Ny TL1000R ägare! :) Några frågor...

Slipstream

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R
Hej!

Första inlägget nu. Även första gången på hojsidan över huvud taget, tidigare var det bara bilar som gällde.

Jag köpte mig en TL1000R idag. Jag tycker den är underbar, lite tung, men snart ska man väl kunna visa den vem som bestämmer :)

En sak jag är lite osäker på om det står rätt till med är gasreglage och respons från motorn. Det verkar finnas ett glapp när man precis vill varva mer än vid tomgång. Antingen är det tomgång, eller ett ganska stor hopp till nästa möjliga läge att pricka in med gasen.

Om man då kör t ex på en låg växel, på låga varv och ska försöka krypa, så vill den plötsligt väldigt mycket när man gasar lite granne, och när man släpper motorbromsar den istället ganska hårt. Är detta vanligt?

En annan sak är bränsleförbrukningen. Jag har några sportbilar i dagsläget och hojjen drar lika mycket som dem vid "normal" körning :) Man tänker sig rimligen att en liten rackare på två hjul (jämfört med en bil på 1500kg) kanske kunde vara lite mer bränslesnål.

Tack på förhand!

Mvh
Arash
 
Låter som att du behöver synka själlhus och justera TPS (throttle position sensor).
 
drar den mer än en liter e de nå fel :rolleyes:
sen så kan tl modellerna var lite griniga o känsliga.
men är de mycke kan de ju förstås va någe fel
 
ozeo skrev:
drar den mer än en liter e de nå fel :rolleyes:
sen så kan tl modellerna var lite griniga o känsliga.
men är de mycke kan de ju förstås va någe fel

Jag ska köra lite mer och kolla exakt vad den drar egentligen, men det verkar vara en del iaf.

Angående "rycket" så känns det mest på 1:an. Där är det så pass mycket att man hellre kopplar, varvar lite mer och kör upp den i hastighet på dragläge istället den lilla första biten.

Ju högre växel man har sedan, så känns skillnaden mellan gaspådrag/inget gaspådrag mindre och mindre. Vid närmare eftertanke så har det nog inget med varvtal att göra, utan endast att det känns som att det saknas lite finkänslighet "längst ner" i gasreglaget.

Det bästa vore nog om någon som har en TL1000R provkör min hoj och jämför. Är de vanliga dessa? Finns det någon som har koll på ungefär hur många som finns i landet?

Tack för era svar!

Mvh
Arash
 
Slipstream skrev:
Jag ska köra lite mer och kolla exakt vad den drar egentligen, men det verkar vara en del iaf.

Angående "rycket" så känns det mest på 1:an. Där är det så pass mycket att man hellre kopplar, varvar lite mer och kör upp den i hastighet på dragläge istället den lilla första biten.

Ju högre växel man har sedan, så känns skillnaden mellan gaspådrag/inget gaspådrag mindre och mindre. Vid närmare eftertanke så har det nog inget med varvtal att göra, utan endast att det känns som att det saknas lite finkänslighet "längst ner" i gasreglaget.

Det bästa vore nog om någon som har en TL1000R provkör min hoj och jämför. Är de vanliga dessa? Finns det någon som har koll på ungefär hur många som finns i landet?

Tack för era svar!

Mvh
Arash

Jag har en R, kan känna på hojen om du vill. Min kompis Hocke har en S och bor i Uppsala, vi får hitta på nåt. Titta in i TL-tråden så länge och regga dig på tlplanet.com :fyllisar
 
Det är väl insprutet som uppför sig lite "binärt" helt enkelt, kanske i kombination med lite slack i gasreglaget. Jag pratade med en TL1000-ägare som hade ställt upp tomgången lite grann för att få bort av/på-känslan i gasen. Jag upplevde gasen/insprutet på min Triumph S3 som ganska extremt när jag fick den i våras (särskilt på lägre växlar), men det är lite av en vanesak.
 
Jag kan ha hittat orsaken till bränsleförbrukningen. Det verkar sitta någon slags bränsledator under sätet som är omappad enligt den förra ägaren. Vilka kan utföra en bra mappning på rullande landsväg här i krokarna?

Mvh
Arash
 
Här är enheten som jag hittade under sätet:
pc2.jpg
 
Jaha, men du skulle sagt att du hade en PCII´a installerad :rolleyes:

Om den har en taskig mappning så kan den mycket väl orsaka hojen att både gå som en påse nötter och dricka soppa.

PM:a om du vill ha tips på ett kanonställe nära Uppsala som ställer in grejerna optimalt åt dig.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top