Nybörjare på Husa....

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tjena!

Köpte en Husaberg FS650e-02 igår som jag tyckte var värda pengarna.........eller inte....Hojen har endurohjul och motard och är lv-reggad.

Nu till mitt första problem:
Skulle starta den hemma efter en transport på kärra, med lite regn när jag tänker efter.., och nu finns det ingen gnista..!!?? Vad kan det vara??

En annan fråga angående tändningslåset..jag har bara 2 lägen och inte 3 som handboken säger...vad är detta?? I tredje läget ska ju startmotorn funka men på min snurrar den i 1'a läget utan gnista dock..

Joakim

VR-8 skrev:
2183130 Tjena!

Köpte en Husaberg FS650e-02 igår som jag tyckte var värda pengarna.........eller inte....Hojen har endurohjul och motard och är lv-reggad.

Nu till mitt första problem:
Skulle starta den hemma efter en transport på kärra, med lite regn när jag tänker efter.., och nu finns det ingen gnista..!!?? Vad kan det vara??

En annan fråga angående tändningslåset..jag har bara 2 lägen och inte 3 som handboken säger...vad är detta?? I tredje läget ska ju startmotorn funka men på min snurrar den i 1'a läget utan gnista dock..

Joakim

Nu är jag ingen gud på just Husor. Men det är ju ingen startmotor i dess vanliga bemärkelse på de årsmodellerna. Utan sk. starthjälp ...som sällan funkar. Kan det inte vara så enkelt att startmotorn suger vad ström där är & därav blir det ingen gnista? Testat att kicka?
Lite speciell teknik att få igång stor stånkor så har du ingen erfarenhet av det så hör bara av dig så hjälper jag gärna till. :tummenupp

jag fick ingen gnista på min när jag körde me startmotorn även att det lät som den funkade. men när man kickade så gnistrade det så fint så!

Du kör alltså startmotor och saknar gnista då? I så fall tycker jag Barretts teori låter trolig. Vid kallstart får du definitivt räkna med att kicka, även vid varmstart kan det vara nödvändigt.

Ang. tändningslåset så har min -02:a bara två lägen, av och på.

På 01-02 så klarar inte startmotorn original att snurra runt motorn med mer än 400varv vid kall motor. Tändningen kräver runt 600 om jag inte minns fel. Går att åtgärda, finns trådar om det. Annars går det ju att kicka... :)

/Dave

Om ca 10 min påbörjar jag min resa mot besten för att se om jag klara sparka igång den. Wish me luck! :)

Barrett skrev:
2184580 Om ca 10 min påbörjar jag min resa mot besten för att se om jag klara sparka igång den. Wish me luck! :)
Heja heja :tummenupp

Kan berätta att det inte gick bra för Barret.....men tack för hjälpen. Fick bra tips om startproceduren. Tyvärr så ger den ingen gnista på varken kick eller startmotor......några ideér?? Är på väg att köpa nytt stift först så kanske det blir fart på "besten"..

Hade loss statorn och konstaterade att det inte var fukt där, någon mätning gjordes ej. Ska mäta så fort jag hämtat instrumentet på jobbet.

J

VR-8 skrev:
2184811 Kan berätta att det inte gick bra för Barret.....men tack för hjälpen. Fick bra tips om startproceduren. Tyvärr så ger den ingen gnista på varken kick eller startmotor......några ideér?? Är på väg att köpa nytt stift först så kanske det blir fart på "besten"..

Hade loss statorn och konstaterade att det inte var fukt där, någon mätning gjordes ej. Ska mäta så fort jag hämtat instrumentet på jobbet.

J

Kolla även de enkla sakerna som "blomman" på undersidan av ramen över motorn inte har brustna öron eller att det är avbrott/dålig kontakt i jordledningar. Kan ju även vara så enkelt som tändkabel o -hatt.

/Dave

Nu har jag mätt min stator ( utan att skruva den loss från statorkåpan iofs) och konstaterat att de 3kohm som ska finnas mellan röd och svart inte finns alls.. :huvet :näsblod :död :(

J

VR-8 skrev:
2185108 Nu har jag mätt min stator ( utan att skruva den loss från statorkåpan iofs) och konstaterat att de 3kohm som ska finnas mellan röd och svart inte finns alls.. :huvet :näsblod :död :(

J

Du menar att det blev avbrott i den medan den stod på flaket..? Hade nog skjutit den jag köpt utav i det fallet.. :kulspruta

Kan ju även vara maxad otur då statorfel kommer pang bom utan förvarning.

Kolla tråden om ombyggnad till Kokusan å ring numret jag skrivit där så kommer du iaf lite billigare undan.

/Dave

David P. skrev:
2185119 Du menar att det blev avbrott i den medan den stod på flaket..? Hade nog skjutit den jag köpt utav i det fallet.. :kulspruta

Kan ju även vara maxad otur då statorfel kommer pang bom utan förvarning.

Kolla tråden om ombyggnad till Kokusan å ring numret jag skrivit där så kommer du iaf lite billigare undan.

/Dave

Vilken tråd?

J

Edit: Kan bara säga att starten för min Husa är inte den bästa....ska hojen strula så här så skickar jag den....

Last edited:
Hojen går!!!!!

Äntligen har vidundret startat........en ny stator och en omprogrammerad cdi-box gjorde susen. O fyy f.....n va hojen går!! :yoparty Gruskvasten bakom är gigantisk.....undra vad som händer med mina nya motard-hjul.. :D Ska gå igenom ventilspel och byta olja-filter när helgen går mot sitt slut. Kan tänka mig det blir lite mer soppa i oljan än brukligt då min kick-teknik är under inlärning.....

J

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back