Nybörjarenduro

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Min allra bästa komps vill ha en bra hoj att leka i skogen med.
Han är som jag nybörjare och en ansvarstagande familjefar och vill inte ha nåt alltför kraftfullt och farligt.
PGA att han inte har körkort vill köra i skogen på lite småstigar snarare än seriös enduro och på grusväg.
Han vill ha en lugn fyrtakt iställer för 2-takt och tror att det inte upprör grannar och markägare lika mycket.
En 250f är ju super till enduro, men då det säkert kommer bli nån "bussväng" på grus tänker jag kanske en 400f för att det inte ska bli alltför tamt.
Budgeten ligger på 20-25-tusen och jag har rekommenderat:

Ktm EXC 400, 00-03
Yamaha WR 400, 00-03
Tidiga honda har jag hört att man ska hålla sig ifrån ex CRF 450 samma årsmodeller.
Kawwa och Suzuki är jag kass på.

Tänker jag rätt eller finns den nån annan bra hoj. Rätta mig gärna med åsrmodeller med tanke på barnsjukdomar mm.
Vi var inne på en fin 525:a, men då det inte kommer bli i huvudsak grus tror vi att den blir för stor.

Kom gärna med förslag. Annonser i området runt Kristinehamn ger pluspoäng.

Mvh Demon

Last edited:
Hittar ni en yama för dem pengarna i bra skick så röstar jag på den. Tänk dock på att billiga 4-taktare kan bli riktigt dyra reperationer så därför hade jag hellre tittat på 2-takt eller lagt till mer för en nyare 4-takt. I så fall finns ju ktm exc 200/250/300 och Gasgas ec 200/250/300 2-takt. Hittar ni annars en husa fe 450 års -04 eller nyare så är det med en bra cykel - tveksamt dock för dem pengarna han tänkt handla för men kanske. Så där är mina tips:tummenupp

yamaha 426 ska ju vara en ganska bra hoj annars, långa serviceintervaller etc :)

Jag kan varmt rekommendera en KTM 400, den funkar kanon på stigar och i skogen samt även på grusvägar. 525:an har för mycket effekt för en nybörjare i skogen, men på grusväg är den förstås snäppet roligare.

400:an fanns inte -03, då 450:n kom men återinfördes -04 på motionärernas begäran.

För den budgeten skulle jag kanske rekommendera 2-takt, lv-reggat finns från de vanligaste - GasGas och KTM är väl det som gäller, 200:an är en perfekt skogsmaskin, 300:an är en best som ter sig tam när man bara puttrar runt...

Men tvåtakt är kanske inte det roligaste på gatan..

Det går naturligtvis att hitta en fin fyrtaktare med, men oftast har de gått genom ett par lite mindre nogräknade ägare på slutet, och service är något man hoppat över...för enduroracers ÄR serviceintensiva (oabsett märke och modell), inbilla er inget något annat.

En gammal XR eller DR är mer tålig, men tyngre/klenare men inte alls lika dugliga i skogen.

/J

Han äger en Suzuki DR 350 modell gammal idag och vill ha nåt roligare.
Jag vet att en gammal/äldre 4-takt kan kosta pengar, men en 2-takt är nog inget alternativ då körkort är planen i sommar.
Är själv insnöad på KTM och skulle som sagt rekommendera EXC 400.
Vågar man köpa en -02, eller ska man lägga lite extra på en -04. Låt säga 30 tusen kanske.
SGM, du har ju ägt några KTM, är 450 mycket brutalare, eller kan den va ett alternativ?
Jag har själv haft en EXC 525 som jag iofs inte hade tid att lära mig känna vidare värst, men min sx 450 är ju ett as i jämförelse.
Därav frågan om EXC 400 vs. EXC 450.

Han äger en Suzuki DR 350 modell gammal idag och vill ha nåt roligare.
Jag vet att en gammal/äldre 4-takt kan kosta pengar, men en 2-takt är nog inget alternativ då körkort är planen i sommar.
Är själv insnöad på KTM och skulle som sagt rekommendera EXC 400.
Vågar man köpa en -02, eller ska man lägga lite extra på en -04. Låt säga 30 tusen kanske.
SGM, du har ju ägt några KTM, är 450 mycket brutalare, eller kan den va ett alternativ?
Jag har själv haft en EXC 525 som jag iofs inte hade tid att lära mig känna vidare värst, men min sx 450 är ju ett as i jämförelse.
Därav frågan om EXC 400 vs. EXC 450.

Jag har ägt en (kawa KDX220R -02) -03 EXC450 och en -08 EXC300 - och 450-modellerna är inte alls så håriga, visst finns det orra i dem, men man vänjer sig fort, nuvarande Husan är bedrägligt snäll, och maskerar farten effektivt, går fort som fan, men mjukt på något sätt.
Jag har bara provspakat 400:an, och den kändes som en 250 med mer pulver, rätt snäll - men jag föredrog 450:n i alla fall.

Skall man åka lite gata och grus är det minsta man skall kika på 450, men är det tävling i skogen, så är det mer åt 250-hållet man bör snegla.

Allt handlar om hur duktig man är på att inse sina begränsningar, och hur bra hojkontroll man har, på alla bågar jag kört har det varit bra att ha ett par fingrar på kopplingen, det är lätt att krampa i början...blir farligt fort. :crash
Det skadar inte att vara lite större, så man orkar hålla i dem iofs...

EN EXC450 eller FE450 är perfekta lekkamrater.

/J - 190+, började på 105+ pannor, nere på 95 just nu.

Tackar för alla svar!

Det blir en EXC 450 vi siktar på!

Vet ni nån fin som är till salu för ett vettigt pris så säg gärna till.

Som sagt, i närheten av Kristinehamn ger guldstjärnor i kanten:D

//Mattsson och Edlund

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien