Nybliven 1098 ägare

Lenny

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2018
Ort
Kållered
Hoj
Ducati 1098s 2007
Efter en tid utan cykel köpte jag helt plötsligt en Ducati 1098s med rasad motor..
Så förhoppningsvis kan jag via detta forumet få support och goda idéer när jag skall återuppliva min nya ögonsten.
/Lenny
 
Av ren nyfikenhet, hur mycket får man ge för en drygt 10 år gamal 1098 med rasad motor?

Hur rasad är den?
 
Sedär ,såg den på blocket och dagdrömmde om tid till ett sånt projekt , ska bli kul att följa :tummenupp
 
45000 fick jag hosta upp. Den gamla motorn är helkörd. Min gissning är att en bult till ena vevstaken har gått av. Troligen när motorn har varvat ganska friskt.. toppar, koppling och antagligen växellådsdreven går nog att återanvända. Fick dock med en välanvänd, men troligen fungerande extramotor. Funderar just nu på om jag skall renovera den eller kolla efter en fräsch begagnad att bara stoppa i.
Vad tycker ni?
/Lenny
 
Ta isär båda och kolla igenom, kan ju bli en fungerande motor av det hela. Du bör byta till eftermarknadskolvar då original är för klena och spricker, sen byta alla lager + packningar, lite specialverktyg, 20 000 kanske det kostar.
 
Italia Bike Center i Arboga har eftermarknadskolvar till den motorn. Är vanligt att dom spricker, med förödande ras.
 
Intressant det där med kolvarna..
Då kanske det är lika bra att göra en genomgång och uppgradering på den välanvända motorn, så borde jag ha en hoj som håller några år sedan. Vad tror ni om svårighetsgraden på en sådan operation?
 
Med en verkstadshandbok och tålamod kommer man väldigt långt! Inte så svårt bara man är metodisk och har tid över.
 
Förra helgen startade jag min 1098!
Första gången jag slog på tändningen så blev jag först ganska förtvivlad när det kom upp typ "error can-bus". detta visade sig dock bara handla om en jordkabel som hamnat fel..
Den var lite svårstartad, men hoppade igång på 3:e försöket. Motorn vaknade till med ett mindre vrål och gick härligt hårt och skramlande. Grannen öppnade dörren för att kolla vad som lät...
Jag skall erkänna att jag tog en genväg och köpte en begagnad motor för att komma ut på vägarna redan iår.
Jag har några frågetecken kvar om jag hoppas någon här kan hjälpa mig med:

1. Jag har 6st skruvar över som jag inte vet var dom skall sitta, se bild.

2. jag har en tunn svart slang kvar som jag inte vet var jag skall göra av, se samma bild där skruvarna är med.

3. Jag vet inte vad jag skall ha för skruvar till dom svarta täck-kåporna över luft-snablarna?

4. Någon i Göteborgstrakten som säljer bankörda däck?

1098s.jpg

Tack på förhand
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top