Nybörjare på precis allt

Firmakurvan

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2016
Ort
Skövde
Hoj
2009 Kawasaki z750
Hej på er.

Min (enligt frugan) 30-årskris nådde sitt klimax för ett par veckor sedan och jag blev toksåld på tvåhjulingar :hihi

Har inte gjort annat än att finkammat blocket, forum och youtube och gottat mig med massa fakta, info och fantasier om motorcyklar :yoparty

Men det var väl inte så mycket att fundera över så jag köpte mig en hoj till slut som jag i skrivande stund sitter och väntar på att få hemlevererad om ca 2 timmar. Det blev en Kawasaki z750 från 2009, 1800 mil, akro-slipon, blå, fick ge 46000 för den, hoppas det var ett bra köp :lol:3freak

Första körlektionen är inbokad nästa vecka, hoppas hinna ta kortet i sommar men jag räknar inte med det så blir man inte lika besviken om man inte klarar det.

Nån som har några tips eller trix för en total rookie eller nåt som är bra att veta om hojen jag köpt så ös på bara, jag behöver all hjälp jag kan få :tungan


På återseende
 
Hojen funkar till det mesta och är en bra nybörjarhoj.

Kortet i år är bara att glömma med alla dumheter med riskutbildningar osv och även utan dessa så är uppkörning för mc betydligt mer krävande än för bil. Det är oftast mer fokus på att kunna hantera sitt fordon för mc vilket man knappast kan säga att det är för bil.
Så är du helt grön på mc kommer det ta tid innan du behärskar den hjälpligt och din lärare bedömer att du är redo.

Det brukar även vara en väldigt lång väntetid för uppkörning för mc och såhär i slutet på juli kanske du kan få tid i september men för att kunna boka måste du klarat teorin har jag för mig.
 
Har du privat handledare så mängdträna utav fan. Är du helt ny i den meningen att du inte kört en moppe med manuell låda så kör tills du kan gasa, växla och bromsa i sömnen, med andra ord tills du inte behöver tänka på själva fordonet utan kan koncentrera dig på trafiken.
 
Tackar för svar, det är ju så illa att jag är helt ny på det här med 2 hjul så jag räknar som sagt inte med att ha kortet klart i år. Planen är att göra klar risk1-2 och köra såpass mycket att man "kan köra" utan att tänka på det liksom. Har 4 lektioner på skola inbokat och har en privat handledare också. sen gör man teorin i lugn och ro i vinter så att det i princip bara är uppkörningen kvar så fort snön smält i vår :tummenupp
 
Nu känner jag inte dig. O vet inte riktig vilken "motorisk" nivå du ligger på. Hur duktig du är på tvåhjulingar/sport. Mitt tips är att köra mycket. Läs på/ladda ner körtekniksböcker/videos. Twist of the wrist är bra tycker jag. Finns flera andra. Nu är du såpass gammal
Men säger det ändå kör alltid tok säkert. O utvecklas inom ramen av säkert körande. Det är ganska mycket att tänka på, Både teknik o mental inställning. Läs på. Ut o kör. Jag gillar att köra själv. Kvällstid. På ensamma vägar. Då kan man köra i sin egen takt. O man utvecklas ganska mycket. Medans åker man i grupp blir det lätt att man är för snabb eller långsam. Man kan däremot få bra tips av sina reskamrater. Bara kom tillbaks till oss när du har fler funderingar.
 
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
Bosch skriver att man alltid ska börja först med bakbromsen. Min egen erfarenhet är att det går bra om man samtidigt använder bak och fram. Vilket det lätt blir när det ska bromsas i "panik".
Iden att det är frambromsen som gör jobbet kommer från de som aldrig bromsat när det är så halt så hjulen kan börja kasa på asfalten.
Pratade igår med en kamrat som kört 46000mil på sin BMW R90S (köpt begagnad vid 4000 mil).
"Jag använder inte frambromsen alls om det är kallare ute än +2C. För jag har vurpat 50 gånger."
 
Kan funka med kort i år, började ungefär såhär års förra året och hade lappen i augusti :) jag körde bara skola och hade inte kört något innan så inget är omöjligt. (inga rubbade mängder lektioner heller, typ tre trafik och 5-6 på garageplan)
 
Hej på dig med.Det är lite som om en vänligt sinnad feber sprider sig i kroppen när man gillar och ofta tänker på motorcykel och en dag upptäcker att man är fast i detta mc liv med precis allt vad det innebär.Ett liv utan denna hoj blir då rent otänkbart.Ett fåtal tröttnar när de aldrig fick den rätta dosen av denna magi men desto fler är fast för livet och undrar då och då ibland över hur ett styre och två hjul samt en stor motor kan ge livet ett så pass stort lyft.Men så är det och jag hoppas du fick rätt feberdos av denna mc ideologi. :crash
 
Jävligt kul att läsa alla svar måste jag säga. Verkar vara ett riktigt härligt community det här. Folk som tar sig tid och skriva tillbaka och tipsar och delar med sig av erfarenheter.

Ser verkligen fram emot livet på två hjul :):):)
 
Som andra säger i tråden. Tag dig tid till att behärska din MC. Kör säkert och riskmedvetet, chansa inte vid omkörningar osv. Tänk på att andra trafikanter kan ha svårt att se dig eller tro att du är en moppe eller liknande. (det är ännu värre nu än för 20 år sen pga de där djäkla mobilerna)

Välkommen, och lycka till med kortet! :-) :banana :tummenupp
 
Och där var kortet i hamn :banana:banana:banana 2 månader och 14000kr (8 lektioner + risk 1-2) senare så får man ge sig ut på egen hand :hej så jävla skönt att man hann med det innan vinteruppehållet
 
Grattis, nu får du träna på egen hand! Fullärd blir man aldrig. Som hojåkare så är man
lovligt villebråd. beakta detta:)
 
"Nån som har några tips eller trix för en total rookie eller nåt som är bra att veta om hojen jag köpt så ös på bara, jag behöver all hjälp jag kan få "


Värm bakdäcket ordentligt vid rödljus så att det greppar när det slår om till grönt :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top