Nya ishockey regler för i år

Flesh

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2006
Hoj
En snabb en!
NYA REGLER FRÅN DENNA SESONG

Ja, iår har det varit ett stort regelår och varför jag skriver detta är för att ni inte skapaffa när ni sitter framför burken eller ser på när er son spelar en match.

Det finns ett projekt iår som heter Fairplay. Det projektet går ut på att få hakningar, trippingar och interference att försvinna. Derför har vi hockeydomare blivit tillsagda att arbeta stenhårt med detta vilket menas med att vi kommer att vara ca: 300% petigare iår en förgående år om utvisningar ovan.

Exempel:
Lag A åker längs sarien, Lag B tar upp klubban för att "göra sig större med klubban" vilket gör att det förhindrar Lag A att komma förbi. Åtgärd: Mindrestraffet (2min).

1 mot 1 situation, Lag A har pucken och är på väg till Lag B´s mål. Backen i Lag B sträcker ut händerna på bredden och där med "gör sig större" på bredden. Åtgärd: Mindre starffet (2min)

Icing
1. Lag A skjuter en icing puck som går igenom målområdet hos Lag B. Åtgärd: ICING

2.En Icing puck skjuts och målvakten i motståndar laget står utanför sitt målområde. Atgärd: Icing Avslås

RASSISTISKA OCH KRÄNKADE ORD ÄR ALLTID MATCH PENALTY (VILKET BETYDER MATCHSTARAFF, SPELAREN BLIR AVSTÄNGD PÅGÅENDE MATCH SAMT NÄSTA. EN RAPPORT SKRIVS TILL FÖRBUNDET SOM FÅR BESLUTA OM HAN/HON SKA BLI AVSTÄNGD EN LÄNGRE TID)

Har ni domarfrågor är det bara att ställa dom.

MVH: Hockeydomare och Hockeyspelare, Daniel

Flesh skrev:
2486720 Det projektet går ut på att få hakningar, trippingar och interference att försvinna. Derför har vi hockeydomare blivit tillsagda att arbeta stenhårt med detta vilket menas med att vi kommer att vara ca: 300% petigare iår en förgående år om utvisningar ovan.

Det var på tiden! :tummenupp Det har sett fördjävligt ut senaste åren. Spelarna har ju inte kunnat kliva ut på planen utan att få en klubba i armhålan...
Plötsligt blir det kanske en fördel att vara en tekniskt skicklig spelare igen!

Den nya icing-regeln va tur jag läste så jag inte gör bort mig genom att ställa mig upp o skrika under nån hockeykväll :D..
Fast tycker inte den va nå bra ju..

AndreasNo skrev:
2486749 Den nya icing-regeln va tur jag läste så jag inte gör bort mig genom att ställa mig upp o skrika under nån hockeykväll :D..
Fast tycker inte den va nå bra ju..

De är de svåraste för oss domare. Målisen kan ju helt enkelt stå och retas med oss och ställa in och ut skridskon i målområdet. Fast min personliga åsikt som hockeyspelare så tycker jag att reglerna är alldeles för mesiga.....:gnissla

Nya icing-regeln var ju urusel. Får man fortfarande screena andra spelare? Att rasistiska påhopp förbjuds är ju ok men vad menar de med andra kränkade ord? Jag hoppas verkligen att svordomar o dyl inte förbjuds helt.

Jaja, tack iaf för att du skrev om förändringarna, de hade gått mig förbi! :tummenupp

Sad Glad skrev:
2486911 Nya icing-regeln var ju urusel. Får man fortfarande screena andra spelare? Att rasistiska påhopp förbjuds är ju ok men vad menar de med andra kränkade ord? Jag hoppas verkligen att svordomar o dyl inte förbjuds helt.

Jaja, tack iaf för att du skrev om förändringarna, de hade gått mig förbi! :tummenupp

screena???? Enligt regelboken SKA man ge MP för kränkade ord men om man skulle följa alla regler blir det bara tråkigt. Ungefär som att gå emot röd gubbe på ett övergångsställe. Men de som vi ALLTID ska och alltid kommer att göra är att ge MP vid samtliga rassistiska ord (gäller även ord som: Svenne eller vitlök) Men ord som: "Jävlar!" "Flytta klubban för helvete" och dyl. Brukar vi bortse ifrån

Flesh skrev:
2486931 Men ord som: "Jävlar!" "Flytta klubban för helvete" och dyl. Brukar vi bortse ifrån

För mig är det en ganska tydlig skillnad på kraftuttryck i stridens hetta och kränkningar!
- "Släpp tröjan för i helvete!"
..och..
- "Din morsa är ett äckligt djävla pissluder din skånska grötkäft!"

Två skilda saker som sagt....

korvgubbe skrev:
2486940 För mig är det en ganska tydlig skillnad på kraftuttryck i stridens hetta och kränkningar!
- "Släpp tröjan för i helvete!"
..och..
- "Din morsa är ett äckligt djävla pissluder din skånska grötkäft!"

Två skilda saker som sagt....

:D :D :D inga kränkningar, detta börjar ju likna handboll för faan!

Hört om den nyaste regeln? Man får inte beträda isen! Det är tv 3 som har hejat fram det, dom har strävat efter det i många år genom att visa så lite som möjligt av när dom är på isen.

Enligt aftonbladet beror det på att dom inte vill riskeraa att visa något våld eller situationer som kan få folk med svagt hjärta att må dåligt.

prulle skrev:
2489859 Hört om den nyaste regeln? Man får inte beträda isen! Det är tv 3 som har hejat fram det, dom har strävat efter det i många år genom att visa så lite som möjligt av när dom är på isen.

Enligt aftonbladet beror det på att dom inte vill riskeraa att visa något våld eller situationer som kan få folk med svagt hjärta att må dåligt.

vid vilket sammanhang???? Självklart får ju ingen beträda isen under spelets gång!

Har spelat några matcher med dom nya reglerna nu och tycker dom suger...

Det är ju som att spela innebandy nu för tiden...
Nolltolerans mot hakning, screening (interference) som ju är sjukt vanligt i dagens hockey. Är ju utvisningar hela tiden..

Trist!

Hyffsat onödigt regelverk i mina ögon :mad: Detta VM var det tråkigaste någonsin då reglerna var på tok för hårda och energitömmande.
Hockey är hockey, precis som F1 var F1 en gång i tiden. Snart blir det väl förbjudet att tackla de som är mindre än du själv eller de som ligger under i poängställningen.
Det är en publiksport, det ska vara tufft, det ska få förekomma blod (i den mån det är schysst) etc. Jag har kollat på F1 2ggr i år, bara för att slötitta. Där är det numera en principsak att inte kolla då de har förstört sporten totalt. Snart dags för hockey'n också?

Macke skrev:
2490724 Har spelat några matcher med dom nya reglerna nu och tycker dom suger...

Det är ju som att spela innebandy nu för tiden...
Nolltolerans mot hakning, screening (interference) som ju är sjukt vanligt i dagens hockey. Är ju utvisningar hela tiden..

Trist!

Som innebandy, där sa du det! Jag har lirat 2 riktiga innebandymatcher i hela mitt liv men tränat desto mer. Jag var utvisad mest av alla men jag var den som hade roligast. Innebandy är en hård sport men kan bli bra mycket roligare om det får förekomma lite mer kroppskontakt.

Last edited:
va å titta på en match i veckan, det var det tråkigast jag har sett...
det var 60 min tekningar!!
visst är det bra med hårdare regler för tripping osv. men det går till överdrift, dom tar ju för allt även om det är lite tveksamt och alla filmare har lekstuga...
börjar likna fotboll, släng dig å skrik så får du som du vill....
jag gillar det inte.

Kollade en del på NHL förra säsongen och var mycket skeptiskt till det nya regelverket men framåt slutspelet var det nåt helt magiskt, bättre hockey får man leta med ljus och lykta efter, tolv, femton minuter långa spelsekvenser ibland, riktigt bra! Jag är lika skeptisk till nya regelverket här men vet egentligen innerst inne att om några månader kommer Elitserien ha utvecklats och hockeyn blivit mycket bättre - fortfarande tufft och hårt men utan fula grejer som hakningar bakifrån och dåliga interferencesituationer.

imaster skrev:
2490779 Kollade en del på NHL förra säsongen och var mycket skeptiskt till det nya regelverket men framåt slutspelet var det nåt helt magiskt, bättre hockey får man leta med ljus och lykta efter, tolv, femton minuter långa spelsekvenser ibland, riktigt bra! Jag är lika skeptisk till nya regelverket här men vet egentligen innerst inne att om några månader kommer Elitserien ha utvecklats och hockeyn blivit mycket bättre - fortfarande tufft och hårt men utan fula grejer som hakningar bakifrån och dåliga interferencesituationer.

Man får hoppas på att det är som du säger men samtidigt vill jag som ett stort hockey-fan även se ful-hockey alá bröderna Hanson emellanåt :D

Dee_cati skrev:
2490883 Man får hoppas på att det är som du säger men samtidigt vill jag som ett stort hockey-fan även se ful-hockey alá bröderna Hanson emellanåt :D

Hehe, ja jävlar vilka grabbar... :hihi
Det kommer nog till slutspelet, lite nerver, höga klubbor och "din tjocka, jävla tattare" så får vi nog bröderna Hanson på scen ibland också... ;)

Håller med dig om F1:en f.ö. V10 och slicks ska det vara...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti