Nyproduktion av 250sp?

Bo Diddley

Bo Diddley
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 996
Har länge känt lusten att börja tävla lite, bara på skoj. Tog licens i somras. Har kommit på att 250sp kanske är klassen för mig - förhållandevis billig och en bra intro-klass (??). Har att par frågor: Produceras det nya 250sp? Läste i någon tråd att klassen riskerar att dö ut då det inte produceras några nya hojar, eller i alla fall mycket få. Planen är att börja tävla om ett par år, om man köper sig en hoj för att börja träna på vill man ju inte klassen dött ut då man ska börja tävla. Om man ska titta på annonser, hur vet man att hojen funkar för 250sp? Dom Aprillia rs 250 som säljs på annons, funkar om alla för 250sp, eller körs en del i 250r? Sista frågan - 250sp, är den öppen både för A-och B-förare, eller varierar det från tävling till tävling?
 
Jag är ingen expert på klassen precis men hade tänkt köra den själv så lite koll har jag.

Alla RS250 går att köra i 250SP, i stort sett alla kör RS250 även om alla 250 2-takt och 400 4-takt är tillåtna. År 2004 var sista året RS250 tillverkades och du bör skaffa en från -98 eller nyare då ett antal förbättringar gjordes just då.

Klassen är populär och verkar snarare växa så det är nog inte fel att satsa på den, tvärtom. Däckskostnaden är nog lägst av alla klasser.

Både A- och B-förare kör ihop i 250SP och du får köra 250R med en RS250 men det blir knappast några topplaceringar.
 
OK, tack för svaren. Om man ska kolla runt på hojar, vilka alternativ finns det förutom Aprillia? Prioritet nummer ett är tillförlitlighet, nummer två pris.
 
Bo Diddley skrev:
OK, tack för svaren. Om man ska kolla runt på hojar, vilka alternativ finns det förutom Aprillia? Prioritet nummer ett är tillförlitlighet, nummer två pris.


Nästan inga.

Suzuki hade väl sin RGV 250 eller vad den nu hette men det är i stort sett samma hoj som en RS250 - fast äldre typ.

Sen kan man köra 400cc - 4takt. Men dom är betydligt tyngre och förmodligen inte konkurenskraftiga.... men va vet jag.


Edit: i vinter så får en RS 250 -98 eller nyare för mellan 25' och 35'

Edit II: Om du nu ska köra fyrtakt tror jag på något i denna stil.... : http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=krad&id=11111111151285690&
 
Last edited:
Bo Diddley skrev:
Okej, nu är jag nästan klar med mina frågor. Honda RS 250 då, är det ett alternativ?
Du menar inte Honda NSR250? För det är ett grymt coolt alternativ till Aprilia RS250, mekbar som en racer också enligt Martin som återgick till sin NSR efter en säsong på en Aprilia RS250 (i 250SP då).
Sen är det väl tyvärr så att inga bananpassade 250cc tvåtaktare kommer att nytillverkas längre, de som finns räcker dock rätt så långt. Ska du börja rejsa så är det väl lika bra att börja på en gång? Hålla på och harva med träningar bland stora hojar ger inte hälften så mycket som att kasta sig in i hetluften direkt! Det finns alla nivåer i 250SP, både gattempo och så-mycket-hojen-tål-tempo så det finns alltid någon att tampas med.
Läs även min sticky tråd om RS250 i det här forumet.
 
Bo Diddley skrev:
Okej, nu är jag nästan klar med mina frågor. Honda RS 250 då, är det ett alternativ?

Hejsan
Alternativ till aprilia RS250 är Honda NSR 250 (tror jag beteckningen är). OM jag inte är helt ute å cyklar så produceras de fortfarande i Japan.
Men mitt tips är att köpa aprilia RS250 -98 och nyare för det är den alla kör och det är lätt att låna delar och få inställningstips. Det finns hojar att få tag i, tyvärr är många så kära i sina "apor" att de inte vill sälja.
Klassen som sådan är kanonbra, bra sammanhållning, billigt och racing på lika villkor.

/JPS
 
Bo Diddley skrev:
Okej, nu är jag nästan klar med mina frågor. Honda RS 250 då, är det ett alternativ?
Nej. RS250R, vilket är den korrekta modellbeteckningen, är en racer, den kör man med i 250R. Däremot finns Honda NSR 250 som man får köra med i 250SP. Snygg och annorlunda men knappast ett klokt val om man tänker satsa på att köra mer än tisdagsträningar och ett B-race. Kawan som Webspy länkar till är läcker fast jag skulle välja en NSR 250 alla dagar i veckan framför en 400 4T oavsett märke. Vill du tävla är det Aprilia RS250 som gäller. Pungt.
 
Okej, då verkar det som Aprillia är det kloka valet. Bara att övertyga familjen om det kloka i en satsning på 250sp då, så ses vi på banorna
 
Lånar jag tråden, då jag är inne på att köpa en RS250.
Vart kan jag köpa reservdelar?
 
Last edited:
sandstream skrev:
Varför kör de flesta Aprillia?

aprilia byggde den bästa hojen i slutet på 90-talet och på nästan alla kontinenter kördes någon form av aprilia challenge. I sverige blev den ren produktionsklass, men i resten av världen har man kört mer "super street".
Idag kan du i princip totalskrota din "apa" och ändå kunna låna ihop prylar och komma till start. Jag vet ingen som inte skulle låna ut grejer till sin värsta konkurent. Och där i ligger förklaringen till att man väljer en aprilia RS250

/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
aprilia byggde den bästa hojen i slutet på 90-talet och på nästan alla kontinenter kördes någon form av aprilia challenge. I sverige blev den ren produktionsklass, men i resten av världen har man kört mer "super street".
Idag kan du i princip totalskrota din "apa" och ändå kunna låna ihop prylar och komma till start. Jag vet ingen som inte skulle låna ut grejer till sin värsta konkurent. Och där i ligger förklaringen till att man väljer en aprilia RS250

/JPS

Och för de som är på jakt efter en hoj står det 1st ? på AVA mc och väntar, såg NY ut.
 
Rolle Rotax skrev:
Och för de som är på jakt efter en hoj står det 1st ? på AVA mc och väntar, såg NY ut.

Jag åkte dit, ivrig och dan och kollade. Den är rejält plågad (repig och jävlig) och förmodligen inte ens tvättad innan den ställdes in i hallen. Med knappt tusen mil på mätaren är den mogen för kolvbyte och annan service, och för 49000:- får den gärna stå kvar för min del.
 
hur skulle en 250 2t motard te sig?

Det var ju nån som körde en 125 motard i 125-junior eller vad det var som det gick riktigt bra för
 
Prästen skrev:
hur skulle en 250 2t motard te sig?

Det var ju nån som körde en 125 motard i 125-junior eller vad det var som det gick riktigt bra för
Den KTM som kördes i Linköping lär ha varit långt ifrån reglementsenlig för 125J klassen. Det måste ha varit ett hjärnsläpp av domaren/juryn som lät den vara med i racet.
 
6008pro skrev:
Den KTM som kördes i Linköping lär ha varit långt ifrån reglementsenlig för 125J klassen. Det måste ha varit ett hjärnsläpp av domaren/juryn som lät den vara med i racet.

Och eftersom en 250SP inte är mycket långsammare än vad en 125R är så lär det bli svårt med en 250cc motard..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top