Ny TV - Köpråd?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Min snart 10 år gamla 32" Philips (matchline) Widescreen 100Hz TV verkar ha somnat in för gott... Ska ta med henne till doktorn på måndag och se om det går att operera! Men om det inte gör det (vilket jag misstänker) blir det läge för en ny! Jag har spanat på vanliga TV, LCD TV och bakprojektions TV... men det är svårt! Jag har en projektor som jag använder för film, så TV: n blir till TV spel och lite satelit-kanaler! Egentligen behöver jag ingen värsting... men jag vill inte köpa skit heller! Jag har svårt att gå i från Philips men hittar jag rätt Samsung eller LG så kanske man kan byta märke! 32" är minimun! Alla tips emotages! Och just det... har inte tänkt lägga mer än 10.000:-

Ne, det blir ju lite dyrare om man ska ha LCD.
Har för mig att elgiganten har iaf hyffsade vanliga 32" för det priset

UrbanTiger skrev:
Ta en Philips igen.
Vet inga andra som har smart picture som funkar lika bra som Philipsarna.
Ser skitdumt ut när man stretchar en 4:3 till 16:9 som alla andra verkar göra :gnissla

Philips 32px9615 :tummenupp

9615? Hittar ingen som heter så.... Var hittade du den? Det värsta med att välja Philips 32":are är att det finns typ 30st olika modeller! Hur fan ska man veta vilken som är "bäst"? (bäst=mest prisvärd).

Kolla på Onoff annars. Dom har väldigt billiga bakprojektions tv-apparater för 14.000:- från LG. Bra pris tycker jag. För övrig är den 39''.

Har för mig att det kommer en ny standard på TV med bättre bild om cirka ett år. Kommer inte ihåg mer om det men fråga gärna TV-handlaren om det.

Har klurat som fan... det får bli en "vanlig" TV! Jag har ju som sagt redan en bra projektor! 32":arna är inte så dyra längre! Kanske för att det är nytt på väg? (Jag har oxå hört talas om de där nya Tv apparaterna, men inte fattat riktigt!)

Det ska vara tätare pixlar, flera rader eller ngt sådant. (HD-TV?) Det var ett tag sedan jag läste om det (aftonbladets bilaga ett halvår sedan?)

xtreme skrev:
Har klurat som fan... det får bli en "vanlig" TV! Jag har ju som sagt redan en bra projektor! 32":arna är inte så dyra längre! Kanske för att det är nytt på väg? (Jag har oxå hört talas om de där nya Tv apparaterna, men inte fattat riktigt!)

Men bakprojektion 39''... Vem kan motstå detta? ;)

Ska du ha en snygg och bra tv som håller måttet så ska du kika på panasonics 36"-are för runt 12k, men den går att hitta på erbjudande för runt 10k. Ska du ha absolut bäst bild för pengarna så är philips det vettigaste. Bakprojektion är helt värdelöst för de pengarna, ska man ha en bra bakprojj-tv så är det inget under 30k som gäller.
Loewe har grymmaste apparaterna enligt mig men då får du harkla upp lite mer men det är det värt i det långa loppet.
Och som någon sa så kommer HighDefinitionTV inom kort (tror dem, man ska hitta kanaler som sänder i det också) och då är det bara ut med den gamla tv'n och ge plats för den nya, mycket dyrare tv'n.

Jag hittade artikeln om HD-TV(högupplösnings-TV, skarp-TV, många olika namn) som jag hade sparat. Expressens bilaga, spel&prylar, 4-5-dec 2003.

citerar lite från den:
”Nästa år kommer framtidens tv till Sverige”….”-Man blir trollbunden. Så bra är det, säger Håkan Öster, utvecklingschef på SVT.”……”I USA och Japan sänds skarp-tv redan reguljärt.”……”-provsändningar pågår redan över Astrasatelliten.”…… ”OS i Aten nästa sommar produceras i skarp-tv för USA och Japan.”…… ”Sveriges Television ligger också långt framme i planeringen för nästa generations tv. Redan nästa höst kan testsändningar vara igång.” …..”En mottagare…..bara kosta ett par hundralappar mer än en vanlig digital mottagare redan 2006 eller 2007…”

Sedan finns det en artikel till om platta skärmar och vilka krav du bör ställa på dem:

”Den ska ha äkta XGA-upplösning
Den ska klara 750p/50Hz (750 linjers upplösning med tekniken ”progressiv scan”, som bland andra SVT tänker sända i).
Den ska också klara 1125i/50Hz (1125 linjers upplösning med tekniken ”interlaced”, som flera europeiska tv-bolag använder i sina provsändningar).”

….”Observera…1024X1024 pixlars upplösning inte uppfyller kraven på XGA. Resultatet är en sämre bild i skarp-tv”

Observera att artiklarna är publicerade för 7 månader sedan.

Last edited:
Skall man köpa sig en "vanlig" TV behöver man inte fundera över HDTV i Sverige, det dröjer många år innan det blir intressant. SVT är inte direkt i framkant....

Som kuriosa är HDTV upplösningen 1920x1080, och det finns med undantag för en del riktigt dyra prylar ingenting som stödjer den upplösningen fysiskt. Således måste alla apparater beräkna fram en bild från en HDTV-signal, och resultatet beror på hur bra algoritm som används för detta. En plasma på runt 850x480 pixlar kan alltså vara bättre än en på 1400x800, och en på 1024x1024 kan vara bäst av alla. Vanligtvis får man vad man betalar för, och nytt billigt är ofta bättre än dyrt gammalt.

Kika på www.prisjakt.nu/forum för köp i Sverige, eller kanske www.avsforum.com för allmän info.

zappen skrev:
Jag hittade artikeln om HD-TV(högupplösnings-TV, skarp-TV, många olika namn) som jag hade sparat. Expressens bilaga, spel&prylar, 4-5-dec 2003.

citerar lite från den:
”Nästa år kommer framtidens tv till Sverige”….”-Man blir trollbunden. Så bra är det, säger Håkan Öster, utvecklingschef på SVT.”……”I USA och Japan sänds skarp-tv redan reguljärt.”……”-provsändningar pågår redan över Astrasatelliten.”…… ”OS i Aten nästa sommar produceras i skarp-tv för USA och Japan.”…… ”Sveriges Television ligger också långt framme i planeringen för nästa generations tv. Redan nästa höst kan testsändningar vara igång.” …..”En mottagare…..bara kosta ett par hundralappar mer än en vanlig digital mottagare redan 2006 eller 2007…”

Sedan finns det en artikel till om platta skärmar och vilka krav du bör ställa på dem:

”Den ska ha äkta XGA-upplösning
Den ska klara 750p/50Hz (750 linjers upplösning med tekniken ”progressiv scan”, som bland andra SVT tänker sända i).
Den ska också klara 1125i/50Hz (1125 linjers upplösning med tekniken ”interlaced”, som flera europeiska tv-bolag använder i sina provsändningar).”

….”Observera…1024X1024 pixlars upplösning inte uppfyller kraven på XGA. Resultatet är en sämre bild i skarp-tv”

Båda artiklarna är skrivna av Håkan Boström, Expressen/GT.

Observera att artiklarna är publicerade för 7 månader sedan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT