Nya MC kort reglerna?

SebbeL

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Honda CB600F -93
Tjenare, jag har läst runt om det de nya MC kort reglerna och kan inte bli mer förvirrad. Jag är otroligt intresserad av att skaffa MC kort och en motard. Då undrar jag om det finns någon chans att köra tex någon 450 (KTM, Yamaha, Honda, osv) med bara ett A2 kort.
Jag har inte riktigt förståt vad som menas med "Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. " Någon som kan dumförklara?

Så som jag förstår det får mc:n inte vara högre än 70 kw orginal, sen får du väl strypa till 35 kw. Vikt/kw stämmer det du säger, kolla igenom på körkortsportalen om du inte redan har gjort det står ganska utförligt där.

"Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. "

Du får alltså köra motorcyklar som är registrerade på max 35 kw (ca 47 hk) och om du delar din effekt med vad hojen väger så får värdet inte vara över 0.2.
Dvs om du har 35 kw i en hoj så måste den väga minst 175 kg annars måste du sänka effekten ännu mer !
35/175= 0.2 kw/kg

Säg att din hoj bara väger 150kg, då får du bara ha 30kw eftersom 150*0,2 = 30

Hoppas detta besvarar din fråga.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...