nyckel fast i dörren på VW Golf

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har rukit på att fixa grannens bil, tror det är en Golf 3 (kan vara en 4:a med) där nyckeln fastnat instucken i utsidan av förardörren. Den går inte att vrida mer än några grader, går inte att dra ut eftersom den inte går att vrida ända till läget där den går att få ut.

Någon som har tips på vad detta kan bero på? Tips på hur man får isär dörrinnersidan utan att grisa sönder alltför mycket?

Du kommer in i bilen alltså?

Då är det inga problem att plocka bort dörrsidan. Skruva loss armstöd och veven till rutan (det brukar vara det enda). Sen sitter själva dörrsidan bara dittryckt.

Det är inte så att hon har hållit in handtaget samtidigt som hon har låst/låst upp? Då brukar det kunna gå att lirka och ruckla en stund, men självklart måste handtaget in igen. Risken är ju stor att det är dåligt smort :rolleyes: och då fastnar det! :huvet

de har gått av något i låset. öppna dörren så på insidan av dörrkarmen på dörren sitter en lite plastplupp strax bakom låset. ta bort pluppen, skruva bort skruven ,plocka ur låset, fixa, sätt ihop .

Om det är en Golf 3:
* Skruva bort "plutten" som man trycker ner för att låsa dörren.
* Ta bort fönsterveven (om den då inte har el-hissar), om jag inte minns fel så sitter den med en låsring av plast. Låsringen ser ut som en distans och är någon cm tjock, man drar den bara med fingrarna i motsatt riktning mot för veven och drar där efter veven rakt ut.
* Dörrsidan sitter med ett par skruvar varav någon sitter på undersidan. Dessutom sitter någon under en plastkåpa vid handtaget på insidan om jag inte missminner mig. :va
* Då man har gjort det så sitter dörrsidan inte i särskilt mycket alls. Man för dörr sidan uppåt tills den lossnar och är lite uppmärksam så man inte drar sönder någon sladd till högtalaren eller spegeljusteringen.

Har jag för mig. Det är snart tio år sedan jag pillade med dörrsidorna på en Golf 3 och har pillat med lite diverse nyare Golf och Audi sedan dess så det kan vara så att jag har rört ihop något. :)

Tackar för svaren - han fick helt plötsligt själv ur nyckeln, så jag slipper för närvarande bry mig..

Jag hade en Golf.

Jag köpte Haynes verkstadsmanual. Den försökte jag följa. Jag insåg att verkligheten inte alltid överensstämmer med vad som står i Haynes och använde eget huvud. Jag resignerade inför det faktum att våld faktiskt kan vara en lösning på vissa problem och använde slägga.

Till sist insåg jag att det faktiskt fanns en lämplig universalmetod vid alla typer av fel på den bilen.

http://tinyurl.com/554lhc

Berätta det för grannen!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna