Nybliven Husaberg ägare.

supermoto78

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Husaberg FS650e -03 (SÅLD) KTM 525
Kollade genom manualen och såg att man skulle byta rullarna till vipporna efter 50 timmar, men man har läst att man inte skulle behöva göra det förrän efter 100 timmar, vad är edt som gäller :confused:
Såg även att man skulle byta ut kamaxel, vevlager och lagren till balansaxeln vid 100 timmar.
Går det inte få Husan att låta högre med orginal dämparen, det ända som är gjort med den är att gnisst gallret är borta, finns det en massa annat skit som man kan ta bort??

Annars måste jag säga att den går BRA mycket
bättre än min gammla XR 650 :banana
 
Har du de nya -03 vipporna (tror de tidiga -03:orna hade -02 vipporna som de kallades) så ska de hålla 100 har jag för mig..

Får det att låta högre? Inga problem. Köp Crossinsatsen eller gör om de du har. Borra ur pluggarna bara ur bakstycket. Plocka bort bakstycket och fila eller ngt så att du får bort "röret" som går in där så låter den högre...

- Johan
 
mr_rockster skrev:
Har du de nya -03 vipporna (tror de tidiga -03:orna hade -02 vipporna som de kallades) så ska de hålla 100 har jag för mig..

Får det att låta högre? Inga problem. Köp Crossinsatsen eller gör om de du har. Borra ur pluggarna bara ur bakstycket. Plocka bort bakstycket och fila eller ngt så att du får bort "röret" som går in där så låter den högre...

- Johan

Hur kan man kolla vilka vippor man har, finns det någon beteckning på vipporna eller kan man se det på något annat sätt??

Då ska jag borra ur nitarna och kolla lite.

Fråga 2:
När ska man köra på låg tändning och när ska man köra på hög tändning, vad jag har hört så kan man bränna kolven om man åker på låg tändningen.
 
supermoto78 skrev:
Går det inte få Husan att låta högre med orginal dämparen, det ända som är gjort med den är att gnisst gallret är borta, finns det en massa annat skit som man kan ta bort?? :banana

En dämpare är ju ganska dyr , onödigt att slakta den så du blir utan besiktningsdämpare. Bättre att köpa fp-helsystem eller liknande. IMO
Dessutom kommer du sannolikt att få meka en hel del ändå... Lycka till med Husan :D
 
Kan vara dumt att såga sönder sin fina originaldämpare som von Reisen säger. Testa att köpa insatsen från crossen i första hand. #21 nedan.

Vet inte vad det är för skillnader på själva höljena (#11 & #12) men eftersom de är olika gör säker det oxå skillnad. Blir givetvis dyrare men säkert även lite bättre.
 

Bifogat

  • ljudd.jpg
    ljudd.jpg
    88.1 KB · Visningar: 137
OK då skiter jag i att kapa söder orginal dämparen och kollar vidare på ett annat system.

Är det ingen som vet hur man ser sillnaden mellan nya -03 och -02 vippor??
 
supermoto78 skrev:
OK då skiter jag i att kapa söder orginal dämparen och kollar vidare på ett annat system.

Är det ingen som vet hur man ser sillnaden mellan nya -03 och -02 vippor??
Eller också kapar du sönder original och beställer en ny insats när du ska besiktiga (om du nu har kvar samma båge om 3 år eller vad det blir...)
 
Hörru Gulle, kan du inte kapa dämparen på mitten så kanske den låter lika mycket som min :tummenupp
Pratade med Bylander igår och hans husa har ett otrevligt lagerljud i moroten. Hoppas för fan att din håller :Bugar
Är det någon som vet om man måste dela kamkedjan på husan för att lätta på toppen?
 
Parabol-kungen skrev:
Hörru Gulle, kan du inte kapa dämparen på mitten så kanske den låter lika mycket som min :tummenupp
Pratade med Bylander igår och hans husa har ett otrevligt lagerljud i moroten. Hoppas för fan att din håller :Bugar
Är det någon som vet om man måste dela kamkedjan på husan för att lätta på toppen?

Tjena Homo....
Kollar man på sprängskissen så ska kedjan gå att dela.
 
Parabol-kungen skrev:
Hörru Gulle, kan du inte kapa dämparen på mitten så kanske den låter lika mycket som min :tummenupp
Pratade med Bylander igår och hans husa har ett otrevligt lagerljud i moroten. Hoppas för fan att din håller :Bugar
Är det någon som vet om man måste dela kamkedjan på husan för att lätta på toppen?
Du måste dela kedjan för att få av toppen, har du tur är det ett vanligt kedjelås annars är den bara nitad och då blir det svårare men tippar på att du kan köpa ett sånt verktyg till tex moped kedja så du kan få bort nitarna, sen får du ju så klart köpa ett kedjelås efter det så du får ihop den igen.
 
Nån som nyligen försäkrat sin husa? Vi fick 6k på Folksam om vi skulle flytta försäkringen från en av gammcyklarna... Visst låter det orimligt mycke? (50 år/mc-kort sen 60talet/ute i skogen utanför skellefteå?/9kw [nä de skulle försäkra den på fulleffekt...])
 
OlleR6 skrev:
Nån som nyligen försäkrat sin husa? Vi fick 6k på Folksam om vi skulle flytta försäkringen från en av gammcyklarna... Visst låter det orimligt mycke? (50 år/mc-kort sen 60talet/ute i skogen utanför skellefteå?/9kw [nä de skulle försäkra den på fulleffekt...])


Har du provat ringa runt lite till andra försäkringsbolag?
Jag betalar runt sex tusen Helår/helförs och är 21 utan körkort! :D
Bolaget jag har är if, på trygg hansa ville dom ha 24 tusen :kocko
 
OlleR6 skrev:
Nån som nyligen försäkrat sin husa? Vi fick 6k på Folksam om vi skulle flytta försäkringen från en av gammcyklarna... Visst låter det orimligt mycke? (50 år/mc-kort sen 60talet/ute i skogen utanför skellefteå?/9kw [nä de skulle försäkra den på fulleffekt...])

Försäkrade min på Länets och det vart under 2500kr hel/hel (25år och kort i 2,5år) :tummenupp
 
ca 2600:- halv/hel för min 03a på Folksam. Bor i centrala Örebro. 28 bast & kort i 10 år.
 
Ok tackar, vi gjorde om å ringde folksam igen å fick 1800kr den här gången :P Tackar å bockar blev det. ;)
 
supermoto78 skrev:
Kollade genom manualen och såg att man skulle byta rullarna till vipporna efter 50 timmar, men man har läst att man inte skulle behöva göra det förrän efter 100 timmar, vad är edt som gäller :confused:
Såg även att man skulle byta ut kamaxel, vevlager och lagren till balansaxeln vid 100 timmar.

Finns det ingen som har lite koll på intervallerna??
 
supermoto78 skrev:
Finns det ingen som har lite koll på intervallerna??
Står det att det är 50timmars intervaller så är det ju det som gäller. Sen att dom kan rulla x antal timmar till har man ju hört. Dom angivna intervallerna är nog tilltagna lite i underkant så man ska byta innan dom ger sig och inte när dom ger sig för då kan det behövas bytas mer delar än bara lagren.

Jag har kört på mina i 50tim nu och dom behövs inte bytas med det är 03ans vippor och lager, vet inte vilken intervall det är på dem.
Jag har precis renoverat min motor och jag var tvungen att byta vevlagret nu och det har rullat 120tim. Det finns säkerligen dom lager som rullar längre utan problem men nu var mitt slut. Kamaxel var inte i behov av byte(rullat 120t) ballansaxellagren(50t) byter jag fast jag inte behöver nu när motorn ändå var isär.
 
Last edited:
Ringde till Husaberg idag och dom sa att det är 50 tim på vipplagren men att dom håller nog längre, man skulle i alla fall kolla lagren efter 50 tim och byta ut dom om dom känns dålig.
Samma gällde vevlager, balansaxellager mm (kontroll efter 100tim ev byte)

Service intervallerna är lite tilltagna för att man ska ligga på den säkra sidan.
 
En kompis till mig har kört på sina vipp lager i 75tim innan han bytte dem och då kännde man ett märkbart glapp i lagren men dom hade säkert gått 10tim till men det är dumt att chansa. Det var 02 vipporna. Innan jag böt lagren till vipporna på min hoj hade den gått 70tim utan problem, och det var vipporna från 01
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top