Nybörjare, kurvhantering.

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Hoj
BMW F800R
Hej!

Har haft mitt A-kort i ca 5 veckor och har kört 150mil på den tiden ungefär.

Kör en BMW F800R, och är lite nyfiken på kurv hantering i olika farter.
Jag kör ju nästan alltid med som man lärt sig på skolan att trycka på styret och sitta ganska upprätt. Men upplever att när man kör lite aggressivare i kurvor blir det svårt att kunna hålla högre fart i kurvan med den tekniken.

Så undrar lite, hur "bör" man köra, är jag helt enkelt för mesig och behöver trycka mer och dvs lägga cykeln mer?
Hur utvecklar man sin körning bäst? Sett att folk nämner kurser här och var, men vad för kurser? Knix typ eller?

Tack!

Hej,

Det är svårt att lära sig genom att bara läsa. Anmäl dig till en SMC kurs. Det är precis det där vi lär ut, bland annat.

Det finns platser kvar på Gelleråsen nu på söndag.
Du kommer INTE ångra dig!

Jag skulle rekommendera dig att gå en BKK/SHK hos oss i SMC.
http://www.svmc.se/school/

Kurserna körs i olika steg och man börjar med Steg 1, där går man igenom gaskontroll, motstyrning och broms inför kurva. Låter som en passande början utifrån din fråga. :)

Knix är också väldigt bra, det ena förtar inte det andra. :tummenupp

Det negativa med dessa kurser är att de är starkt beroendeframkallande. ;)

Last edited:
Om det inte är nån som sagt det redan, prova o gå en kurs. :tummenupp

Kurs är bra men vill du även plugga lite själv så rekommenderas boken "Twist of the wrist 2" av Keith Code.

På din direkta fråga är svaret att det finns inget annat sätt att svänga än att motstyra så vill du svänga mer/hålla högre fart så måste du ge en kraftigare styrimpuls.

"Twist of the wrist" finns också som video att ladda ner från en pirat-site nära dig.
Men det får du inte göra för det är olagligt...:skrämd

Kurs är bra men vill du även plugga lite själv så rekommenderas boken "Twist of the wrist 2" av Keith Code.

På din direkta fråga är svaret att det finns inget annat sätt att svänga än att motstyra så vill du svänga mer/hålla högre fart så måste du ge en kraftigare styrimpuls.

Sen finns ju Full Kontroll också om man vill börja med något lite mer lättsmält.

Sen om man är nybörjare så är ju inte Bra Tänkt så tokig att läsa heller.

Nu lånar jag tråden lite.. Dessa kurser verkar oerhört intressanta och man hör princip bara gott om kurserna.
Är det något speciellt hojen måste bara utrustad med? Får man ha on/offroad hjul på? Uppsamlingskärl eller dylikt?

Mata på med saker gärna, sök på Google så får ni bild på min hoj och säg vad som kanske måste justeras för den ska få köras på kurserna?

Last edited:
Är cykeln gatgodkänd och inte bullrar mer än arrangören tillåter har jag svårt att se vad som skulle kunna klagas på.
Se till att den inte läcker, att bromsbelägg och däck är ok och kedjan lagom spänd* och åk.

CSS är också väldigt kul, kostar lite mer.

* Spänn den exakt som instruktionsboken säger och lär dig det måttet för det kommer ALLTID ifrågasättas på morgonbesiktningen :-)

Nu lånar jag tråden lite.. Dessa kurser verkar oerhört intressanta och man hör princip bara gott om kurserna.
Är det något speciellt hojen måste bara utrustad med? Får man ha on/offroad hjul på? Uppsamlingskärl eller dylikt?

Mata på med saker gärna, sök på Google så får ni bild på min hoj och säg vad som kanske måste justeras för den ska få köras på kurserna?

Lite svårt att googla på ovanståeende beskrivning, men jag antar att du är seriös i alla fall (inte alltid det är så på detta forum):banana.
Kravet på hojen, på en SMC-kurs, är att den skall vara påställd och minst trafikförsäkrad samt godkänd att framföra på allmän väg. Kravet på dig är körkort för hojen du vill köra samt komplett CE-godkänd skyddsutrustning (för MC-körning)

Lite svårt att googla på ovanståeende beskrivning, men jag antar att du är seriös i alla fall (inte alltid det är så på detta forum):banana.
Kravet på hojen, på en SMC-kurs, är att den skall vara påställd och minst trafikförsäkrad samt godkänd att framföra på allmän väg. Kravet på dig är körkort för hojen du vill köra samt komplett CE-godkänd skyddsutrustning (för MC-körning)

Haha tänkte mest på att det står vad för cykel jag har bredvid mitt inlägg :)
Läste någonstans att man måste ha uppsamlingskärl, kraschpuckar och något som skyddar fotpinnarna ifall man drar omkull för att inte det ska bli metallflisor över hela banan, men detta var inte på Sporthoj jag läste utan ett annat forum :död

Får tacka och buga för svaret! :)

Haha tänkte mest på att det står vad för cykel jag har bredvid mitt inlägg :)
Läste någonstans att man måste ha uppsamlingskärl, kraschpuckar och något som skyddar fotpinnarna ifall man drar omkull för att inte det ska bli metallflisor över hela banan, men detta var inte på Sporthoj jag läste utan ett annat forum :död

Får tacka och buga för svaret! :)

De reglerna kan vara på ren licensträning eller dylikt.
SMC kör kurser i körteknik på storbana, det är inte ren banåkning utan helt enkelt kurs.

Oj så många svar, tackar väldans för svaren!
Då blir det att boka upp mig på en BKK/SHK kurs så snart som möjligt då!
Bor i Göteborg, vart kör man närmast här? Gelleråsen är ju ganska långt :3freak

EDIT: Anderstorp hittade jag.
2012-06-15 AK BKK Anderstorp SMC Väst <---- Kanske skulle vara något?

Last edited:
Oj så många svar, tackar väldans för svaren!
Då blir det att boka upp mig på en BKK/SHK kurs så snart som möjligt då!
Bor i Göteborg, vart kör man närmast här? Gelleråsen är ju ganska långt :3freak

EDIT: Anderstorp hittade jag.
2012-06-15 AK BKK Anderstorp SMC Väst <---- Kanske skulle vara något?

Kinnekulle brukar det vara mycket göteborgare på.
Gelleråsen blir väl ungefär lika långt som vi i Sthlm har, dvs ca 25mil. :tummenupp

Kinnekulle brukar det vara mycket göteborgare på.
Gelleråsen blir väl ungefär lika långt som vi i Sthlm har, dvs ca 25mil. :tummenupp

Nja ca 15 mil till Anderstorp från Göteborg :tummenupp
Nästa tur på Kinnekulle var ju i Augusti :va Så blir nog att åka lite längre och ta sig till Anderstorp istället.

Nja ca 15 mil till Anderstorp från Göteborg :tummenupp
Nästa tur på Kinnekulle var ju i Augusti :va Så blir nog att åka lite längre och ta sig till Anderstorp istället.

Kul då kanske vi ses. Jag och polaren skall till Anderstorp 15 16e. "tyvärr" är släpet fullt men du är välkommen förbi om du vill låna verktyg till att sträcka kedjan eller bara tjöta...

Vitt släp med KABE låda frampå ;)

Kul då kanske vi ses. Jag och polaren skall till Anderstorp 15 16e. "tyvärr" är släpet fullt men du är välkommen förbi om du vill låna verktyg till att sträcka kedjan eller bara tjöta...

Vitt släp med KABE låda frampå ;)

Trevligt, funderar på att dra ner den helgen också, ska ni köra båda dagarna?

Äsch får ju ta hojjen ner så det löser sig ;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph