Ny trafikförsäkring kan dröja flera år

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
6000 kr dyrare år 2009?

- Det är fullständigt orimligt att det skulle kunna träda i kraft den 1 januari 2007, säger han.

Han nämner sedan en lång rad olika lagar som måste förändras om trafikförsäkringskollektivet ska ta över det ekonomiska ansvar för sjukpenning, rehabilitering och livränta som i dag täcks av det allmänna sjukförsäkringssystemet.

- Det är inte lätt att genomföra det här. Snarare blir det till 2009.

Jesper Christensen, generalsekreterare för Sveriges Motorcyklister (SMC), är mycket kritisk till alliansens förslag:

- Det är orättvist att skilja ut en grupp, säger han och nämner att ingen krävt att exempelvis idrottare som kollektiv ska bära sina skadekostnader.

- Motorcyklisterna är få och utsatta, det här förstör för oss, anser han.

Det finns över 200.000 motorcyklister i landet av vilka 75.000 är med i SMC.

Hur mycket dyrare blir trafikförsäkringen för motorcyklister?

- Vi har försökt att räkna, men med den information som finns går det inte att göra en kalkyl, svarar han.

Folksams beräkningar visar att för en genomsnittlig personbil blir det cirka 2.000 kronor dyrare per år. Alliansen hävdar att det ska bli knappt en tusenlapp dyrare.

För motorcyklar tror Kjell Wirén att det blir två till tre gånger så dyrt som i dag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=575299&previousRenderType=1&ticker=145

Last edited:
KGK skrev:
2485624 6000 kr dyrare år 2009?
/snip/
Han nämner sedan en lång rad olika lagar som måste förändras om trafikförsäkringskollektivet ska ta över det ekonomiska ansvar för sjukpenning, rehabilitering och livränta som i dag täcks av det allmänna sjukförsäkringssystemet.
/snip/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=575299&previousRenderType=1&ticker=145

Jag misstänker att försäkringsbolagen kommer behöva en stor byråkrati för att administrera skador,såsom den skadades vård, rehabilitering och sjuklön, kanske i åratal per skadad, vilket då också blir en stor kostnad i premien.

UltraMarine skrev:
2485668 Jag misstänker att försäkringsbolagen kommer behöva en stor byråkrati för att administrera skador,såsom den skadades vård, rehabilitering och sjuklön, kanske i åratal per skadad, vilket då också blir en stor kostnad i premien.

Halleluja. Till slut får man säkert lämna friskhetsintyg för ens få en trafikförsäkring.

Hoztic skrev:
2485709 Det är väl en del i den förbannade nollvisionen, vägarna blir så dåliga att egentligen bara suvar tar sig fram och ingen har råd med försäkringen :huvet

stora tunga suvar kommer tyvärr att bli vanligare eftersom det är dom säkraste bilarna för de åkande vilket ger lägre trafik-försäkringspremie. och när alla har köpt stora suvar så är dom inte längre säkrare utan alla är medelsäkra, så då måste man bara köpa större o större. ett riktigt kanonsystem.

KGK skrev:
2485624- Motorcyklisterna är få och utsatta, det här förstör för oss, anser han.

Jag har lite svårt att se hur vi skulle vara utsatta i denna mening. Mig veterligen är ju ingen beroende av sin motorcykel för att klara sitt uppehälle (med undantag för MC-buden då men jag antar att om man slår ut deras premieökning på antalet körda mil så blir det inte så dyrt ändå) så de flesta kan ju faktiskt sluta köra MC om det visar sig att man inte har råd. Det är ju ingen mänsklig rättighet att få köra sporthoj när man är ung eller ens motorcykel överhuvudtaget.

Sen är det ju naturligtvis tråkigt att alla inte kan hålla på med det de vill men livet är ju inte direkt rättvist och jag tycker det finns större orättvisor i världen än denna...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla