Nya regler för kval i MotoGP 2013

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
De ska alltså ändra kvaltiderna från 1 timme till 2x 15 min, där de lägger förarna i två olika grupper baserat på deras tider från de tre tidigare träningspassen. De 10 snabbaste förarna från träningarna kommer gå direkt till QP2 och de två snabbaste från QP1 går vidare till QP2. Det blir alltså en blandning mellan WSBK och F1 kvalen.
För att kompensera kortare kval, så lägger de in ett fjärde och 30 minuter långt träningspass innan QP1 börjar.

Vad har folket för åsikter om detta? :)

Full story:
http://motomatters.com/news/2012/10/13/motogp_qualifying_shake_up_two_15_minute.html

Det lär i alla fall bli betydligt mindre viftande och vevande under de sista tio minuterna...

Bra!
...mest för att det är en förändring överhuvudtaget. Ombyte förnöjer som det heter, och MotoGP har varit alltför statiskt regelverksmässigt (ej maskinellt då). Hade jag fått bestämma hade det också gett en seriepoäng för pole position, en för snabbaste varv under racet och en för flest ledda varv.

Det lär i alla fall bli betydligt mindre viftande och vevande under de sista tio minuterna...

Men det beror väl mer på att Televinken inte ska köra alls nästa år än regeländringarna :-)

För mig låter det som ett lyft för publiken, roligare att följa kvalet

Men det beror väl mer på att Televinken inte ska köra alls nästa år än regeländringarna :-)

Nog är det väl några fler som uttryckt aggressioner mot Karel Abraham och Barbera...?

I vilket fall som, jag tycker att detta är en mycket bra förändring. Förutom att den ökar underhållningsvärdet så förbättras både rättvisa och säkerhet då man tar bort de långsammaste fordonen från banan under slutet av kvalet. Jag tror att de flesta toppförare någon gång fått ett kvalvarv förstört bara för att de råkat komma i kapp en CRT-hoj på "fel" del av banan. Och man kan ju inte bara hävda att CRT-hojen ska hålla åt sidan, han är ju också ute på ett kvalvarv, tyvärr i betydligt lägre tempo...

Bra!
...mest för att det är en förändring överhuvudtaget. Ombyte förnöjer som det heter, och MotoGP har varit alltför statiskt regelverksmässigt (ej maskinellt då). Hade jag fått bestämma hade det också gett en seriepoäng för pole position, en för snabbaste varv under racet och en för flest ledda varv.
Bra ide.:tummenupp
Ja nog hade det sett lite annorlunda ut för publiken om det delats ut 0,5 GP-poäng för först över mållinjen vid varje varv. 0,3 poäng till 2an, 0,2 poäng till 3an, 0,1 poäng till fyran.
Eller nått liknande.
Nått i stil med spurtpriserna under cykeltävlingar. Som jag tror betyder att den som vinner ett spurtpris under en dagsetapp får "lite tidsavdrag sammanlagt".
Och det här är ju för att underhålla publiken. Under loppet.
Publiken som ju faktiskt betalar......
Moto2 är ju mycket mer spännande att se än MotoGP.
Enda stället det händer nått i MotoGP är ju ofta bland CRT hojarna omkring 10e plats.
Att tippa 3 förare i MotoGP och ingen kommer på pallen är väl nästan svårt?

Last edited:
Nackdelen, med tanke på hur bra ett par stycken är i MotoGP, är att det kommer att vara ganska ointressant fram till QP2.

Bra skit, säkrare kval, inte 40min test av racetempo utan ut och kör skiten ut materialet direkt. Är oftast bara de sista 15min som är bra på kvalet ändå. Såvida ingen är av banan då det är intressant mest för att känna till vilka som skrotar och inte.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman