Däcksmärkningen i NSB som det varit är ett skämt.
Ingen kontroll i bandepåerna under kval.
Team får ha med sig hur många omärkta däck som helst, bara däcken på hojen kontrolleras ibland när de åker därifrån.
Straff för att tävla utan märkta däck är inget alls om man inte har märkt för många däck.
Regeln är helt meningslös i praktiken.
Det går bara åt mer personal för att hålla bra koll på just däck i NSB och det har de flesta arrangörer inte. För att göra det bra så går det åt 2 personer som inte gör annat under NSB's kval/warmup/tävling än att ha koll på däck.
Sen ska det finnas utrustning så man kan göra kontrollerna rätt och de medlen finns inte idag. Märkarpennor är ett skämt, i vilken depå som helst kan jag hitta alla tillgängliga färger på pennor med rätt sorts färg i som ändrar färg med reagensvätskan.
Det blir mkt smidigare utan kontroll.
En annan punkt är väl
För att träna rr under 2007 SKA man ha en licens "Amatörlicens-RR" som
man får lösa ut efter genomförd licenskurs, licensen kostar 1000:-.
Alltså, Amatör, B eller A licens krävs att man löst ut för att få träna RR nästa säsong
//håkan