Nyrenoverad 4-t cross skurit igen efter 15 min. Möjlig orsak??

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej
Köpte en 4t-cross med ny vev, ramlager, kopplingskorg och kolv. Körde ca 15 min sen skar motorn. När jag rev isär verkar det som jag har haft tur i oturen, cylindern har klarat sig med lite alurester från kolven. Kolven har skurit/nypt på insugssidan. Vad kan vara möjlig orsak till felet? Själva skadan på kolven är väldigt lokal, ca 1cm bred, övriga kolven ser bra ut. Någon som har bilder på hur värmenyp och nyp pga för lite olja mm ser ut? Ska försöka fixa lite bilder på skadorna så att ni lättare kan analysera..

Oljesil, oljefilter och olja såg bra ut.

Har inte haft möjlighet än att mäta upp cylinder och kolv men tydligen är det en erfaren mek som satt ihop motorn. Oljepumpen har jag inte kollat än men borde det bli en sådan lokal skada om pumpen inte funkar?

Kanske glömt luftat kylarvätskan? Om den packade ihop pga. värme och det sker på insugsidan så lär det ha med det att göra då den får som mest kyla ifrån insuget.

Kanske glömt luftat kylarvätskan? Om den packade ihop pga. värme och det sker på insugsidan så lär det ha med det att göra då den får som mest kyla ifrån insuget.

Nu får du gärna förklara hur du tänker?

Går det utan kylning så skär det i första hand på avgassidan enl min erfarenhet. Och jag har nästan aldrig sett en crosshoj smånypa pga värme. Kör man utan kylarvatten så går det tokvarmt och först tappar den kompet när ringarna kroknar och sedan skär den men då ser ofta lopp/kolv ut som skit och har skurit runt halva cirkumferensen. Att en cykel skulle skära pga oluftat kylsystem finner jag otroligt.

Har inte haft möjlighet än att mäta upp cylinder och kolv men tydligen är det en erfaren mek som satt ihop motorn. Oljepumpen har jag inte kollat än men borde det bli en sådan lokal skada om pumpen inte funkar?

Erfarenhet eller ej så är för litet kolvspel eller inkorrekt ringspel vanligaste orsaken till nyp kort efter första start. Det är dessutom förenligt med att det smånyper på ett ställe. Det är tyvärr ganska få som har grejerna och kunskapen att mäta lopp och kolv utan många kör på tumregeln att en sliten cylinder skall ha en B kolv. Fungerar i 90% av fallen men ibland blir spelet för litet. Att mäta är att veta.

Ja, utan kylning ö.h.t så nyper det oftast på avgassidan. Men jag menar att den bara får kylning delvis.
Insugsidan är högsta punkten eftersom cylindern lutar framåt och ligger oftast högre upp än portarna för kylvätskan, har man då otur så kan det bli en luftficka och då ingen kylning. Något jag har erfarit fast det var på en gammal 2-t Kawa.

Ja, utan kylning ö.h.t så nyper det oftast på avgassidan. Men jag menar att den bara får kylning delvis.
Insugsidan är högsta punkten eftersom cylindern lutar framåt och ligger oftast högre upp än portarna för kylvätskan, har man då otur så kan det bli en luftficka och då ingen kylning. Något jag har erfarit fast det var på en gammal 2-t Kawa.

Jag har bara lite svårt att förstå hur cylinderns tiltningsvinkel skulle göra kylningen på avgassidan tillräckligt mycket bättre för att skapa en temperaturgradient stor nog för att orsaka en nypning. Undantaget möjligen Husabergs 70 graders motorer.
2009_husaberg_engine_2.jpg

Men det kan säkert inträffa och har ju inträffat för dig så omöjligt är det inte. Kylsystemet är dock inte det första jag skulle felsöka...

Här kommer två bilder.

Bifogat

• IMG_3038.jpg
    IMG_3038.jpg
    241.4 KB · Visningar: 245
  • IMG_3039.jpg
    IMG_3039.jpg
    243.3 KB · Visningar: 173
Helt spontant skulle jag säga - för litet spel mellan kolvringsändarna. Det skall typ vara 0.075 mm per 25 mm borr dvs en motor med 90 mm kolv skall ha 0.27 mm ändspel mätt i den minst slitna delen av cylindern. Vill man vara på den riktigt säkra sidan använder man 0.01 mm per 25 mm borr dvs 0.36 mm för 90 mm borr.

Helt spontant skulle jag säga - för litet spel mellan kolvringsändarna. Det skall typ vara 0.075 mm per 25 mm borr dvs en motor med 90 mm kolv skall ha 0.27 mm ändspel mätt i den minst slitna delen av cylindern. Vill man vara på den riktigt säkra sidan använder man 0.01 mm per 25 mm borr dvs 0.36 mm för 90 mm borr.

Ok, jag hoppas på att det är så. Tar någon dag tills jag kan mäta upp allt. Återkommer om jag hittar felet.

Ös gärna på med fler möjliga teorier. Finns det något bra sätt att kolla oljepumpens funktion utan att behöva riva hela motorn?

Ursäkta en okunnig, men hur kommer man åt att mäta det spelet?

Ursäkta en okunnig, men hur kommer man åt att mäta det spelet?

Jag har "skjutit" kolvringen liggnades ovanpå kolvens topp för att få den helt vinkelrätt i bägge led, sedan har jag mätt med några millimeters invervall med ett bladmått mellan ringändarna.

*Doh* Jamen såklart... Jag tänkte inte på att göra det innan man monterar på kolven... :rodnar
Ibland är det bättre att tiga och verka dum än att säga något och undanröja alla tvivel.. :)

har man en bok så står det hur o var man mäter spel
sen är boken betydligt billigare o köpa än o skjuta kolvs:)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back