Nytt förslag på bilskatt, i framtiden kör du sardinburk.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Sverige har Europas starkaste bilmotorer, något måste givetvis göras åt detta. I vanlig ordning tillsätts en utredning och, som vanligt, kommer utredningen fram till att skatter måste till för att styra svensson.

http://www.di.se/artiklar/2013/6/7/skattechock-for-torstiga-bilar/

Det blir alltså dyrare att åka runt i säkra, bekväma bilar, till förmån för små ölburkar på hjul.

Lite lustigt i sammanhanget är att kommentarerna verkar vara delade i två läger, de som inte har råd med stor bil är positiva, de som har råd är negativa.

Frågeställningar.
Är detta bra, eller fungerar det bra som idag där den som faktiskt tankar mycket och ofta betalar mer skatt?

Finns det inte bättre sätt att få ner co2 utsläppen? och ska vi öht bry oss om det?

Ska vi införa hög fordonsskatt på nöjesfordon? t.ex 40kkr/år för mc, 100 kkr/år för nöjesbåt?

Har vi kanske ett annat bilbehov i Sverige än i Frankrike som herrar utredare missat?
 
Kommer ju bli att köra oreggat, oförsäkrat osv i det fallet. Samt skjuta skarpt med pansarskott mot eventuell polis som skall bötfälla.

Måste ju bli en högre kostnad för staten om alla skulle följa det exemplet? Alla begravningar samt omskolning av ny polis för oss att smula sönder. Något måste ju gemene man ta sig för så man visar att folkvalda sitter på sin post för att vi säger att dom får det. :tummenupp
 
Kommer ju bli att köra oreggat, oförsäkrat osv i det fallet. Samt skjuta skarpt med pansarskott mot eventuell polis som skall bötfälla.

Måste ju bli en högre kostnad för staten om alla skulle följa det exemplet? Alla begravningar samt omskolning av ny polis för oss att smula sönder. Något måste ju gemene man ta sig för så man visar att folkvalda sitter på sin post för att vi säger att dom får det. :tummenupp

Varför skulle det bli konsekvenserna av att priset på nyproducerat för en högre engångskostnad?
Om du importerar en begagnad bil från Tyskland borde man däremot slippa skatten? Borde kunna bli ett sug efter nästintill nya bilar från tyskland?
 
finns ju stora fina bilar som drar lite bränsle idag oså.
 
Vi skall som vanligt gå i bräschen och visa oss på styva linan. Underligt det där, att våra folkvalda tar fram saker ingen av oss verkar vilja ha. :hihi
 
Politiker lyckas alltid gå över ån efter vatten. Dom kunde istället ha höjt bränsleskatten och slagit direkt mot problemet.
Sen hoppas jag ju att skatten på arbete sänks i motsvarande antal kronor.
 
Jag förstår bakgrunden, att gynna elbilarna är långsiktigt smart, och jag kan delvis förstå metoden, men varför ha en stenhård gräns, där ena sidan är bannlyst deluxe, och den andra gynnas motsvarande. Hade inte en lite mer flytande skala varit logisk? Dessutom har någon någonsin lyckats få en bil att dra så lite som tillverkaren säger? Alla såna värden känns som påhittat marknadsföringsmumbojumbo! Låt Dingvall provköra alla modeller och kolla förbrukningen, så får han för en gångs skull bidra med något konstruktivt också...
 
Min skatt skulle alltså öka från 2kkr till 54kkr om året. Därigenom göra det "omöjligt" för mig att äga den. Och OMÖJLIGT för mig att sälja den..

Känns bra.
 
Min skatt skulle alltså öka från 2kkr till 54kkr om året. Därigenom göra det "omöjligt" för mig att äga den. Och OMÖJLIGT för mig att sälja den..

Känns bra.

Förslaget gäller nyregistrerade bilar, och straff/belöning är en engångssumma.
 
Men snälla någon, kan de inte bara förbättra kollektivtrafiken så ska de se att folk parkerar biljäveln. Hur svårt ska det vara?
 
Det låter förstås mycket rimligare. Måste bli bättre på att lära mig läsa mellan raderna :gnissla

Reagerade ungefär likadant som du första gången jag läste och undrade hur fanken man skulle förstöra v70n då den skulle kosta runt 38000 i skatt per år, men läste en gång till och lugnade sen ner mig. :D
 
Jävla fin affär det hade varit att ha en miljöbil då. 45loppor plus i fickan om året. :banana
Nu var det ju inte så bra/dåligt utan bara engångsskatt på nya bilar. Kanske vettigt?
 
Jag är rätt säker på att om Sverige inte haft sin bilindustri skulle vi ha ett liknande skattesystem som våra grannländer på bilar. Det har inte hindrat folk att köpa även väldigt exklusiva bilar i dessa länder. En engångsskatt är inte hela världen.

Jag tror dock inte att man kommer att kunna styra konsumenterna den vägen. I förhållande till nypriserna på de berörda bilarna lär det nog bara bli en extra skatteintäkt för staten utan någon som helst påverkan mer än på marginalen. Om man däremot infört en väldigt hög årlig skatt likt hur det såg ut på dieselbilar förr då hade man säkert fått till en ändring av folks köpbeteende. I början av 2000- talet utgjorde nybilsförsäljningen av dieselbilar ca 5%. Idag är den uppe på 60%.
 
Inte förvånad att sporthojspöbeln gnäller... :hihi

Sporthojspöbeln vill kunna köra stridsvagn, helst ska soppan vara subventionerad också.
När man från statligt håll försöker styra Sverige bort från oljeberoende och samtidigt mot miljövänligare fordon, ja då brölar och grinar man högljutt över "miljötalibaner" och "giriga politiker" som vill ta ifrån dem vad de anser vara deras födslorätt.

Givetvis skall varje ansvarstagande statsmakt agera mot onödig miljöföstöring (t.ex. höga utsläpp).
Givetvis skall varje ansvarstagande statsmakt agera mot onödigt hög konsumtion av importberoende resurser (t.ex. olja).

Jag tycker hela den här överdrivna kärleken till stora, tunga, primitiva och törstiga vardagsbilar är rätt löjlig.
 
Inte förvånad att sporthojspöbeln gnäller... :hihi

Sporthojspöbeln vill kunna köra stridsvagn, helst ska soppan vara subventionerad också.
När man från statligt håll försöker styra Sverige bort från oljeberoende och samtidigt mot miljövänligare fordon, ja då brölar och grinar man högljutt över "miljötalibaner" och "giriga politiker" som vill ta ifrån dem vad de anser vara deras födslorätt.

Givetvis skall varje ansvarstagande statsmakt agera mot onödig miljöföstöring (t.ex. höga utsläpp).
Givetvis skall varje ansvarstagande statsmakt agera mot onödigt hög konsumtion av importberoende resurser (t.ex. olja).

Jag tycker hela den här överdrivna kärleken till stora, tunga, primitiva och törstiga vardagsbilar är rätt löjlig.

Mycket möjligt att detta är en önskvärd utveckling, men varför alltid en skatt? Varför inte en satsning på elstolpar för laddning överallt, en utbyggnad av kärnkraften, slopad skatt på elbilar, slopad moms på el?
Det finns hundratals sätt att göra det möjligt för den otvättade massan att köra mer miljövänliga bilar. Men man väljer istället att höja priset för det lilla fåtal som förmodligen skiter fullständigt i om priset blir lite högre. Är inte detta märkligt?
 
Mycket möjligt att detta är en önskvärd utveckling, men varför alltid en skatt? Varför inte en satsning på elstolpar för laddning överallt, en utbyggnad av kärnkraften, slopad skatt på elbilar, slopad moms på el?
Det finns hundratals sätt att göra det möjligt för den otvättade massan att köra mer miljövänliga bilar. Men man väljer istället att höja priset för det lilla fåtal som förmodligen skiter fullständigt i om priset blir lite högre. Är inte detta märkligt?

Bidrag med hjälp av skattepengar hör till kommunismen även om många borgare ändå tycker som dig. Inte många länder har billigare el än oss så jag tror inte det är elpriset som motar bort elbilarna.

Bättre att skattevägen bromsa icke önskvärt beteende och sänka skatten på önskat beteende.
 
Mycket möjligt att detta är en önskvärd utveckling, men varför alltid en skatt? Varför inte en satsning på elstolpar för laddning överallt, en utbyggnad av kärnkraften, slopad skatt på elbilar, slopad moms på el?
Det finns hundratals sätt att göra det möjligt för den otvättade massan att köra mer miljövänliga bilar. Men man väljer istället att höja priset för det lilla fåtal som förmodligen skiter fullständigt i om priset blir lite högre. Är inte detta märkligt?

Utbyggnad av kärnkraft vore väll smart men startar man idag är det lång tid tills ett verk är färdigt.
Slopad moms på el hade troligen slutat i en högre konsumtion av el utan att minskningen av fossila bränslen hade blivit densamma.

Det nya systemet borde göra att folk kommer köpa miljövänliga tjänstebilar då de mer törstiga modellerna blir för dyra? :va
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top