(o)moralisk försäkringsfråga?

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Har en hel/hel försäkring på min hoj (ej avställbar). Betalar med autogiro ca 2300:- / månaden året runt. Frågan som kommer nu är lite omoralisk, men tänkte att någon kanske vet vad som händer. Om jag i september / oktober säljer hojen till en familjemedlem som bor i norrland på mindre ort, ställer av hojen och han tar en garageförsäkring på den (den står ivf däruppe på vintrarna), så blir månadskostnaden ca 400:- / mån under vintern. Sedan när det blir vår igen så köper jag tillbaka hojen, och tecknar samma försäkring som året innan.
Då får man iaf en hyffsat vettig månadspremie på årsbasis, att det är omoraliskt att göra det kan man diskutera, men vad kan f-bolaget kontra med.

Mvh

//D "omoralens okrönte konung" K

Inget omoraliskt i det, om du inte använder hojen under vinterhalvåret så är det ju han som "äger" den som är brukaren.
Dock brukar det inte se så bra ut med många ägare på en hoj. Då kan man lätt tro att det finns dolda fel eller dylikt.
Annars är det väl bara att köra hårt.

//A.

Ungefär så jag hade tänkt att göra, men sedan så fick jag en försäkring hos T-H där det oxå är "icke avställningsbar", min försäkring är dock basserad på sommarehalvåret, vilket innebär att på vintern så går den ner till 90:-/mån eller ngt.

Men jag skulle gjort precis som du om jag haft samma försäkring!

//Niklas

loser skrev:
Har en hel/hel försäkring på min hoj (ej avställbar). Betalar med autogiro ca 2300:- / månaden året runt. Frågan som kommer nu är lite omoralisk, men tänkte att någon kanske vet vad som händer. Om jag i september / oktober säljer hojen till en familjemedlem som bor i norrland på mindre ort, ställer av hojen och han tar en garageförsäkring på den (den står ivf däruppe på vintrarna), så blir månadskostnaden ca 400:- / mån under vintern. Sedan när det blir vår igen så köper jag tillbaka hojen, och tecknar samma försäkring som året innan.
Då får man iaf en hyffsat vettig månadspremie på årsbasis, att det är omoraliskt att göra det kan man diskutera, men vad kan f-bolaget kontra med.

Mvh

Tycker inte heller det är omoraliskt. Märk dock att när Du vill börja åka igen, och "får" tillbaka hojen från familjemedlemmen, måste du teckna en ny försäkring. Då kan bolaget diktera nya villkor. Inte säkert att det blir så förmånligt alltså. Det finna alltså ett moment i detta som du inte riktigt råder över själv.

Ankan skrev:
Tycker inte heller det är omoraliskt. Märk dock att när Du vill börja åka igen, och "får" tillbaka hojen från familjemedlemmen, måste du teckna en ny försäkring. Då kan bolaget diktera nya villkor. Inte säkert att det blir så förmånligt alltså. Det finna alltså ett moment i detta som du inte riktigt råder över själv.

Visst kan dom det, men jag har aldrig utnyttjat min försäkring, så hos dem torde jag trots allt vara en "bra" kund. Jag / hojen blev 1 år äldre, så det borde ju knappast drabba mig så hårt, dom dikterar ju trots allt nya villkor varje år oavsett om jag har ställt av / på. Det som jag oroar mig över är att om jag nu "säljer" i sep / okt så kommer f-bolaget och säger att dom vill ha mer pengar ifrån mig pga av att den var egentligen dyrare på sommaren och det hade dom tänkt tjäna igen på vintern. Tror inte att avtalet är skrivet så, men man får väl lusläsa det.

Angående så kallade säsongsförsäkringar.
Länsförsäkringar delar upp det så här på sin helårsförsäkring:
Jan. 3%
Feb. 3%
Mar. 6,5%
Apr. 12,5%
Maj. 12,5%
Jun. 12,5%
Jul. 12,5%
Aug. 12,5%
Sep. 12,5%
Okt. 6,5%
Nov. 3%
Dec. 3%

buLLit skrev:
Angående så kallade säsongsförsäkringar.
Länsförsäkringar delar upp det så här på sin helårsförsäkring:
Jan. 3%
Feb. 3%
Mar. 6,5%
Apr. 12,5%
Maj. 12,5%
Jun. 12,5%
Jul. 12,5%
Aug. 12,5%
Sep. 12,5%
Okt. 6,5%
Nov. 3%
Dec. 3%

Vet att "premien" varierar månadsvis, men för mig debiterar dom lika mycket / lite året runt. Har inte hunnit kolla än vad som står i papperen ang om jag säljer i sep / okt, men tvivlar på att dom kan kräva mig på mer pengar ivf. Det skall iaf undersökas.

loser skrev:
Vet att "premien" varierar månadsvis, men för mig debiterar dom lika mycket / lite året runt. Har inte hunnit kolla än vad som står i papperen ang om jag säljer i sep / okt, men tvivlar på att dom kan kräva mig på mer pengar ivf. Det skall iaf undersökas.

Ja man betalar ett fast pris varje månad.

Exempel:
Årspremie 12000kr, 1000kr/månad
Ny försäkring från 1/4, säljer hojen 1/10 = 6 månader.
Under dessa 6 månader har du "förbrukat" 75% av årspremien, i stället för 50% som 6 månader är.
Kostnaden blir då 9000kr för dessa 6 månader men du har bara betalat in 6000kr, då får man en extra hääärlig räkning på 3000kr (enligt killen jag talat med på LF)!

Last edited:
buLLit skrev:
Ja man betalar ett fast pris varje månad.

Exempel:
Årspremie 12000kr, 1000kr/månad
Ny försäkring från 1/4, säljer hojen 1/10 = 6 månader.
Under dessa 6 månader har du "förbrukat" 75% av årspremien, i stället för 50% som 6 månader är.
Kostnaden blir då 9000kr för dessa 6 månader men du har bara betalat in 6000kr, då får man en extra hääärlig räkning på 3000kr (enligt killen jag talat med på LF)!

Har inte sett att något sådant står i mina papper, men skall kolla upp ivf. (ber om UrSäkT för stavfel, jag är dyngrauk, men berätta inte för någon) :fyllisar

loser skrev:

Mvh

Jag har testat det där några gånger. Och det har funkat fin fint, även att jag har försäkrat den igen i samma bolag. Och nu senast i våras så blev premien bra mycket lägre än året innan :tummenupp . Det enda f-bolaget brukar säga är: Jag ser att du har haft den hojen försäkrad hos oss tidigare. Ja, säger jag då och lägger till att jag sålde den i höstas men ångrade mig nu till våren och köpte tillbaka den. Jaha, säger de då (ungefär som att intresseklubben antecknar :arsele ).

Moral eller omoral? Vem bryr sig, jag har ju aldrig kört med en skenförsäkrad hoj.

TL Johan skrev:
Jag har testat det där några gånger. Och det har funkat fin fint, även att jag har försäkrat den igen i samma bolag. Och nu senast i våras så blev premien bra mycket lägre än året innan :tummenupp . Det enda f-bolaget brukar säga är: Jag ser att du har haft den hojen försäkrad hos oss tidigare. Ja, säger jag då och lägger till att jag sålde den i höstas men ångrade mig nu till våren och köpte tillbaka den. Jaha, säger de då (ungefär som att intresseklubben antecknar :arsele ).

Moral eller omoral? Vem bryr sig, jag har ju aldrig kört med en skenförsäkrad hoj.

Jag håller med om att det där inte är omoraliskt. Kör man inte hojjen så ska man ju betala så lite som möjligt. Man måste ju fortfarande uppfylla deras vilkor för lås m.m.

TL Johan skrev:

Vad har du för bolag?

Om den verkligen står där uppe och inget försäkringsbolag kan erbjuda dig sänkt avgift p.g.a att den står där så tycker nog de flesta att det är ok!

/ Hannes

Jag antar att du har precis som jag Folksam. Jag kommer sälja min i höst och det kostar inget extra och kommer inga speciella avgifter. Mamma ska ha sporthoj i vinter :D

//jaG

loser skrev:

Zeb_Macahan skrev:
Jag antar att du har precis som jag Folksam. Jag kommer sälja min i höst och det kostar inget extra och kommer inga speciella avgifter. Mamma ska ha sporthoj i vinter :D

//jaG

Japp, kör på folksam hel / hel "året runt" försäkring, är du säker på att det inte kommer ett surt kravbrev efteråt? Btw, tror jag att pappa skall koinvertera den till snöslunga i vinter! :)

Pratade med en av deras försäkringschefer och det enda som kan tillkomma är om du ställer av i fel del av månad eller skifte, då får du betala det överskjutande beloppet (som man än inte har betalt) men samma sak gäller ju om du betalt för mycket, då får man tillbaka.

Dessutom gäller ju hel på bana :banana

//jaG

loser skrev:
Japp, kör på folksam hel / hel "året runt" försäkring, är du säker på att det inte kommer ett surt kravbrev efteråt? Btw, tror jag att pappa skall koinvertera den till snöslunga i vinter! :)

Zeb_Macahan skrev:
Pratade med en av deras försäkringschefer och det enda som kan tillkomma är om du ställer av i fel del av månad eller skifte, då får du betala det överskjutande beloppet (som man än inte har betalt) men samma sak gäller ju om du betalt för mycket, då får man tillbaka.

Dessutom gäller ju hel på bana :banana

//jaG

Grymmlings! Tackar för svaret, då var inte min tankebana helt fel iaf. Pappsen skall bli med sporthoj i vinter, vad glad han skall bli!
:banana

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...