in avgasventilerna rätt genom att jorda den grå (eller var den vit?) kabeln vid batteriet?
 
Bensinfiltren i förgasarna (de där små rackarna som sitter istoppade i rören) är rena och flödet från soppakranen är mer än tillräckligt, så långt är det klart.

Choken skulle kunna ha hängt sig, får kolla det. Dock ser stiften fina ut, men lite lagom med choke kanske kan ge sådan effekt ändå. Bara att rycka ur vajrarna och testköra.

Förgasarna blev inte isärplockade nu senast (hittade ju trasigt reedblad och trodde det var lösningen), så det får jag kollad det med.

Avgasportarna är injusterade, med grå kabeln jordad, i det i halvöppna läget. Tyckte jag gjorde det noggrannt, men får dubbelkolla igen bara för att vara säker. Återkommer med rapport när/om jag hittar rätt på felet.
 
Jag gissar på avgasportarna. Min kopmis Peter hade exakt samma symptom när han missade att motera fjädern mellan rullen och axlen rätt. Det luriga är då att rullen rör sig och rör sig rätt enligt markeringarna när man torrsimmar dem men axeln som håller i avgasportarna öppnar inte fullt ut vilket inte syns. Han hoj toppade 180 sen var det tvärstopp. Det var bara fjädern på den ena avgasporten som var felmonterad.
 
Teddy skrev:
Jag gissar på avgasportarna. Min kompis Peter hade exakt samma symptom när han missade att motera fjädern mellan rullen och axlen rätt. Det luriga är då att rullen rör sig och rör sig rätt enligt markeringarna när man torrsimmar dem men axeln som håller i avgasportarna öppnar inte fullt ut vilket inte syns. Hans hoj toppade 180 sen var det tvärstopp. Det var bara fjädern på den ena avgasporten som var felmonterad.

Jag börjar nog luta åt att det kan vara något sådant nu...

Förgasarna är rena och fina, vänster gummi mellan filterburk och fugge satt lite snett och batteriet är på upphällningen (nytt inskaffas i morrn), men testkörningen nu på kvällen visade inte på någon förbättring (körde både med och utan batteri) - toppade precis 170 på lokala "testbanan". Allt från insugssidan och bränslesystemet verkar tipp-topp.
 
TomK skrev:
Jag börjar nog luta åt att det kan vara något sådant nu...

Förgasarna är rena och fina, vänster gummi mellan filterburk och fugge satt lite snett och batteriet är på upphällningen (nytt inskaffas i morrn), men testkörningen nu på kvällen visade inte på någon förbättring (körde både med och utan batteri) - toppade precis 170 på lokala "testbanan". Allt från insugssidan och bränslesystemet verkar tipp-topp.

En tokig ide´bara vrid till avgasportarna så dom är helt öppna(går ju om man kopplar bort virarna å låser portarna på nåe sätt).
Kommer att bli tungt att komma upp i fart men vid ca 150 så borde du märka skillnad om det nu skulle vara fel på portarna.

Vet inte om jag är på villovägar men är det fel på dina portar på högre varv så borde min ide funka.
Sen måste du ju självklart verifiera att dom verkligen är fullt öppna innan du provar.

Samt jag har för mig att när jag torrvarvade min RGV så kunde man se på vridsaken som virarna sitter på gick till max läge, var nåe spår i vridskivan som skulle komma i nåe läge vid vissa höga varv(nu menar jag inte inställnings spåren), hjälper iof inte om nån fjäder är felmonterad(som jag kommer ihåg det så är det så enkel konstruktion så man kan inte få ihop det fel?)
 
TroLliS skrev:
En tokig ide´bara vrid till avgasportarna så dom är helt öppna(går ju om man kopplar bort virarna å låser portarna på nåe sätt).
Kommer att bli tungt att komma upp i fart men vid ca 150 så borde du märka skillnad om det nu skulle vara fel på portarna.

Vet inte om jag är på villovägar men är det fel på dina portar på högre varv så borde min ide funka.
Sen måste du ju självklart verifiera att dom verkligen är fullt öppna innan du provar.

Samt jag har för mig att när jag torrvarvade min RGV så kunde man se på vridsaken som virarna sitter på gick till max läge, var nåe spår i vridskivan som skulle komma i nåe läge vid vissa höga varv(nu menar jag inte inställnings spåren), hjälper iof inte om nån fjäder är felmonterad(som jag kommer ihåg det så är det så enkel konstruktion så man kan inte få ihop det fel?)

Två personer - en tanke :) Precis så funderar jag på att göra om jag nu inte hittar något felmonterat (såsom Teddy beskrev). Bort med vajrarna och så låser upp dem med buntband eller nåt. Jo, spår finns och handkör jag vridskivorna utan vajrar ikopplat, så följer det markeringarna, men jag måste bort med piporna och känna in i öppningen om det verkligen öppnar fullt. Tar ledigt nu i e.m. för att meka lite...
 
TroLliS skrev:
...(som jag kommer ihåg det så är det så enkel konstruktion så man kan inte få ihop det fel?)

Jo, nästan. Förutom fjädern då. Kolla in denna sprängskiss --> LÄNK . Den är förvisso till en RGV men det spelar ingen roll i detta sammanhang. Tyvärr är den lite oskarp, som mitt minne, varför jag int tvärsäkert vågar säga om fjädern är 33 eller 32 men om jag minns rätt är fjädern 32 och 33 är en hylsa. Det kluriga är att montera näbben på rullen 34 med fjädern 32. Om man inte får det rätt kommer inte avgasporten öppna fullt trots att markerinen på rullen visar det.
 
Felet hittat och åtgärdat!! När jag undersökte den övre cylinderns vridplatta för avgasportarna, så kändes den lite mysko (såg dock OK ut). Det fick sin förklaring när jag plockade bort locket för avgasportarna - i den svarta sörjan låg insex-skruven som håller vipparmen i läge på axeln. Den hade gängat ur och det bara på de få mil jag kört sedan renoveringen blev "klar" i december. Måste ha missat att slutdra den eller nåt...

Skruvade tillbaka och provkörde. Utan kåpor drog den nu fint upp till drygt 190 innan det var dags att slå av på farten. Med kåporna på så ska den bli som ny :) Skönt att ha det grejat inför Kinnekulle nu på måndag.

Tackar för tipsen! jag hittade lite andra småskavanker under vägens gång...
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top