Nytt protokoll från Svemo 1/12

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
För de som kör Aprilia RS250 i SP nästa år kan det ju vara bra att veta att man numera får köra med andra avgasventiler än original, det var nämligen det som min skrivelse gick ut på (punkt 4.4.) som tydligen blev godkänd.
Ska bli intressant att se om STCC gav besked innan 10 November nu då...

Noterade att man antingen enligt NSB-reglementet eller i NSB (att blanda namn på ett reglemet med en serie är inte alltid så lyckat) får köra med två hojar nästa år. Vilket lyxproblem :D

Torkel skrev:
Ska bli intressant att se om STCC gav besked innan 10 November nu då...
Borde vi inte ha hört det från annat håll?

BTW: Såg att Expressen skrev häromdagen att det var klart med STCC i Race i SVT nästa år. Hoppas de kan trycka in några minuter med hojarna där också.

Last edited:
Ang. punkt 5, beslut om att avskaffa däcksmärkning i NSB.
Sa man inte att manskulle behålla däcksmärkning, men tillåta 2st MC, på mötet i samband med "SO-festen"?

Däcksmärkningen i NSB som det varit är ett skämt.

Ingen kontroll i bandepåerna under kval.
Team får ha med sig hur många omärkta däck som helst, bara däcken på hojen kontrolleras ibland när de åker därifrån.
Straff för att tävla utan märkta däck är inget alls om man inte har märkt för många däck.
Regeln är helt meningslös i praktiken.
Det går bara åt mer personal för att hålla bra koll på just däck i NSB och det har de flesta arrangörer inte. För att göra det bra så går det åt 2 personer som inte gör annat under NSB's kval/warmup/tävling än att ha koll på däck.
Sen ska det finnas utrustning så man kan göra kontrollerna rätt och de medlen finns inte idag. Märkarpennor är ett skämt, i vilken depå som helst kan jag hitta alla tillgängliga färger på pennor med rätt sorts färg i som ändrar färg med reagensvätskan.
Det blir mkt smidigare utan kontroll.

En annan punkt är väl
För att träna rr under 2007 SKA man ha en licens "Amatörlicens-RR" som
man får lösa ut efter genomförd licenskurs, licensen kostar 1000:-.
Alltså, Amatör, B eller A licens krävs att man löst ut för att få träna RR nästa säsong

//håkan

håkan skrev:
2642523En annan punkt är väl
man får lösa ut efter genomförd licenskurs, licensen kostar 1000:-.
Alltså, Amatör, B eller A licens krävs att man löst ut för att få träna RR nästa säsong

Vart i protokollet ser du detta? Det är alltså inget som klubbarna som anordnar träningarna själva får bestämma om?

nazurro skrev:
2642584 Vart i protokollet ser du detta? Det är alltså inget som klubbarna som anordnar träningarna själva får bestämma om?

http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153

"NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83.
"

Står iofs inte i det protokollet men på SVEMO's hemsida.
Strandelin har verifierat informationen med SVEMO
"Tog mig tid att ringa och ja, det verkar som om Larssons förslag är
det som gäller nästa år för info från SVEMO är:

man får lösa ut efter genomförd licenskurs, licensen kostar 1000:-
A eller B licens är såklart godkänt också.
".

EDIT: Det är upp till varje klubb att bestämma om man måste ha löst ut licens eller inte för att träna enligt SVEMO licensansvarig.

Last edited:
Jag tog mig också tid att ringa och de har adresserat problemet som vissa klubbar har sett i att man kan komma med amatörlicensen utan att de vet om man gått rr-licenskursen eftersom just amatörlicensen inte är grenbunden.

Därför vill rr-sektionen ha en egen amatörlicens till samma kostnad där det framgår att det är för rr, man kan inte få den utan att intyga för Svemo att man gått kursen. En bra sak tycker jag då det undanröjer tvivel mot den licensen från vissa klubbar. :)

Angående träningsbiten så visste hon jag pratade med inget om det utan sade lite vagt att det nog är klubbarna som sätter sina egna regler om man måste ha licens. Hon jobbade bara med det administrativa så jag tycker inte det är så konstigt att hon inte visste säkert och med tanke på att jag ändå tänker teckna en amatörlicens så brydde jag mig inte om att be henne kolla upp det så det får någon annan göra.

håkan skrev:
2642658 http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153

"NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83.
"

Står iofs inte i det protokollet men på SVEMO's hemsida.
Strandelin har verifierat informationen med SVEMO
"Tog mig tid att ringa och ja, det verkar som om Larssons förslag är
det som gäller nästa år för info från SVEMO är:

man får lösa ut efter genomförd licenskurs, licensen kostar 1000:-
A eller B licens är såklart godkänt också.
".

SVEMO har bestämt

Samma tongångar fanns i år bara för att träna men i själva verket deltog jag i KGA träningar vid 3 tllfällen utan att lösa ut licensen vilket motiverades att det var upp till banägarna.

Men dom kollade kanske inte så noga.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck