Specifika vridmomentet:
Gräns f spec.vrid: Ingen absolut, men på en användbar motor kan man inte komma så värst mycket högre utan överladdning eller annan soppa. En sugmotor kan i princip inte dra i sig mer än cyl.volymen och man kan inte ha högre komp än soppan pallar utan att knacka. Det är gränsen, i stort sett. (Vad det är i spec.vrid vet jag inte just nu.) Men mha resonanser/avstämningar mm på in- o utsidan så kan man vid vissa varv få den att dra i sig mer luft och därmed ge mer vrid. Så letar man världsrekord i spec.vrid får man fixa en motor som är perfekt avstämd för maximal andning på ett varvtal. Men den kommer att vara oanvändbar pga sitt smala register. En vanlig följd av extrema avvägningar.
Spec.vridet svarar direkt mot effektiva medeltrycket i motorn, bmep. Vedertaget begrepp, som nämns då och då i trim o motorsammanhang.
Vettiga värden idag (4takt o ej överladdade) är runt 100 Nm/l (mätt på veven). 70 dåligt och 120 extremt högt. Har hört 130 nämnas, men inte på serietillverkade motorer.
Variabla kammar, exup, variabel längd på insugrör etc. syftar till att flytta om resonanserna så att dom följer varvtalet och därmed kan man (i viss mån) både ha kakan o äta den.
Bakhjulsvrid:
Om vrid på bakhjulet finns inget att säga; Alla som har hittat lilla spaken framför vä fotpinne vet att vridet på bakhjulet ändrar sig med utväxlingen.

Så varför nämna det ?
Det vi vanligen menar är ett motorvrid som är uträknat från en effektmätning på bakhjulet. Inget annat. Tyvärr ett missledande ord. (Det där journalistsnacket om att 'känna motorns 150 Nm på bakhjulet' är bara snömos. Oftast menar dom enskilda kolvslag. Vridet på bakhjulet är 3-10 ggr större faktiskt, pga utväxlingen. Men det är ju dragkraften dom känner, så hjulstorleken spelar oxå in......)
Jag tycker att man bara kan använda vridmomentvärde o kurvor till 2 saker:
1) räkna ut spec.vridet Nm/l för att se om den andas bra, alla kubiken används till nåt vettigt sas.
2) titta på kurvan för att se hur spetsig/flexibel motorn är.
/u