Ny TV. Vasskamanha?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har tydligen, vid något svagt tillfälle, lovat min syster att hon skulle få min TV så nu måste jag köpa en ny. Har absolut NOLL koll på vad som finns men har fått för mig att Bravia är "skiten".

Krav:
40" eller 42"
Full HD
LCD
Pris 10-15.000:-

Vad ska man köpa? Det finns ju 15 modeller av varje TV. :va

Gå in till handlare och kolla bilden, vissa är rent piss!

Tänk på vad du behöver, optiskt ljud? flera hdmi ingångar?
dvi ingång?

Skriv upp vad du behöver och sen stick och kolla.

Köpte en samsung med en polare åt honom för ett tag sen,
den är han riktigt nöjd med, vet inte modellnamnet men den har en böjd silverlist längst ner.

40 tums, full hd och fin bild för 13000 tror jag.

Edit: Såhär ser den ut, dock vet jag inte om det är just den modellen som han har

Samsung_LE-46M86BD.jpeg

http://www.pricerunner.se/pl/2-899500/TV/Samsung-LE-46M86BD-priser#

Last edited:
Eftersom jag har comhem så sitter jag och väntar på Ci+ moduler i tvn så man kan köra hdtv med inbygg digitalbox, har du boxer så tror jag du kan köra hdtv redan nu. Kan ju vara något att kolla upp.

Full HD är rätt meningslöst på mindre än 50" - jag kör min 42:a (1366x768) med boxer via htpc, som även matar lite x264-klipp och vanlig DVD - ibland får man i en så bra mastrad DVD att det kan vara direkt svårt att se skillnader mot en film i HD-upplösning (det är ruggigt vass bild hemma hos mig).

Redan där handlar det mycket om att mata in saker i tv:n på rätt sätt, skit in - skit ut.

Skall man koppla på en dator på den så är det ännu sämre med full hd på så "liten" panel, man vill mata med rätt upplösning från datorn, 1920x1080 gör att man får sitta väldigt nära apparaten för att kunna se/läsa något.

Kort sagt, det är att pinka iväg slantar i onödan för saker som inte ger något mer än vetskapen.

Full hd, knappt jag skulle lägga pengar på det på 50" ens - kanske om man satt väldigt nära (under 3 meter) - det är betydligt mera viktigt att mata panelen med rätt saker.

/J

Last edited:
Går faktiskt också i tvköpartankar.

Funderar på en Andersson A420FD från netonnet.
Det är en 42" LCD med full hd för 8990:-
Låter jävligt billigt tycker jag.

Är det nån som vet nåt om märket Andersson?
Vad jag förstår så är det netonnets eget märke?

Mvh

Går faktiskt också i tvköpartankar.

Funderar på en Andersson A420FD från netonnet.
Det är en 42" LCD med full hd för 8990:-
Låter jävligt billigt tycker jag.

Är det nån som vet nåt om märket Andersson?
Vad jag förstår så är det netonnets eget märke?

Mvh

Andersson är en Finlux med annan logga bara.

Som jag skrev tidigare, fortsätt gärna tråden i platt tv tråden och läs första sidan.

Du ska ha full HD, då är det dessa avstånd som gäller om du ska se skillnad på Full HD 1080p / HD 720p / DVD.
Alltså, på en 42" TV så ska du sitta mellan 1.60 till Absolut MAX 2.30 från TV för att kunna se Full HD fullt ut, annars ser du ingen skillnad jämfört med 720p / eller DVD 576p

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Detta enligt tidskriften om man vill titta på maximal bildkvalite (upplösning)

Men som jag alltid nämner, hög upplösning betyder inte bättre bild. Utan det är elektroniken i TV som gör bilden bra.

www.swedx.se

Coolaste tv'n på marknaden, har en 32" funkar riktigt bra. Enda klagomålet jag har är att ljudet inte är det bästa.

Mata från datorn och kolla 1080p-filmer är en del av vad jag tänkt göra. Är jag ute fel? :)

Nej du är inte ute och cyklar, men som jag skrev tidigare, tänk på avståndet mellan ögonen och TV´n, har du mer än 2 meter mellan ögon och tv så är det ingen ide att ha full HD.

Nu ska du få MIN uppfattning. Jag förspråkar bra & behaglig bild och då finns inte LCD med i min uppfattning. Som vanligt kan vi då ta upp den taskiga svart färgen, den är inte i närheten än av plasmans svärta. Sen har vi "djupet" i bilden på en LCD, det ser lite platt ut kan man säga när man ser på TV, och de "starka" ljusen från färgerna gör det ansträngande för ögonen.

Om du är intresserad av en Plasma med full HD som klarar 24p som blueray skickar ut i sina filmer så kan jag rekomendera denna Panasonic TH-42PZ

Vill du nu ha en LCD så köp då en SHARP 42X20 eller en Sony 42W4000. Den där sonyn som du länkade till först verkade som att inte så många har köäpt eller testat. Hittade inte mkt info om den nånstans.

"Du gör en sämre affär om du köper en TV som du blir missnöjd med efter ett tag, än om du köper en bra TV direkt för samma peng eller något mer"

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back