Nytt år=Nya banrekord?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Satt och gnuggade geniknölarna om det här ett tag. Finns det på svart och vitt att med varje ny säsong, och tillhörade sprillans banhojar, så blir varvtiderna bättre och bättre?

Ja, självklart förstår jag att ju mer en bana körs, desto fler gånger kommer nya varvrekord sättas. Men det skulle vara kul att kunna se lite statestik på varvtider gentemot t.ex. stora förändringar i chassi, styrning osv...

Seså, räjsingfantaster, skriv och berika min "lediga" dag! :pannkyss

tvålen skrev:
2507342 Satt och gnuggade geniknölarna om det här ett tag. Finns det på svart och vitt att med varje ny säsong, och tillhörade sprillans banhojar, så blir varvtiderna bättre och bättre?

Ja, självklart förstår jag att ju mer en bana körs, desto fler gånger kommer nya varvrekord sättas. Men det skulle vara kul att kunna se lite statestik på varvtider gentemot t.ex. stora förändringar i chassi, styrning osv...

Seså, räjsingfantaster, skriv och berika min "lediga" dag! :pannkyss
Det är nog svårt att härleda till nya modeller till hojarna. Det beror mer på vilka förare som kör vilka klasser, i vilket skick banan, väder osv...

samuel w skrev:
2507358 Det är nog svårt att härleda till nya modeller till hojarna. Det beror mer på vilka förare som kör vilka klasser, i vilket skick banan, väder osv...

Joo.. Men man borde kanske kunna se något mönster iaf...Jämnföra snitt-tider mellan -96 och -06 kanske..

tvålen skrev:
2507369 Joo.. Men man borde kanske kunna se något mönster iaf...Jämnföra snitt-tider mellan -96 och -06 kanske..
Jo självklart går det fortare nu, utveckligen går ju inte bakåt

Gustav O skrev:
2507423 Beror på vilka klasser du talar om. Sverige? GP-VM? SBK?

Främst klasser i Sverige tänkte jag på. Någon som vet vart man kan få tag på varvtider från tävlingar en bit bak i tiden?

samuel w skrev:
2507515 Jo självklart går det fortare nu, utveckligen går ju inte bakåt

Det vet jag också :rolleyes:

EDIT: tvålen på vitas login...

Last edited:
I sverige händer förvånansvärt lite i samband med att nya hojmodeller kommer! Handlar mer om vilka förare som kör...

Don Quixote skrev:
2507695 I sverige händer förvånansvärt lite i samband med att nya hojmodeller kommer! Handlar mer om vilka förare som kör...

Är det verkligen så?

Vad kan varvtiderna skilja i säg:

1) Falkenberg 1996/2006
2) Knutstorp 1996/2006

och t.ex. (500/motogp)

3) Mugello 1996/2006
4) Donington 1996/2006

Någon rejsputt som kan skjuta från höften?

Om man vill kolla SM-resultat från 1997-2001 så fungerar www.sorliden.se bra.

I motoGP slår de nästan förra årets varvrekord redan på uppvärmningsvarvet (lite överdrivet), så där ser man det tydligast. Svårt att jämföra över en längre tid (ex. 10 år) då banor byggs om etc. så att inte samma förutsättningar råder som x antal år tidigare.

Resultat från Gelleråsen

250 Racer 1997. 1.08,52
250 Racer 2001. 1.08,618
250 Racer 2003. 1.07,24
250 Racer 2004. 1.08,96

Verkar inte vara en tydlig trend..Det kan ju vart regn eller andra faktorer som spelat in på dom här tiderna, men det var dom jag hittade.

EDIT: återigen tvålen på vitas konto

På 10 år händer det en del helt klart! Framför allt i "standardklasserna" som 600 och 1000cc. Dom hojarna var inte så grejt för 10 år sedan.

Don Quixote skrev:
2507762 På 10 år händer det en del helt klart! Framför allt i "standardklasserna" som 600 och 1000cc. Dom hojarna var inte så grejt för 10 år sedan.

Hittade ett oanvänt Metzeler M1 Corsa eller om det var motsvarande Pirelli i garaget som var typ 10 år gammalt. Då fattade man att det hänt en del på dom däcken! Var ju typ helt platt och stenhård i stommen. För 10 år sen vägde väl en 600 runt 200kg och hade stålram osv. :) Så där har det hänt massor. 1997 och 1998 så körde man 1.04-tider på Knutstorp med Supersport 600. Nu kör man runt 4 sek snabbare med mindre trimmade 600cc hojar.

Don Quixote skrev:
2507762 På 10 år händer det en del helt klart! Framför allt i "standardklasserna" som 600 och 1000cc. Dom hojarna var inte så grejt för 10 år sedan.

Det var speciellt dom klasserna jag ville kolla extra på, men det verkade inte finnas så mycket konkreta resultat. Då kanske man skulle få en liten inblick i hur en årsmodell -97 hark skulle stå sig mot modell 03 t.ex...

Don Quixote skrev:

Inte i Sverige. Snarare så händer det förvånansvärt lite.

Se bara när Minin slog banrekordet på Sviestad, det var väldigt gammalt.

Sen tror jag bestämt att sjuor på gamla Åsen har varit något som har hänt under en längre tidsperiod....

Däremot tycker jag att den tekniska utvecklingen gör sig påmind längre ner i fältet. Den grå massan i första säsongen av Synsam kunde harva runt på 13-tider på Åsen utan att någon reagerade. Det räcker inte långt i Dagens rookie-klasser.
Skulle vara intressant att se rookie-tidernas utveckling när Metzler/Pirelli avlöste den första generationen Michelin Race i början på 2000-talet... Där tror jag man kan se en påtaglig skillnad.

Ett läbbigt perspektiv i hur fort de riktigt snabba kan kör på gammal skit tycker jag att man fick när man såk Szekerez(stavning) gamla ZZR600 i Rookie600 2003(?) Den hojen ska Bosson ha kört nior med på Åsen en gång i tiden.... Fan vet om jag klarar tro det...

tvålen skrev:
2507791 Det var speciellt dom klasserna jag ville kolla extra på, men det verkade inte finnas så mycket konkreta resultat. Då kanske man skulle få en liten inblick i hur en årsmodell -97 hark skulle stå sig mot modell 03 t.ex...

En R6-98 i rätt händer körde 7'or på Åsen när den kom om jag inte minns fel,(- SS-utförande). Helt RÅ-orginal skulle jag gissa på att det skiljer en halv sekund på Åsen mellan en R6-98 och -05 med samma förare(av varvrekords-kvalitet) i sadeln. I händerna på en rookie kan det nog skilja betydligt mer.

Last edited:
Chrille skrev:
2507831
Helt RÅ-orginal skulle jag gissa på att det skiljer en halv sekund på Åsen mellan en R6-98 och -05 med samma förare(av varvrekords-kvalitet) i sadeln. I händerna på en rookie kan det nog skilja betydligt mer.
Egentligen borde det skilja mindre för en rookie än en erfaren förare.
Rookien kan genrellt inte pressa "materialet" till gränsen... å eftersom det borde vara lättare att nå gränsen för "dåligt material" så borde således rookieföraren köra proportioneligt snabbare på den gamla hojen än den nya, och skillnaden borde bli mindre...

Haha, kneepigt resonemang, vet inte om någon fattar vad jag försöker förklara.... :va

fezt skrev:
2507883 Egentligen borde det skilja mindre för en rookie än en erfaren förare.
Rookien kan genrellt inte pressa "materialet" till gränsen... å eftersom det borde vara lättare att nå gränsen för "dåligt material" så borde således rookieföraren köra proportioneligt snabbare på den gamla hojen än den nya, och skillnaden borde bli mindre...

Haha, kneepigt resonemang, vet inte om någon fattar vad jag försöker förklara.... :va

Det finns två sätt att resonera. En rookie kör riktigt kass om han sitter på en hoj som känns som skit, medan ett ess kan krama ur den rätt duktigt ändå!

Don Quixote skrev:
2507890 Det finns två sätt att resonera. En rookie kör riktigt kass om han sitter på en hoj som känns som skit, medan ett ess kan krama ur den rätt duktigt ändå!
Mmm.. ja tänkte lite så också... men lite smart va min teori.

En paralell till det är te x att om rossi o jag skulle köra mot varann på varsinn GP-cykel så skulle det skilja mer i tid mellan oss, än om vi raceade på två standard R1:or...
Dvs, ja e närmre gränsen på en r:1a än en M1:a medan rossi är på/över gränsen på båda...

Don Quixote skrev:
2507890 Det finns två sätt att resonera. En rookie kör riktigt kass om han sitter på en hoj som känns som skit, medan ett ess kan krama ur den rätt duktigt ändå!

Exakt.

Jag tror det var Cralles första ex som såldes till Stiffy här på forumet. Cralle körde ju som bekant jävligt fort och på Dunlop. Stiffy tyckte hojen var som en neurotisk epeleptiker med Dunlop på men när han började köra på Pirelli kom farten som ett brev på posten.

(Det här är en summering av mina intryck från diskussionerna i depån från den här tiden. Det ska inte misstas för ett regelrätt citat av Stiffy)

vitas skrev:
2507751 Resultat från Gelleråsen

250 Racer 1997. 1.08,52
250 Racer 2001. 1.08,618
250 Racer 2003. 1.07,24
250 Racer 2004. 1.08,96

Verkar inte vara en tydlig trend..Det kan ju vart regn eller andra faktorer som spelat in på dom här tiderna, men det var dom jag hittade.

EDIT: återigen tvålen på vitas konto
Det måste vara Matti Maranen som körde den tiden 1997 va? :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back