Nya FZ6an

SBR

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
___
Tjena

Vilken försäkringsklass hamnar den i?
180kg 100hästar

MVH SBR

Räknar man krasst på det så hamnar den i 7:an. Den förra klassades dock ner till 6:an av flera bolag eftersom de inte betraktar den som en fullblodig skrevraket, som tex R6.

98 hk o 187 kilo :fakta medför att den är något lättare och något starkare än den gamla, men personligen tror jag att den nya kommer att klassas som den gamla.

Hoppas i alla fall på det eftersom jag beställt en!!!!!!!!!!!!

jomo skrev:
Räknar man krasst på det så hamnar den i 7:an. Den förra klassades dock ner till 6:an av flera bolag eftersom de inte betraktar den som en fullblodig skrevraket, som tex R6.

98 hk o 187 kilo :fakta medför att den är något lättare och något starkare än den gamla, men personligen tror jag att den nya kommer att klassas som den gamla.

Hoppas i alla fall på det eftersom jag beställt en!!!!!!!!!!!!

Den gamla (FZS600) går inte i klass 6 utan i klass 5 :) . Det beror på att det i alla(?) regbevis står en lägre effekt angiven än den verkliga. Vad som händer med den nya återstår att se...

lee skrev:
Den gamla (FZS600) går inte i klass 6 utan i klass 5 :) . Det beror på att det i alla(?) regbevis står en lägre effekt angiven än den verkliga. Vad som händer med den nya återstår att se...

Inte i alla regbevis.. Vet åtminstone ett par som har 70 kw (95 hk) och de ligger klassade i 6:an hos FB. :fakta

jomo skrev:
Inte i alla regbevis.. Vet åtminstone ett par som har 70 kw (95 hk) och de ligger klassade i 6:an hos FB. :fakta
Tur man har en med "rätt" siffror i reg beviset då så man får billigare försäkring :hihi !

lee skrev:
Tur man har en med "rätt" siffror i reg beviset då så man får billigare försäkring :hihi !

Jag tror inte det spelar så stor roll vad det står för siffror i reg beviset. Gjorde inte det när jag bytte försäkring detta år iaf. De sa att de ändå räknar på org. effekten, 69kW.

Så här mkt har jag betalat i försäkring för min Yamaha FZS-600 Fazer (hel/hel)

2001: 4.000kr (Susab)
2002: 8.000kr (Susab)
2003: 16.000kr (If, så jag kan iofs ställa av den ett par månader)

Dubbelt opp varje år... en sak är säkert, jag kommer INTE att betala 32.000kr nästa år! För de pengarna kan man ju försäkra en stabil Ducati.

Globetrotter skrev:
Jag tror inte det spelar så stor roll vad det står för siffror i reg beviset. Gjorde inte det när jag bytte försäkring detta år iaf. De sa att de ändå räknar på org. effekten, 69kW.

Så här mkt har jag betalat i försäkring för min Yamaha FZS-600 Fazer (hel/hel)

2001: 4.000kr (Susab)
2002: 8.000kr (Susab)
2003: 16.000kr (If, så jag kan iofs ställa av den ett par månader)

Dubbelt opp varje år... en sak är säkert, jag kommer INTE att betala 32.000kr nästa år! För de pengarna kan man ju försäkra en stabil Ducati.

Kanske...men jag jämförde med en Kawasaki ZR-7S som är något svagare och något tyngre (borde vara billigare då de i övrigt är relativt likvärdiga) och den var dyrare än fazern (IF var bolaget)

hur ligger horneten till då ? jag har bara min gargeförsäkrade eftersom att jag ska sälja men det kan ju vara bra att veta vad som gäller och vilka företag som tar den som vad osv? Innan hade jag susab i ett år men när nya försäkringen kom så ansåg jag att det blev för dyrt för mig!
den ha ju 69kw med tror jag ? det står 37 eller nått i mitt regbevis så jag vet inte vad det är orginal.

hornet oskar skrev:
hur ligger horneten till då ? jag har bara min gargeförsäkrade eftersom att jag ska sälja men det kan ju vara bra att veta vad som gäller och vilka företag som tar den som vad osv? Innan hade jag susab i ett år men när nya försäkringen kom så ansåg jag att det blev för dyrt för mig!
den ha ju 69kw med tror jag ? det står 37 eller nått i mitt regbevis så jag vet inte vad det är orginal.

Horneten räknas som klass 6 hos Tennant (fd Susab) och Bilsport & MC. I mitt regbevis på min numera sålda -02:a stod det 72 kw. (= 98 hk)

Lycka till med försäljningen, hoppas det går bättre än för mig!

FZ6 kommer nog att bli skitkul att köra. Budgetfjädring, budgetbromsar och hyfsat mycket motor brukar bli intressant. Som en Hornet 900 eller nåt. Max fartkänsla.

Mattias skrev:
FZ6 kommer nog att bli skitkul att köra. Budgetfjädring, budgetbromsar och hyfsat mycket motor brukar bli intressant. Som en Hornet 900 eller nåt. Max fartkänsla.

Nä, vill man ha max fartkänsla är det nog en kraschad och striitfajtad R1:a som gäller, gärna i kombination med liten erfarenhet och (alltför) gott självförtroende. Borgar för duktiga Aha-upplevelser av det otäcka slaget... :skrämd

FZ6 passar nog mer oss som vill ha en rimlig försäkringspremie och en hoj som ställer upp på det mesta, från daglig pendling till krokväg och eventuellt någon bandag.

Mina 2 ören... :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...