Nybörjare vill ha råd

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Förlåt min okunskap, jag ska köra på Falkenberg i helgen, det blir första gången för mig. Jag har just fått mitt nummer. Hur ska det se ut? Ska det vara svarta siffror på vit bakgrund eller får jag välja själv? Vad säger reglementet? Jag har hört snack om att hojen måste se snygg ut. Är det sant? Jag har varit omkull ett par gånger och min hoj ser ut som en reklamskylt för silvertejp. Måste jag spreja hojen?

Något måste du väl ha snappat upp på licenskursen om vad som behövdes för att få vara med och rejsa.

R600 och R1000 har alltid röd botten med vita siffror.

Om inget annat hjälper, läs innantill i SR RR bokensom, du fick vid licenstagningen, om vad som gäller, alltså den bok som tillhör de absolut minst lästa publikationerna i denna värld. Den minst lästa måste vara Svemos Motorkalender, där alla mc sportens grundregler finns.

Vita siffror på röd botten ska du ha - antar jag eftersom du aldrig tävlat förut. De ska vara 14 cm höga har jag för mig, det är bara att lusläsa den lilla gröna. Nej, hojen behöver inte se snygg ut men det bör den nog göra när du har lite sponsorer sen.

Tvärsemot vad någon sa så finns det faktiskt krav på att hojen ska vara hel och riktig men jag har inte hört om att regeln har genomdrivits med körförbud pga skabbig hoj med silvertejp. MEN det är ju förutsatt att allt sitter fast och inte riskerar att falla av.

Du borde verkligen läsa reglementet....

Tvärsemot vad någon sa så finns det faktiskt krav på att hojen ska vara hel och riktig men jag har inte hört om att regeln har genomdrivits med körförbud pga skabbig hoj med silvertejp. MEN det är ju förutsatt att allt sitter fast och inte riskerar att falla av.

Min BoTT-hoj Pinky kom nästan inte igenom besiktningen förra året pga skabbigt utseende. Jag fick muta med öl och cigg.

Jag vet en hoj som inte gick genom besiktningen för att den var för ful. Knutstorp för tre år sedan tror jag att det var?

Tackar

Tack allihopa för råden. Jag är medveten om att allt står i boken men som så ofta är det skillnad på teori och verklighet. Jag har najat och tejpat enligt alla konstens regler men om någon påläst regelputte vill hindra mig så kan jag inget göra. Låt oss hoppas att jag får åka och att jag inte hamnar sist. Och om jag hamnar sist så låt mig hitta en bra bortförklaring. Och om jag hittar en bra bortförklaring så låt alla tro på den. Får mig att låta religiös eller hur?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park