Nybörjar frågor KTM 640

Rock-Star

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
KTM 640sm -03
Det finns ju 2st glas fönster på min hoj.
Den på vänstra sidan är ju till för motoroljan och den andra är den till för växellåds oljan??

Det är en liten bubbla på den i mitten.
Hur vet jag att det är tillräckligt med olja i den, ser ju tom ut nu? :va

Sen har jag läst att på 00-01orna så kan man ta isär en kontakt så går hojen liten bättre. en kontakt vid fögasaren på vänster sida. Jag har lite problem att hitta den.. om det inte är den lite störra gröna kontakten.. jag har en 03a.. den kanske inte finns på den?

Det gnisslar om bromsarna.. vad ska jag göra för att få bort det? jätte irriterande.:mad:

Last edited:
Det är samma olja i hela motorn, det ena fönstret är till för att se på svänghjulet när kolven är i döläget så man lätt kan ställa ventilerna.

Kontakten du pratar om handlar om att den inte låter troteln stiga lika fort vid gaspådrag på ettan och tvåans vxl.

skulle kunna tro att den är borta på din redan, (finns väl ingen som åker runt med den kvar)

Bromsarna är så, vet att mina skriker helatiden, testa att smeta in lite kopparpasta på baksidan av bromsbacken och rengör skivan. Det fungerarade ett tag för mig.

vad bra då vet jag att jag har olja i växellådan också :D

Sen en riktigt skum fråga nu.
När är lämligast att växla när har man lixom ingen kraft kvar vid vilken hastighet.

Det är så här att jag är van vid 2takt och detta med 4takt är lite nytt för mig så när jag tycker att kraften ska komma så börjar den blöddra och den dör lixom. En som är lite bättre en mig på det här med 4takt sa att det gick som den ska.. men jag tycker endå att den är slö.. så jag vill verkligen få det här verifierat att det ska vara så här..

skriv gärna i vilken hastighet CA som ni växlar på om ni ska ha ut optimalt med acc..1,2 och 3an..

så kan jag jämföra det och se om min går som den ska..

Sen en annan sak.. när jag står på tomgång med hojen och virder gasen till max jätte fort så klickar det till så kan höjen bara slockna? kan det har nått med tändstiften att göra?

ibland kan det bli så när man kör och har kopplingen inne och gör samma sak.
Det hände 2gånger idag.

Last edited:

När är lämligast att växla när har man lixom ingen kraft kvar vid vilken hastighet.

Det är så här att jag är van vid 2takt och detta med 4takt är lite nytt för mig så när jag tycker att kraften ska komma så börjar den blöddra och den dör lixom. En som är lite bättre en mig på det här med 4takt sa att det gick som den ska.. men jag tycker endå att den är slö.. så jag vill verkligen få det här verifierat att det ska vara så här..

skriv gärna i vilken hastighet CA som ni växlar på om ni ska ha ut optimalt med acc..1,2 och 3an..

Sen en annan sak.. när jag står på tomgång med hojen och virder gasen till max jätte fort så klickar det till så kan höjen bara slockna? kan det har nått med tändstiften att göra?

Det hände 2gånger idag.

När man växlar är ju ingen lätt fråga men jag vet i ala fall att jag inte hade några problem att få upp min 640 på bakhjulet på 3:ans växel i sådär 70 blås. så så värst slö vet i fasen om den är. ( självklart om man gämför med typ husa 650 och ktm 525 men är ju inte rättvist)

Det är samma olja i hela motorn, det ena fönstret är till för att se på svänghjulet när kolven är i döläget så man lätt kan ställa ventilerna.

Kontakten du pratar om handlar om att den inte låter troteln stiga lika fort vid gaspådrag på ettan och tvåans vxl.

skulle kunna tro att den är borta på din redan, (finns väl ingen som åker runt med den kvar)

Bromsarna är så, vet att mina skriker helatiden, testa att smeta in lite kopparpasta på baksidan av bromsbacken och rengör skivan. Det fungerarade ett tag för mig.

Fan vilken rå avatar du har :tummenupp

Har man kört tvåtakt kan man tycka att lc4a är slö innan man kommer på snitsen, så var det för mig och de som testat 620in... Men du skall sannlikt växla tidigare! Efter ett tag kommer man på att det går bra å köra på slangen i 140= "Slö nää det har jag aldrig sagt..." :tummenupp

Det hände 2gånger idag.

Testa att dra fullt i 2-3 sekunder på varje växel och kolla hastigheten.

Misstänker att du vill att den ska yla mer eftersom du kört 2-takt?
Kör på bara så kommer du på det! Din polare verifierade ju att hojen går som den ska...

Skulle iofs se jävligt skoj ut (extrem FC-Z-varning) om du satt o stirrade på hastighetsmätaren under en fullgasacceleration för att "växla rätt" :tummenupp

Man känner väl dessutom när kraften börjar avta?

Jag har inte kört särskilt mkt 4t. men man känner ju änna när det är dags att peta i nästa växel..

Man känner väl dessutom när kraften börjar avta?

Jag har inte kört särskilt mkt 4t. men man känner ju änna när det är dags att peta i nästa växel..

Finns inte så mkt att hämta på topp på enstånkor jämfört med radfyror om de inte är vässade.

Det hände 2gånger idag.

Sådär är min också ! ingenting med stiftet att göra. Det har med bränslet att göra, fuggen hinner inte få in bränsle tillräkligt snabbt bara luft.. det är iallafall min teori!!

samma för min del (och den 640 (-03 Prestige) jag haft i ca två veckor) - men jag har kommit fram till att det bara är så när den precis har startats, alltså inte hunnit bli riktigt varm...

(p.s: varför hålla inne kopplingen och varva fullt?)

*läste inlägget igen*

hmm, visserligen klickar inte min hoj, utan istället för att varva upp till max så varvar den kanske till 1500-2000 och sedan börjar blurra och dö (om man inte släpper gasen riktigt snabbt)

.........

slänger in min nybörjarfråga här med:

vad anser folk sig ha för varvtal på tomgången?
jag har numera sänkt min till kanske 700-900 RPM (tycker hojen låter "stressad/pressad" vid högre, som om det vore en moppe man pressar haha)
men anser det RIKTIGT svårt att köra normalt i stan, alltså mellan 0-50 km/h, extremt mycket kopplingsarbete för försök till mjuk gång, väldigt växlande upp och ner, extremt lite rörelser på gasen då det på väldigt liten rörelse ändrar gasen från ökning av hastighet till "hård" motorbroms...

är tidigare iprincip enbart van av Yamaha XT600E så jag vet inte om det ska vara så jädra krångligt med en KTM vid normal/laglig körning.

har visserligen tänkt prova med högre varvtal, runt 1400-1500 som manuellen säger, kan troligen lösa "problemet" (hoppas, även om hojen kommer börja låta som en moppe hehe, ska ju hamna ett slipon på så småning om så det kanske kan rädda ljudet hehe)

Last edited:
Jag pratade med han som jag köp hojen av.
Han hade satt dig kontakten till EPCn för att det skulle bli orginal.
Och på min 03a sitter den på höger sida.. inte på vänster som på 00-01

Så den ska jag rycka om det ger nått mer i hk :D

Finns inte så mkt att hämta på topp på enstånkor jämfört med radfyror om de inte är vässade.

Det beror ju på hur man ser det. Räsermotarder har ju en effektkurva med toppeffekten långt upp i varvtalet. Men visst, jämfört med radfyror finns det ju inte sådär mycket att hämta.

Jag provade en 525 EXC och en 560 SMR för ett par veckor sen och EXC:n har ju bättre bottendrag men inte så mycket mer än så, i alla fall inte jämfört med 560:ns brutalt häftiga toppeffekt.

Det beror ju på hur man ser det. Räsermotarder har ju en effektkurva med toppeffekten långt upp i varvtalet. Men visst, jämfört med radfyror finns det ju inte sådär mycket att hämta.

He he och racemotarder är inte lite vässade redan från fabriken dvs om man jämför med ren gatmotard?

He he och racemotarder är inte lite vässade redan från fabriken dvs om man jämför med ren gatmotard?

Jo men en EXC och en SMR är båda tävlingsmaskiner men EXC:n används som 'gatmotard'. Sätt en annan tändbox på 625:an så har du ett helt annat effektregister, det har inte så mycket med hur 'vässade' maskinerna är utan hur de är programmerade.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT