Nybörjare inom MX

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
Hej alla!

hoppas på att nån vill svara på en fråga eller två.

Har funderingar på att börja köra motocross men dock ej på nån seriös tävlingsnivå utan mer träning/motionsnivå. Har kört ett par säsonger enduro på motionsnivå innan.

Det jag mest undrar över är hur man som nybörjare på en crossbana skall bete sig för att åka så säkert för sig själv och andra som möjligt för man är ju inte så snabb som de mer rutinerade förarna. Antar att "hålla sitt spår" är en mycket god början men man vill ju även ha lite utrymme för misstag..

Mvh Jones

Hej alla!

hoppas på att nån vill svara på en fråga eller två.

Har funderingar på att börja köra motocross men dock ej på nån seriös tävlingsnivå utan mer träning/motionsnivå. Har kört ett par säsonger enduro på motionsnivå innan.

Det jag mest undrar över är hur man som nybörjare på en crossbana skall bete sig för att åka så säkert för sig själv och andra som möjligt för man är ju inte så snabb som de mer rutinerade förarna. Antar att "hålla sitt spår" är en mycket god början men man vill ju även ha lite utrymme för misstag..

Mvh Jones

Det är världens roligaste sport, så är det bara :-) Å jag har testat många ;-)
Här kommer några tips:

1.Kör inte i depån bland bilar och bussar. Gör aldrig häftiga gaspåslag i bandepån, där kör vi försiktigt!
2. När du ska in i depån efter avslutat pass: Bestäm dig några svängar tidigare och placera dig åt det håll du ska lämna banan. Sträck sedan upp handen och titta bakåt innan du svänger av banan.
3. Håll alltid din linje på banan. Byt inte spår på rakan. Håll raka linjer!
4. Korsa aldrig en banslinga om du exempelvis ska ut och prata med kompisar. Åk färdigt hela banvarvet och lämna cykeln i depån!
5. Om du vurpar bakom ett skymt parti, se alltid till att bakomvarande förare så fort som möjligt uppmärksammas på detta, dvs., försök aldrig stå och kicka igång hojen bakom ett skymt parti innan övriga förare uppmärksammats.
6. Har du kört sönder hojen på banan eller tappat kedjan: Uppmärksamma först bakomvarande förare och se sedan till att skjuta bort cykeln säkert så att cykeln står utanför banmarkering så fort som möjligt.
7. Stanna aldrig för att vila eller titta på med cykeln ute på banan i exempelvis en ytterkurva. Kör klart banvarvet och lämna cykeln i depån. Sedan kan man vila och titta på övriga!
8. Visa respekt för varandra! Snabbare förare måste ta hänsyn till nybörjare ute på banan! Alla är lika välkomna: elit, motionärer och nybörjare!

Här kommer några tips:

1.Kör inte i depån bland bilar och bussar. Gör aldrig häftiga gaspåslag i bandepån, där kör vi försiktigt!
2. När du ska in i depån efter avslutat pass: Bestäm dig några svängar tidigare och placera dig åt det håll du ska lämna banan. Sträck sedan upp handen och titta bakåt innan du svänger av banan.
3. Håll alltid din linje på banan. Byt inte spår på rakan. Håll raka linjer!
4. Korsa aldrig en banslinga om du exempelvis ska ut och prata med kompisar. Åk färdigt hela banvarvet och lämna cykeln i depån!
5. Om du vurpar bakom ett skymt parti, se alltid till att bakomvarande förare så fort som möjligt uppmärksammas på detta, dvs., försök aldrig stå och kicka igång hojen bakom ett skymt parti innan övriga förare uppmärksammats.
6. Har du kört sönder hojen på banan eller tappat kedjan: Uppmärksamma först bakomvarande förare och se sedan till att skjuta bort cykeln säkert så att cykeln står utanför banmarkering så fort som möjligt.
7. Stanna aldrig för att vila eller titta på med cykeln ute på banan i exempelvis en ytterkurva. Kör klart banvarvet och lämna cykeln i depån. Sedan kan man vila och titta på övriga!
8. Visa respekt för varandra! Snabbare förare måste ta hänsyn till nybörjare ute på banan! Alla är lika välkomna: elit, motionärer och nybörjare!

Tack för mycket bra svar! :tummenupp Inte så mycket skillnad mot rr när jag tänker efter. // Jones

Det är den snabbe förarens problem att ta sig om inte din skyldighet att hålla dig ur vägen. Är man lite rutinerad är det inga som helst problem som snabb förare sålänge den långsammare håller spåret.

Ville bara säga att det var grymt bra skrivet!

När jag körde crossbana första gången så hade jag ungefär 1 timmes crossvana från en grusparkering...

Tipset jag fick var att alltid hålla ett och samma spår när någon är bakom dig. Kör med sunt förnuft så blir det bra.

Det är en grym kompisanda ute vid crossbanor så ingen kommer kolla snett på dig om du nu råkar göra ett misstag.
Kommer ihåg en gång när min kedja gick sönder och jag kände inte en kotte. Hann bara rulla in hojjen till depån så kom det folk springandes och fråga vad som hade hänt.

Fick en beggad kedja gratis av en kille som satte på kedjan snabbt också:)

:-) tack!

Ville bara säga att det var grymt bra skrivet!

Håller med, många är verkligen hjälpsamma!

När jag körde crossbana första gången så hade jag ungefär 1 timmes crossvana från en grusparkering...

Tipset jag fick var att alltid hålla ett och samma spår när någon är bakom dig. Kör med sunt förnuft så blir det bra.

Det är en grym kompisanda ute vid crossbanor så ingen kommer kolla snett på dig om du nu råkar göra ett misstag.
Kommer ihåg en gång när min kedja gick sönder och jag kände inte en kotte. Hann bara rulla in hojjen till depån så kom det folk springandes och fråga vad som hade hänt.

Fick en beggad kedja gratis av en kille som satte på kedjan snabbt också:)

Air fick egentligen med det mesta. Men jag vill nog tillägga att var försiktig med att försöka släppa förbi snabbare förare. Det ställer oftare till med mer problem än hjälp när någon försöker vara hjälpsam. När man kommer ikapp en förare får man oftast en ganska bra bild över vilka spår dom ska ta och planerar sin omkörning utifrån det och förare som försöker väja "ur spår" råkar lika ofta sväng in mot det alternativspår man valt för sin omkörning.

Att välja ytterspår i en kurva och lämna innern fri är dock oftast ett smidigt sätt att släppa förbi snabbare förare. Ibland kanske kombinerat med att man väntar en sekund extra med sitt gaspåslag om man ser att det behövs.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...