Nyheter på Tokyo Motorshow 2011

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vad tror ni vi kommer få se på Tokyo Motorshow den 2 december som inte visades på mässan i Milano den här veckan? De japanska tillverkarna brukar alltid vänta med att avtäcka en del nyheter och göra det i Tokyo på hemmaplan.

http://www.tokyo-motorshow.com/en/press_release/20111104.html

Jag gissar på en helt ny Honda CBR 600 RR och en Honda med retrostuk och tusenkubiks-radfyra. Förhoppningsvis också en asfaltshoj med samma parallelltwin som i Yamaha Superténéré. Drömmen vore såklart en exklusiv sporthoj från Honda med motor från VFR1200F men med 15-20% högre effekt – något som verkligen kan mäta sig mot Ducati 1199.

Bifogat

• honda_RFV_concept-540x413.jpg
    honda_RFV_concept-540x413.jpg
    58.3 KB · Visningar: 280
Tror inte på några direkta dundernyheter. Nåt ansiktslyft här och där. Skulle Honda visa en maskin likt den ovan skulle jag bli mycket förvånad.

Själv drömmer jag fortfarande om att dom ska visa en produktionsmodell av en ny CB1100R. Det vore en riktig "dream come true".

Honda_CB_1100_R_Studie_2008.jpg

Skulle köpa direkt. :tummenupp

En VFR1200RR behöver inte först och främst 10-15% mer effekt. Den behöver bli av med 100 kilo och en massa omfång ifrån donatorhojen.

Tror inte på några direkta dundernyheter. Nåt ansiktslyft här och där. Skulle Honda visa en maskin likt den ovan skulle jag bli mycket förvånad.

Själv drömmer jag fortfarande om att dom ska visa en produktionsmodell av en ny CB1100R. Det vore en riktig "dream come true".
Precis, hemmamarknaden för superdupersporthojar är liten, GSX/ZX/CBR/YZF-RRR på >750 kubik brukar inte lanseras i Tokyo.

Om de kan göra en sådan där CB1100R lika slankt och minimalistisk och ändå gatlegal är jag intresserad :)

Last edited:
Precis, hemmamarknaden för superdupersporthojar är liten, GSX/ZX/CBR/YZF-RRR på >750 kubik brukar inte lanseras i Tokyo.

Om de kan göra en sådan där CB1100R lika slankt och minimalistisk och ändå gatlegal är jag intresserad :)

Dom har redan byggt och visat en prototyp av hojen för några år sedan på Tokyo Motorshow (2007 tror jag?) så den finns i en fungerande version, men jag vet inte hur det blev med produktion av den. Om det bara var en kul grej eller om dom verkligen tänkte att den skulle bli en hoj i deras utbud.

Jag skulle inte ha något emot att dom byggde den. :)

Ja den där har man suktat efter, så ball!!!

Själv drömmer jag fortfarande om...en ny CB1100R.
Jag tror att de allra flesta som kör motorcykel håller med dig och den är även en av mina absoluta favoriter bland koncepthojar. Det är ett mysterium varför Honda inte sätter den i produktion. Billig att producera, bred målgrupp (kulturellt, ekonomiskt, kronologiskt) och det skulle ge märket välbehövlig boost av sin image. Men icke. Istället får vi skapelser som den nya mittemellanmodellen med skotermotor på 700 kubik.

En VFR1200RR behöver inte först och främst 10-15% mer effekt.
Med 175 hk skulle en ny högstatus-sporthoj från Honda med all rätt uppfattas som ett skämt. Motorn är oerhört kompakt och mindre i sitt omfång än VFR800-motorn. Med 10-15% högre effekt skulle den vara en smaragd i ett sporthojs-chassi.

Last edited:
Jag tror att de allra flesta som kör motorcykel håller med dig och den är även en av mina absoluta favoriter bland koncepthojar. Det är ett mysterium varför Honda inte sätter den i produktion. Billig att producera, bred målgrupp (kulturellt, ekonomiskt, kronologiskt) och det skulle ge märket välbehövlig boost av sin image. Men icke. Istället får vi skapelser som den nya mittemellanmodellen med skotermotor på 700 kubik.

Håller med till fullo. En sån där hoj skulle inte behöva kosta mycket mer än 120 000kr ute hos handlare och då får du mycket hoj för pengarna med en 1100cc radfyra på kanske 140 hästar.

Jag tycker den skulle vara win-win för Honda att bygga men dom kanske tycker nåt annat. :(

Dom har redan byggt och visat en prototyp av hojen för några år sedan på Tokyo Motorshow (2007 tror jag?) så den finns i en fungerande version, men jag vet inte hur det blev med produktion av den. Om det bara var en kul grej eller om dom verkligen tänkte att den skulle bli en hoj i deras utbud.

Jag skulle inte ha något emot att dom byggde den. :)
Jag känner till prototypen, har haft den som bakgrundsbild länge på min desktop, men om den var fungerande visste jag inte. De visade ju tre olika varianter på motortemat och denna såg så avskalad ut att jag misstänkte att det i produktion behöva skulle hängas på mer.

Suzuki GS 1200 SS

Det har inte hindrat Suzuki från att tillverka GS 1200 SS. Min drömhoj bland verkliga hojar. Kanske man skulle försöka privatimportera en? Varför finns den inte i Europa? Ännu en obegriplighet. Bilder på två färgsättningar samt den historiska förlagan.

http://youtu.be/O2oCtiR6hjk

PS. Mysko bromsok på den svart/röda SS:en. DS

Bifogat

• Suzuki-GS-1200-SS-2002.jpg
    Suzuki-GS-1200-SS-2002.jpg
    27.8 KB · Visningar: 133
  • 001eh7.jpg
    001eh7.jpg
    81.5 KB · Visningar: 143
  • Jonvisit28Oct07019.jpg
    Jonvisit28Oct07019.jpg
    121.7 KB · Visningar: 145
Med 175 hk skulle en ny högstatus-sporthoj från Honda med all rätt uppfattas som ett skämt. Motorn är oerhört kompakt och mindre i sitt omfång än VFR800-motorn. Med 10-15% högre effekt skulle den vara en smaragd i ett sporthojs-chassi.
Inget skämt för mig iaf.
Personligen fungerar 175 hk för mig, men motorkaraktären kunde fixas till lite. Det skulle vara "on-par" med 2012 års CBR1000RR och den skämtar man inte bort. En ny motorkonfiguration, V4:a och den 15-20% ökningen av vridmomentet som 1200:an borde vara tillräckligt för många.

Att motorn är mindre än VFR800-containern är inget bra riktmärke, den behöver så klart vara i storlek med en sporthoj, typ SP2 eller Firebladen. Vidare är 10-15% mer effekt relativt enkelt att trolla fram, men banta bort en tredjedel av vikten och omfånget känns lite knepigare. VFR1200 är gigantisk och väger 270 kilo med vätskorna 35% mer än Firebladen.

Personligen fungerar 175 hk för mig...
Nu tillverkar ju inte Honda motorcyklar för dig, utan för en stenhårt konkurrensutsatt marknad där ribban just nu ligger på 190-200 hästkrafter. En tillverkar som anser sig vara marknadsledande kan förstås inte rulla fram en ny statushoj och tala om att den har 175 hk, oavsett hur ”fin” och ”trevlig” hojen är.

...banta bort en tredjedel av vikten och omfånget känns lite knepigare. VFR1200 är gigantisk och väger 270 kilo med vätskorna 35% mer än Firebladen.
Hur tänker du nu? Tror du att Honda skulle börja med en VFR1200F och försöka banta den när de utvecklade en ny sporthoj? De tar förstås motorn och gör den lättare och sätter den i ett helt annat chassi. Eller hur menade du?

:va

Var i Tokyo är mässan? Man kanske skulle knalla förbi...

Också svårt att förstå varför inte denna kommit i produktion.
Hade köpt en omgående om det gick att lösa för rimliga pengar.

Det har inte hindrat Suzuki från att tillverka GS 1200 SS. Min drömhoj bland verkliga hojar. Kanske man skulle försöka privatimportera en? Varför finns den inte i Europa? Ännu en obegriplighet. Bilder på två färgsättningar samt den historiska förlagan.
Det är inget bra exempel på det jag var ute efter, det där är ju en klockren hoj för japanska marknaden, ett fashion-statement - inte en supersporthoj. De jag exemplifierade var hojar för t.ex. WSS/WSBK.

Nu tillverkar ju inte Honda motorcyklar för dig, utan för en stenhårt konkurrensutsatt marknad där ribban just nu ligger på 190-200 hästkrafter. En tillverkar som anser sig vara marknadsledande kan förstås inte rulla fram en ny statushoj och tala om att den har 175 hk, oavsett hur ”fin” och ”trevlig” hojen är.
Du menar alltså att CBR1000RR 2012 är dödsdömd och osäljbar? Den höjer nog ribban på många fortfarande :rolleyes: Tog S1000RR över hela marknaden redan 2011?
Hur tänker du nu? Tror du att Honda skulle börja med en VFR1200F och försöka banta den när de utvecklade en ny sporthoj? De tar förstås motorn och gör den lättare och sätter den i ett helt annat chassi. Eller hur menade du?
Du skrev om VFR1200F men med lite mer effekt, det skulle för mig mer vara en Hayabusa-konkurrent i mina ögon. "Felet" med VFR1200F för den här kategorin är i mina ögon inte effekten utan formatet. Så klart är det viktigare med ett nytt chassi osv. enligt ovan.

Last edited:
Radare skrev:
Drömmen vore såklart en exklusiv sporthoj från Honda med motor från VFR1200F men med 15-20% högre effekt...

Du skrev om VFR1200F men med lite mer effekt, det skulle för mig mer vara en Hayabusa-konkurrent i mina ögon.
Nej, jag skrev och menade motorn från VFR1200F i ett annat chassi.

Jag antar att Honda planerar en sådan hoj. Det var ett sådant herrans liv inför VFR1200F om själen i den nya motorn, och koncepthojen med nya motorn var definitivt en sporthoj.

Bifogat

• v4.jpg
    v4.jpg
    135.2 KB · Visningar: 98
Last edited:

Agree. Tycker den är tokläcker. Misstänker att man anser kundsegmentet för hojen som för smalt dock.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Vad tror ni om chanserna för att de rullar ut den här i mässhallen, färdig för produktion.

:banana

Bifogat

• 1006_sbkp_08_z+2010_honda_NSR500R+right_side.jpg
    1006_sbkp_08_z+2010_honda_NSR500R+right_side.jpg
    69.6 KB · Visningar: 124
Läste runt och hittade lite kommentarer som sade att CB1100R skulle bli för dyr att tillverka, men jag har svårt att förstå varför. Det mesta kan väl plocka från befintliga modeller, och om man sedan skiter i att utrusta hojen med en massa elektronik så borde den väl inte bli så dyr?

Jag tror att Honda skulle kunna sälja en hel del av CB 1100R, dessutom skulle den koppla ihop Hondas racingtraditioner med gathojarna och därmed stärka varumärket

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025