(O)trevlig julklapp

"Men när några motorcykelåkare vid några tillfällen kört med så kallade värstingmaskiner praktiskt taget utan ljuddämpare, började klagomålen från kringboende att höras."

Ja, vad skall man säga? Är det en nyhet att Svensson INTE gillar ljudet från Akrapipor?

Kör man med slipon och helsystem bidrar man bara till det missnöje som redan finns hos bitterfittorna (ursäkta uttrycket) utan bland vanliga Svensson.

Har aldrig hajat vitsen med att låta så mycket som möjligt! :va

Att de sedan kallar en SV650 för en "värstingmaskin", bara för att den är gul och utan sissybar, är en annan femma.

Tråkigt!

Låter som att det är långt ifrån avklarat.

"Detta med grund i bland annat den avvikande mening som fanns hos en av juristerna i miljödomstolen -som fann det felaktigt att ha strängare bullerkrav i Älvdalen än övriga landet och vad naturvårdsverket rekommenderar."

Med tanke på att domslutet går emot såväl gällande praxis som rekommendationer från naturvårdsverket är det långt ifrån självklart att domslutet inte kommer ändras. Nu vet jag inte hur duktiga de är som är processförare, men omöjligt ska det knappast vara.

"En del av de som klagade till länsstyrelsen ville förbjuda all körning sommartid, även den övningskörning med lastbilar som Naturbruksgymnasiet bedriver där för sina elever sedan flera år. "

Varför bor man ens i närheten av en bana om man bara klagar och vill förbjuda allt?
Håller med om uttrycket bitterfittor.

Om dom vill ha lugn och ro kan dom väl flytta så långt in i skogarna som dom kan. Fast där åker säker en och en annan lirare cross:arsele

Som jag har förstått det så bor väl inte ens den största gnäll spiken där uppe permanent. Tycker det är fördjävligt när folk ska gnälla på precis allt, alla större evangemang med motorer försvinner från de mindre samhällena pga att någon inte kan sova just den natten. Våran cruising bantas och flyttas ständigt runt tills folk inte längre tycker det är lönt att vara med. Sen folkparkerna stängde igen så finns det banne mig inte mycket att göra på helger eller sommarkvällar, vad är det som är så förbannat tragiskt med att folk ska få ha lite kul någon gång??? Hoppas att sista ordet inte är sagt om Monztabanan!!!

Nä vafan, alltid ska det vara nå djävla surjävlar som ska gnälla. tro fan om det inte skulle dyka upp nå idioter som skulle klaga på ljudnivån om man så placerade en bana inne i mörkaste granskogen i mellan porjus och jokkmokk! :mad:

Så kallade värstingmaskiner...

Jo jo, tänk att så många som vet så lite får skriva så mycket.

Tyvärr så finns det ju alltid folk som vill klaga.
Det finns dom som flyttar till Bromma och blir överraskade att det finns bullrande flygplan där och bestämmer sig för att man ska lägga ner flygplatsen.

Själv så bor jag lite för mig själv.
Har en Mc verkstad med en bromsbänk.
Ett par har köpt en tomt intill min men lovar och svär att inte gnälla om buller.
Är själv rätt övertygad att jag får slå igen straxt efter det att dom flyttat in för att jag stöt TROTS det att jag upplyst om att jag lever rövare 24 timmar om dygnt 7 dagar i veckan...

Ett par har köpt en tomt intill min men lovar och svär att inte gnälla om buller.
Är själv rätt övertygad att jag får slå igen straxt efter det att dom flyttat in för att jag stöt TROTS det att jag upplyst om att jag lever rövare 24 timmar om dygnt 7 dagar i veckan...

Varför inte ta och skriva ihop en beskrivning av din verksamhet där du noga
redogör för hur du arbetar och hur verksamheten skapar det buller du vill informera om.
Lägg också till att just bullerspridningen var en viktig anledning till att du anla
din verkstad just på den platsen.
Komplettera med en bullermätning från olika avstånd och riktning från din
verkstad.
Bjud sedan in dom som vill köpa tomter och flytta dit till en förevisning,
gärna en kväll när dom kan komma att sitta framför tv'n i framtiden.

Sen får dom skriva under att dom mottagit informationen om din verksamhet
och att dom har förstått hur det kommer att påverka deras situation när dom
flyttar dit.

Sen registrerar du en kopia hos kommunens fastighetskontor/
fastighetsbildningskontor, sen har du gjort vad som på dig ankommer redan
innan en eventuell konflikt seglar upp i framtiden.

"Bättre att förekomma än att förekommas"

KentW

Så kallade värstingmaskiner...

Jo jo, tänk att så många som vet så lite får skriva så mycket.

Tyvärr så finns det ju alltid folk som vill klaga.
Det finns dom som flyttar till Bromma och blir överraskade att det finns bullrande flygplan där och bestämmer sig för att man ska lägga ner flygplatsen.

Var noga med att dokumentera!
(Vi står för utrustningen).

Skall vi slå på det?

/"Grannfejden"

Nä vafan, alltid ska det vara nå djävla surjävlar som ska gnälla. tro fan om det inte skulle dyka upp nå idioter som skulle klaga på ljudnivån om man så placerade en bana inne i mörkaste granskogen i mellan porjus och jokkmokk! :mad:

Det är tyvärr vad jag tror också. Det spelar heller ingen roll om någon kör med slip-on eller originalljudämpare. Den typen av människor kommer att klaga i alla fall.

Mycket trist om jag skulle bo där med sådana grannar, fy***
Släng en bok " övergivna platser" i ansiktet på dem flytta ner hit till Essunga kommun.
Här vill komunen ha en bana och de verkar förstå hur mycket jobb det kan bringa till komunen runt om banan.

Har aldrig hajat vitsen med att låta så mycket som möjligt! :va

För mig är ljudet nästan 40-50% av upplevelsen med hojåka, men självklart så handlar det inte om att låta jättemycket utan lagom, men i mitt fall är lagom ganska högt:gnissla Jag kommer antagligen aldrig att äga en hoj med orginalpipa, men det är jag det.

:tummenupp

För mig är ljudet nästan 40-50% av upplevelsen med hojåka, men självklart så handlar det inte om att låta jättemycket utan lagom, men i mitt fall är lagom ganska högt:gnissla Jag kommer antagligen aldrig att äga en hoj med orginalpipa, men det är jag det.

Lagom? Vad fan med 109dB(A) radfyra i örat är lagom? :arsele

Nästa gång du vill ha lagom är du välkommen hem till mig, så kan jag köra min nya lövblås i örat på dig medans jag ollar ditt öga! DET är lagom! :tummenupp

(Och en riktig "upplevelse" är att köra upp en majskolv i röven och köra sig själv i micron i 10 minuter för att få popcorn! :D )

Lagom i detta fall beror väl på vem som klagar. I detta fall så försökte surkärringen stoppa testkörning med vanliga Volvo personbilar när någon biltidning var där och körde. För henne så är väl all verksamhet med motorer inblandade störande. Om jag kommer ihåg rätt så var väl bullret från riksvägen högre än bullret från banan.....

Lagom i detta fall beror väl på vem som klagar. I detta fall så försökte surkärringen stoppa testkörning med vanliga Volvo personbilar när någon biltidning var där och körde. För henne så är väl all verksamhet med motorer inblandade störande. Om jag kommer ihåg rätt så var väl bullret från riksvägen högre än bullret från banan.....

ganska enkelt att några lirare knackar på kärring fanet och skrämmer lite vett i surfittan så är saken klar. ibland undrar man hur bekväma folk är med att följa lagen till punkt o prick även om det handlar om att det är en eller några jävlar som förstör för en större massa fast än det för pestar ens hobby, livstil, ja allt.

Slår vad om att du tar tillbaka det uttalandet när du börjat köra bana med originalljuddämpare och dessutom öronproppar... :tummenupp

Slår vad om att du tar tillbaka det uttalandet när du börjat köra bana med originalljuddämpare och dessutom öronproppar... :tummenupp

Det gör jag säkert :) :gnissla Har dock tyvärr ingen originalljuddämpare till min nuvarande hoj:näsblod

Just nu låter den såhär :gnissla :yoparty
[YOUTUBE-ID]XZyF3eUsI2w[/YOUTUBE-ID]

Charmig inställning, påminner om vissa andra som har hojen som någon slags ursäkt för sin livsstil :tummenupp

ganska enkelt att några lirare knackar på kärring fanet och skrämmer lite vett i surfittan så är saken klar. ibland undrar man hur bekväma folk är med att följa lagen till punkt o prick även om det handlar om att det är en eller några jävlar som förstör för en större massa fast än det för pestar ens hobby, livstil, ja allt.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...