Bakgrund:
GSX250 (-81), 27 ystra ponnyhästar.
Nya drev och schysst kedjesmörja.
Alltås en hoj med tjugosju hästkrafter och en toppfart på hisnande etthundratjugo (120)kilometer i timman.
Visst, hör inte hemma här, jag vet, men allvarligt, jag har ett viktigt meddelande:
Köp inte Biltema kedja om livet är dig kärt...
Säkert har andra läsare helt andra erfarenheter, men så här lyder MIN historia:
60 mil:
Clipset på kedjelåsset går rakt av vilket jag upptäckte av en slump. Clips och bricka hade ramlat bort, så det var bara en tidsfråga innan låset separerat på riktigt. Lagom intressant...
Så vän av ordning kommer nu att hänvisa till min bristande förmåga till korrekt montering.
Visst, jag är inte heller perfekt, men när clipset GÅR AV rakt av, då vet inte jag vad jag kunde gjort annorlunda...
Alltså: Använd NITLÅS till Biltema kedjor.
500 mil:
Jag har ännu inte sträckt kedjan, så allt verkar bra!
Men nu ska jag ersätta "nödreparationen" med riktigt nitlås, och jag antar att det är lite skadat där jag kört 400 mil med ett standardlås, så jag tar bort en bit av kedjan och ersätter den med det jag har kvar från nymonteringen.
Sträckning i praktiken inte mätbar, så det ska funka.
MEN:
Och det är ett STORT JÄVLA MEN!!
När jag delar på kedjan med kedjebrytare gör jag en fruktansvärd upptäckt:
Efter 500 mil på en av de effektsvagaste maskiner som någonsin fått en O-ringskedja monterad är kedjan SVÅRT SKADAD invärtes!
Jag känner lite på en del andra länkar, och vissa av dom GNISSLAR!
Delar på ytterligare 6-7 länkar, och INGEN har NÅGOT fett invärtes!
Så nu ska det klagas på hur jag har smort, vad jag har använt för smörja etc. men så mycket vet jag efter 32 år med motorcykel, att en O-rings kedja smörjs inte för att man ska få in smörjan inuti kedjan, insidan är i praktiken permanentsmord...
Smörjning är för de externa delarna, rullarna etc.
Men ok, Knobbly säljer säkert dålig kedjesmörja, visst...
Märk väl att detta var på en hoj med 27 hästkrafter, en toppfart av 120 km/tim!
Men om du vill riskera livet genom att köra på skitkedjor, ja det är ju upp till dig.
För mig är valet givet: Aldrig mera kedja från Biltema.
Missförstå mig inte, jag handlar mycket på Btema, men kedjor, nej tack!
/B
GSX250 (-81), 27 ystra ponnyhästar.
Nya drev och schysst kedjesmörja.
Alltås en hoj med tjugosju hästkrafter och en toppfart på hisnande etthundratjugo (120)kilometer i timman.
Visst, hör inte hemma här, jag vet, men allvarligt, jag har ett viktigt meddelande:
Köp inte Biltema kedja om livet är dig kärt...
Säkert har andra läsare helt andra erfarenheter, men så här lyder MIN historia:
60 mil:
Clipset på kedjelåsset går rakt av vilket jag upptäckte av en slump. Clips och bricka hade ramlat bort, så det var bara en tidsfråga innan låset separerat på riktigt. Lagom intressant...
Så vän av ordning kommer nu att hänvisa till min bristande förmåga till korrekt montering.
Visst, jag är inte heller perfekt, men när clipset GÅR AV rakt av, då vet inte jag vad jag kunde gjort annorlunda...

Alltså: Använd NITLÅS till Biltema kedjor.
500 mil:
Jag har ännu inte sträckt kedjan, så allt verkar bra!
Men nu ska jag ersätta "nödreparationen" med riktigt nitlås, och jag antar att det är lite skadat där jag kört 400 mil med ett standardlås, så jag tar bort en bit av kedjan och ersätter den med det jag har kvar från nymonteringen.
Sträckning i praktiken inte mätbar, så det ska funka.
MEN:
Och det är ett STORT JÄVLA MEN!!
När jag delar på kedjan med kedjebrytare gör jag en fruktansvärd upptäckt:
Efter 500 mil på en av de effektsvagaste maskiner som någonsin fått en O-ringskedja monterad är kedjan SVÅRT SKADAD invärtes!

Jag känner lite på en del andra länkar, och vissa av dom GNISSLAR!
Delar på ytterligare 6-7 länkar, och INGEN har NÅGOT fett invärtes!
Så nu ska det klagas på hur jag har smort, vad jag har använt för smörja etc. men så mycket vet jag efter 32 år med motorcykel, att en O-rings kedja smörjs inte för att man ska få in smörjan inuti kedjan, insidan är i praktiken permanentsmord...
Smörjning är för de externa delarna, rullarna etc.
Men ok, Knobbly säljer säkert dålig kedjesmörja, visst...
Märk väl att detta var på en hoj med 27 hästkrafter, en toppfart av 120 km/tim!
Men om du vill riskera livet genom att köra på skitkedjor, ja det är ju upp till dig.
För mig är valet givet: Aldrig mera kedja från Biltema.
Missförstå mig inte, jag handlar mycket på Btema, men kedjor, nej tack!
/B