Nytta med membranförgasare?

luddebo

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Puch montana
Gokväll! Jag är lite nyfiken på för och nackdelar med membranförgasare. Det är som så att jag har en gammal kawasaki kl250 och den har nämligen membranförgasare, som tyvärr krånglar.

Jag har försökt funnit ut vad som felar men hittar inte några uppenbara fel, förutom att själva membranet börjat få några sprickor i sig, men inte helt igenom så att det läcker.

Eftersom jag inte hittar förgasarens modellbeteckning så kan jag heller inte leta reservdelar. Och även om jag hittar nya delar till den så kostar det väl säkert skjortan.

Hur krångligt tror ni det kan bli att byta till en "vanlig" förgasare och kan det ge några oönskade bieffekter?

EDIT. Hittade en bild på en förgasare som liknar min så jag laddar upp den här nedan. Tror att det kan vara en mikuni BS av något slag.

bs34-01.jpg

För aatt få ut hög effekt ur en MC motor krävs ofta större förgasare än vad som är lämpligt för normal körning. MEN, men Membran/vacuum/CV förgasare sköts gasande automatiskt även om föraren är ivrig och vrider full redan på låga varv. En Manuell trottel förgasare skulle göra att motorn storknar.
Har man en mottligt trimmad motor, som i ditt fall, så går det ofta bra att ersätta med vilken förgasare som hellst.
Har man en lite mer trimmad motor får förare vara lite försiktigare på gashandtaget på låga varv, men å andra sidan piggnar motorn till ordentligt på lite högre varv, men en trottelförgasare.
SÅ leta på en förgasare som är ungeför lika stor och har setat på en 4-t förut så blir det nog bra.

Mats

*/ ?>
Back