Video Nybörjare, maxvarv rekord!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
http://www.youtube.com/watch?v=E9XKAyj0igw&feature=youtu.be
vid ca 4minuter jämnt så sätter jag mitt personbästa i topp varv.

Hör o häpna, jag är nybörjare och jag undrar, när ni var nybörjare, hur kändes det?

Jag känner stor respekt och accelerationen på min hoj vid den tiden skrämmer mig lite, det känns rätt rejält för mig som är ovan
Fråga: är det något som försvinner med erfarenhet? (alltså känslan av rädsla vid den halvtaskiga accelerationen jag gör).

=) Så här kör vi i polen (dock så kör jag långsamt som fan), kolla bara alla bilar omkring mig =)


EDIT: Nu har jag passerat 12k rpm (med ca 50% eller mindre gaspådrag) det var spännande, undrar hur många mil det e kvar tills jag vågar öka Procenten!!!
 
Last edited:
Var glad för det, det blir tråkigt när man vänjer sig vid 1000 kubikare. Rädd vill man bli.
 
Också nybörjare:)
Men, äh, du måste lära känna varvet och axxet. Du behöver det på motorvägspåfarter, motorvägsomkörningar och annat sånt. Men det är antagligen lämpligare att prova sig fram på motorvägen än inne i stan, så att säga...:gnissla
 
Var glad för det, det blir tråkigt när man vänjer sig vid 1000 kubikare. Rädd vill man bli.

fiii faaan nästan 9000 varv :lol :banana

till Rigge: är det så? =) i så fall får jag njuta så länge det går, körde med kompisen idag som rullar R1a och efter 100 släppte jag för då var han redan borta och jag kände att jag ändå inte skulle komma ikapp bland bilarna, så jag njuter av de lilla än så länge.

till Boouy: jajemensan! =) förra var på 8000 (knappt) så 1000rpm till har jag nästan ökat, men inte nog med det, jag har vridit till rullen lite mer den här gången ^^ hehe, de som var på videon var inte långt ifrån full gas (tror jag) men enl spec så skall jag ha toppeffekt vid 12tusen rpm, hur fan skall jag våga mig dit om jag redan är lite skakis
 
Också nybörjare:)
Men, äh, du måste lära känna varvet och axxet. Du behöver det på motorvägspåfarter, motorvägsomkörningar och annat sånt. Men det är antagligen lämpligare att prova sig fram på motorvägen än inne i stan, så att säga...:gnissla

instämmer helt =) men jag kör ju motorväg ala polen :fakta :banana

som en liten hint, bara titta innan jag gör mitt lilla acc, typ 30 sekunder innan, kolla så mkt fri väg, och de e 3 filer :Bugar
 
Last edited:
höga varv på låga växlar är klart att det blir lite ryckigt o kanske känns obehagligt i början, fläska på lite på en stor fin väg på en högre växel så blir blir det kanske lättare att vänja bort rädslan :hihi
 
fiii faaan nästan 9000 varv :lol :banana

9190 faktiskt! :fakta

EDIT: Det roliga är att min 50cc moped för många år sedan maxade ut på 10k varv efter borttagning av CDI-strypning @ 8k rpm. Detta var dock en 2-taktare...
 
Last edited:
9190 faktiskt! :fakta

EDIT: Det roliga är att min 50cc moped för många år sedan maxade ut på 10k varv efter borttagning av CDI-strypning @ 8k rpm. Detta var dock en 2-taktare...

min moppe maxade lite mer =) dock inte 50cc men ändå (13-14k).

ja =) begränsningen ligger i min hand ^^ saken är väl det att jag blir så förkrossad i mina tankar, hjärnan säger håll farten/följ lagar o regler o hjärtat säger släpp lös den, du vill :crash
 
Vet inte om jag skulle kalla det rädsla det man känner i högre farter, skulle hellre kalla det för ett Adrenalinpåslag. Och det är väl det man lever för?? Farten och varvtalen vänjer man sig vid ganska fort, och då köper man sig något större och värre för kickarna! :yoparty
 
Förstår att du kallar det rädsla. Jag gick och provade en zzr 1400 (210 hk) i helgen, kan tillägga att jag kör en honda cbr på 34 hk till vardags. Jääävlar vad det var kul! :yoparty
 
Äääää, det e lugnt. Utanför hjälmen är det ingen som hör dig skrika :eek::eek::skrämd
 
Det viktigaste för bra accleration är att INTE ha reflexväst; denna mytomspunna väst hämmar samtliga aerodynamiska egenskaper! :mattias
 
...ibland undrar jag om det medvetet trollas för att få en plats i SH-bladet. Jag hoppas att Orecic sållar bland de mest uppenbart lama försöken. :hihi
 
är du säker =)? tänkte om man kan reflektera ljuset så slipper man absorbera det (på så sätt måste motorn kyla mindre hihi) Fysik vettu :D :yoparty

99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png


Du får försämrad flow separation vilket leder till ett försämrat Cd värde.

Fysik vetu;)
 

Bifogat

  • 99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png
    99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png
    753 bytes · Visningar: 1,993
99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png


Du får försämrad flow separation vilket leder till ett försämrat Cd värde.

Fysik vetu;)

mja =) må så hända =) dock kommer mitt allväders ställ att bli lite mer ihopklämt med en reflex väst vilket borde leda till att jag blir lite smalare =), beroende på hur jag spänner det såklart =), men möjligheterna för tajt finns ju i alla fall =)

btw så vet jag inget om det du länkar, eller vad det står för. antar att FD är kraft av något "D", p är tryck V är fart CD (något som har med D att göra) och A skulle kunna vara Ampere, men jag har ingen aning, kan stå för Arbete med =) Hoppas du förstod att mitt var lite på skämt ^^
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top