Oberoende test av mc stövlar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Funderar på att byta ut mina Oxtar stövlar till nästa säsong. Anledningen till det är att jag inte anser att de sitter helt perfekt på min fot. De känns lite stora i hälen sidleds vilket inte känns helt tryggt vid en eventuell olycka. Provade en ett par stövlar från Alpinestar och där fanns inte det problemet. Stöveln omsluter foten på ett helt annat sätt. Känns mycket bättre ur säkerhetssynpunkt.

Jag har sett att det finns en falang här som förespråkar stövlar från märket Daytona. Tydligen ska de vara bäst på marknaden när det kommer till just säkerhet. Nu har jag inte testat någon sådan. Jag vet inte om de passar min fot. Borde kanske hitta en återförsäljare i södra Sverige innan jag slutligen beslutar mig för vad jag ska byta ut mina nuvarande Oxtar mot.

Vad jag eftersöker är en oberoende test där man själv kan läsa sig till för och nackelar med respektive stövel. Finns det någon sådan att läsa på nätet någonstans?

Givetvis får ni gärna bidra med egna synpunkter och erfarenheter från olika tillverkare.

Harmon Rabb skrev:
Funderar på att byta ut mina Oxtar stövlar till nästa säsong. Anledningen till det är att jag inte anser att de sitter helt perfekt på min fot. De känns lite stora i hälen sidleds vilket inte känns helt tryggt vid en eventuell olycka. Provade en ett par stövlar från Alpinestar och där fanns inte det problemet. Stöveln omsluter foten på ett helt annat sätt. Känns mycket bättre ur säkerhetssynpunkt.

Jag har sett att det finns en falang här som förespråkar stövlar från märket Daytona. Tydligen ska de vara bäst på marknaden när det kommer till just säkerhet. Nu har jag inte testat någon sådan. Jag vet inte om de passar min fot. Borde kanske hitta en återförsäljare i södra Sverige innan jag slutligen beslutar mig för vad jag ska byta ut mina nuvarande Oxtar mot.

Vad jag eftersöker är en oberoende test där man själv kan läsa sig till för och nackelar med respektive stövel. Finns det någon sådan att läsa på nätet någonstans?

Givetvis får ni gärna bidra med egna synpunkter och erfarenheter från olika tillverkare.

Om du tänker på säkerhet så borde du kolla upp crosstövlar. Om inte jag hade haft mina Alpinstar Vector när jag krockade så tror jag att foten hade blivit snudd på mos. Jag brukar ha dom när jag kör sporthoj oxå, visst är det klumpigt men det går att vänja sig.

Jag har ett par Daytona, men det är typ sport-touringstuk, inget du kör på banan mao. Men ruskigt bekväma iaf.

Daytona köper du hos Mitonga i Malmö. Ring o fråga.

Modellen du vill ha är den med hela innerskon i kevlar (eller kolfiber eller vad det är?). Kostar ca 5500 bagis. Det är mycket men det ska det vara värt enligt ganska många.

Sök här på forumet så ska du se att alla raceputtar rekommenderar just Daytonas dojor.

Modellen du vill ha är den med hela innerskon i kevlar (eller kolfiber eller vad det är?). Kostar ca 5500 bagis. Det är mycket men det ska det vara värt enligt ganska många.

Sök här på forumet så ska du se att alla raceputtar rekommenderar just Daytonas dojor.

Edit: tråd

Zee skrev:

Verkar som du upprepar dig i ditt inlägg. Dubbla meningar av allt. Säkert ett misstag sedan du redigerade inlägget.

Jag har sett den tråden du länkar till. Den är dock helt inriktad på Daytona. Jag vill gärna ha en lite mer nyanserad bild där även andra tillverkare kommer på tal. Malmö ligger endast ett par mil bort. Händer att jag har vägarna förbi där ibland. Är det någon som har en bra vägbeskrivning dit?

Last edited:
Mögel skrev:
Jo dom kanske funkar till en offroad.. Men inte till en sporthoj... :3freak

Jag kör då min gixxer med crosstövlar och jag vet fler som klarar av det. Bara en vanesak.
Funkar väll inge bra på bana men i trafik när man kan kämma sönder hela kroppen i krock så är det utan tvekan det säkraste du kan ha på fötterna.

Nu har jag inte provat alla stövlar men av de jag känt på så är Daytonas och Alpinestarsvärstingar de som inger absolut störst förtroende.

A-stars Supertech och SMX-plus är också uppbyggda på en innersko.

Daytona är säkert jättebra men lite svårt att motivera det dubbla priset mot A-stars.
SMXen har dessutom mer/bättre skydd över smalbenet än Daytona.

Jag skrev ju att Alpinsetars värstingar är bra...
De har ju lite olika filosofi. Daytona en hård innersko och Alpinestars en mjuk innersko och hårt skal. Vilket som är bäst vet jag inte men är nöjd med mina Daytona, hittade ett begagnat par så det blev billigare än nya Alpinestars.

Allt är en kompromiss.

Cross-stövlar är bra på att skydda fötterna,
men precissionsväxling på sporthoj är svårt
eftersom hårdheten och styvheten ger noll känsla.

Dessutom är de så styva att det bara funkar om man har
någorlunda upprätt körställning. På många sporthojar
är vinkel mellan foten och smalbenet mindre och en för
styv stövel jobbar då mot den naturliga ställningen.

Funkar nog på en Bandit men inte på en 916

Robban W skrev:
Jag kör då min gixxer med crosstövlar och jag vet fler som klarar av det. Bara en vanesak.
Funkar väll inge bra på bana men i trafik när man kan kämma sönder hela kroppen i krock så är det utan tvekan det säkraste du kan ha på fötterna.

Jo men det lär ju inte va så bekvämt om man har knä puckar!!
Sen har man ju ingen känsla med cross stövlar då är det häligare med riktiga gat stövlar!!!!! Det tycker jag iallefall.

Mögel skrev:
Jo men det lär ju inte va så bekvämt om man har knä puckar!!
Sen har man ju ingen känsla med cross stövlar då är det häligare med riktiga gat stövlar!!!!! Det tycker jag iallefall.

Nä det har du helt rätt i. För att köra sporthoj med crosstövlar måste man vara envis som en röd åsna. Jag har bara blivit lite nojig över mina fötter. Nu är jag nog inne på 7:e veckan på min älskade kryckor. Helt plötsligt har jag kommit på att benen ska man vara rädd om =)

Se bara foten klarade sig bra

Bifogat

• benet.jpg
    benet.jpg
    26.5 KB · Visningar: 352
*/ ?>
Back