Nybliven Ducatist

WildChild

Gick med
13 May 2004
Hoj
Ducati Monster
Efter att ha kört en gammal Fireblade några år så bytte jag upp/(ner) mig till en Ducati Monster.
Jag är hel nöjd med hojen.:tummenupp
Men, när jag vill smaska ner knäpucken i backen så tar fotpinnen i så pass mycket att jag tror jag ska åka omkull.
Gör jag fel? (förmodligen)
Hänger jag över för lite?
Eller går det helt enkelt inte att åka med knäskrap på en Monster?

Alla med Monster där ute, hur gör ni?:va

Byta hoj kommer inte på tal för jag älskar den.

Tjenare!

Välkommen till Ducatisternas skara :tummenupp

Aphäng och gasa som en :hojraket ...
klart det går och göra skrapmärken i puckarna.. full rulle, tvärnit och bryt, upprepa, upprepa , upprepa

Lycka till, vi vill ha bild och filmbevis senast tills helgen..

MVH /// 1F

Haha! :D
Ok jag fattar. Inte hojen det är fel på med andra ord

Närå, det går bra, bara man klättrar som en liten apa :tummenupp
Långa ben hjälper åxå...

Grattis till en trevlig hoj, men sälj den så fort du kan!! När du väl är fast i Ducceträsket så är ditt liv som du en gång kände det slut för alltid. Grava desmoholister påstår visserligen att de är lyckligare än de någonsin var i sina tidigare liv, men den där tomma blicken under vinterhalvåret skvalrar om något annat.
Så om du nu mot förmodan behåller monstret i stället för att byta det till en Volvo så kom inte och säg att jag inte varnade dig :tungan

Hmm... Måste vara därför de gjorde en "Matrix edition". Att bli Ducatist är lite som att ta det blåa pillret. Eller var det det röda...? :va

Hmm... Måste vara därför de gjorde en "Matrix edition". Att bli Ducatist är lite som att ta det blåa pillret. Eller var det det röda...? :va

Om han redan köpt en ska han ta det blå pillret... ...and you stay in wonderland!

Vi andra tar det röda... :D

Helt klart den bästa liknelsen jag hört!

Men åter till frågan: Varför tar fotpinnen i innan knät? Kan man flytta upp fotpinnarna eller är det bara dumheter?
Man är ju utrustad med taxben så man får helt enkelt träna på aphänget.

/B

om pinnarna tar i kolla om den kanske är sänkt? annars är det kroppen som måste röra sig :)

Helt klart den bästa liknelsen jag hört!

Men åter till frågan: Varför tar fotpinnen i innan knät? Kan man flytta upp fotpinnarna eller är det bara dumheter?
Man är ju utrustad med taxben så man får helt enkelt träna på aphänget.

/B

Legenden säger att man kan byta till fotpinnar från en SS (SuperSport), men jag har inte provat själv.
Annars är det bara att titta på Nice_boy's avatar här ovanför så får du en liten hint om hur det brukar gå till.

om pinnarna tar i kolla om den kanske är sänkt? annars är det kroppen som måste röra sig :)

Tror inte att den ska vara sänkt. Jag har däremot ”höjt” eller rättare sagt spänt fjädern så den inte sjunker ihop så mycket.

Legenden säger att man kan byta till fotpinnar från en SS (SuperSport), men jag har inte provat själv.
Annars är det bara att titta på Nice_boy's avatar här ovanför så får du en liten hint om hur det brukar gå till.

Det var lite de jag var ute efter. Finns det något man kan göra med hojen helt enkelt. Någon mer som har "hört" eller kanske testat själv med att byta fotpinnar?

Ja, Nice_boy´s har ett fint nerlägg :yoparty men jag får för mig att den hojen sitter allt högre på vilket innebär att mitt problem inte finns på den hojen.

Jag har inte riktigt fattat det här med knäskrap. Kanske dels för at tjag inte skrapat själv och dels för att det inte går med min hoj. (Den som hävdar att det visst går är välkommen att demonstrera).

Nåväl, jag trodde att man skrapade knän för att man var "tvungen", att det kommer av brant ledläggning.

När jag läser sånt här, att "det går inte för fotpinnen tar i" så börjar jag undra.
Måste man inte knäskrapa så är det väl bra? Vad är grejjen?

Jag kan förstå om första knäskrapet känns skitballt, men sen då? Måste man köra med knät i backen? Går det snabbare då?

Men, när jag vill smaska ner knäpucken i backen så tar fotpinnen i så pass mycket att jag tror jag ska åka omkull.

Kanske det här kan vara något för dig, annonsen finns på www.ducceklubben.org

Fotpinnar, rearsets, till Monster
Fotpinnar till Monster (620, 900, S4, ...) för dig som vill åka bana eller bara få ett coolare utseende på hojen. Racesupplies direct, kompletta med växelstag och allt. Passar bra och ser tuffa ut. Helt nya. 1400 ink. frakt (inom Sverige)

Införd : 2008-08-26
Annonsör : Tomas Jönsson
E-mail : tomas@ljjk.se
Telefon : 092097985, 0703664627

Jag har inte riktigt fattat det här med knäskrap. Kanske dels för at tjag inte skrapat själv och dels för att det inte går med min hoj. (Den som hävdar att det visst går är välkommen att demonstrera).

Nåväl, jag trodde att man skrapade knän för att man var "tvungen", att det kommer av brant ledläggning.

När jag läser sånt här, att "det går inte för fotpinnen tar i" så börjar jag undra.
Måste man inte knäskrapa så är det väl bra? Vad är grejjen?

Jag kan förstå om första knäskrapet känns skitballt, men sen då? Måste man köra med knät i backen? Går det snabbare då?

Några tankar:
1. Det är bra om det första som tar i inte sitter så hårt på hojjen, eftersom man lätt förlorar grepp när vikt flyttas från däck till t.ex ljuddämpare (just fotpinnar brukar ju fjädra, men kan vara dyra att byta hela tiden).

2. Det är bra att få i knäet innan något annat tar i, för då har man knäet som känselspröt för hur mycket man lutar, och kan luta lagom mycket (när jag lärt mig mitt monster brukade jag köra med "knappt en lillfingerbredd" mellan ljuddämparen och asfalten :) )

3. Ju längre ut du hänger (flyttar ut tyngdpunkten), desto mindre behöver du luta hojen = högre fart genom kurvan.

4. Man kan skrapa knä i ALLA kurvor, bara man har tillräckligt dåligt spår :D

EDIT: Nu snackar jag alltså banåka, INTE trafiksäker hantering på allmän väg :mattias
Men det begrep väl alla :pannkyss

Last edited:
Några tankar:
1. Det är bra om det första som tar i inte sitter så hårt på hojjen, eftersom man lätt förlorar grep när vikt flyttas från däck till t.ex ljuddämpare (just fotpinnar brukar ju fjädra, men kan vara dyra att byta hela tiden).

2. Det är bra att få i knäet innan något annat tar i, för då har man ett knäet som känselspröt för hur mycket man lutar, och kan luta lagom mycket (när jag lärt mig mitt monster brukade jag köra med "knappt en lillfingerbredd" mellan ljuddämparen och asfalten :) )

3. Ju längre ut du hänger (flyttar ut tyngdpunkten), desto mindre behöver du luta hojen = högre fart genom kurvan.

4. Man kan skrapa knä i ALLA kurvor, bara man har tillräckligt dåligt spår :D

Roger copy. Håller med om allt du säger. Det jag undrar mest över bara är att få ner knät verkar vara ett självändamål för många. Typ att "jag måste få ner knät för att kunna åka fort". Eller så är det en ren posergrej för många. Eller så är det bara kul rätt och slätt. Jag vet inte själv, eftersom jag inte kan, det är därför jag frågar.

Du har en poäng helt klart men går vi tillbaka till huvudfrågan så är jag mer orolig för att vurpa än att knäpucken inte tar i backen. Lägger jag ner hojen som med den gamla tar fotpinnen i och då undrar jag helt enkelt om det ska vara så eller inte. Självklart ska jag inte åka runt och skrapa puck på allmänväg:rolleyes: . Men skulle den perfekta kurvan vara där så kan det ju vara bra och veta vad hojen klarar av så man inte hamnar i det gröna.

Någon här på SH borde ju ha en monster som kan "dela mä säj"

Bruka klämma högerdojjan i högerkurvor (på Monster ) eftersom det är lite mycke avgassystem i vägen.
Ut me röven å hänga apa,e grejen :)

Det finns många som kör onödigt fort med sina Monster på bana så nog går det.
Gå med i Ducceklubben så får du tillgång till forumet, då kommer du att få massor med tipps om vad man kan göra :tummenupp

Välkommen till Ducatisternas skara iallafall!

Mera häng bara, så går det bra i kurvorna med Monster också!
122_0604_01_z+2007_ducati_monster_s4rs+left_turn.jpg

Kan det vara så att ju mer du lägger hojen desto fortare du kan ta dig igenom kurvan ? Det blir svårt att ta sig igenom en kurva snabbt om hojen är upprätt. Knät i backen brukar nog vara en bra måttstock på om man lutar så mycket man kan utan att sabba det för sig. Så på det hela skulle jag nog tro att ja, man gör det nog just för att åka fortare i kurvan. Fast det går nog att luta hojen väldigt mycket utan att sticka ut knät antar jag...

Jag klämde också dojan ibland. Svårt att knäskrapa på Monster bla för att fotpinnarna sitter ganska så "rakt ner" jämfört med "sporthojar".

Det blir en annan vinkel på knät liksom.

Bifogat

• Gelleråsen 03-08-11.jpg
    Gelleråsen 03-08-11.jpg
    69.3 KB · Visningar: 80
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025