Ny svensk bana på gång?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag prenumererar på BMW F1:s nyhetsbrev och i dag stod följande att läsa. Någon som hört något mer?

Ny svensk F1-bana --- Vasaringen.

I augustinumret av den svenska editionen av den multinationella F1 Racing avslöjas ett pampigt svenskt banprojekt --- Vasaringen.
Det är ett minst sagt avancerat projekt som skall innehålla mycket mer än "bara" en F1-bana. På ett område bara 3km från Halmstads centrum (!) skall följande byggas: GP-bana, ovalbana, jetskibana, dragstrip, flygterminal, fotbollsarena, nöjespark, speedwaybana, terrängbana, kartingbana, museum, huvudparkering samt rallysuperspecial. Puuh!
Enligt planerna skall allt detta kosta 3,8 miljarder kronor. De unga entreprenärerna bakom projektet, Nicklas Mathisson samt bröderna Csaba och Rudolf Kozla, skall nu starta ett aktiebolag i augusti för att sälja ca.200 andelar i projektet till ett pris av 32 miljoner stycket. Byggprojektet väntas ta tre år att färdigställa och kommer att hålla ca.2000 personer sysselsatta. Det första racet på banan skall köras om sex år.
En rolig detalj är att banans form påminner om regalskeppet Vasa.
Ett omen?

Bara att önska dem lycka till och hoppas att de har kommunen och miljöförvaltningen på sin sida.

peter R1 skrev:
2401763 Det stod inget om nån Gp bana eller om det kommer köras gp där:va
Naturligtvis kommer ingen organisation att lägga några tävlingar förrän de besiktat banan själva och denna bana finns knappt på papper.

För mig låter det som en scam. Man kan inte veta mycket om motorbanor om man vill bygga tre kilometer från Halmstad centrum när alla befintliga banor har problem med ljudnivån. Sedan att säga att motorsporten är jättestor, jo tjena, internationellt kanske men det är knappast bara banbristen som är problemet i Sverige, de får nog mer framgång med fuzzballarenan de också skulle ha där.

Bättre att koncentrera krafterna till Gotland Ring.

Neutral skrev:
2401811 Naturligtvis kommer ingen organisation att lägga några tävlingar förrän de besiktat banan själva och denna bana finns knappt på papper.

För mig låter det som en scam. Man kan inte veta mycket om motorbanor om man vill bygga tre kilometer från Halmstad centrum när alla befintliga banor har problem med ljudnivån. Sedan att säga att motorsporten är jättestor, jo tjena, internationellt kanske men det är knappast bara banbristen som är problemet i Sverige, de får nog mer framgång med fuzzballarenan de också skulle ha där.

Några studenter lyckades få hela kalmar kommun att slå på stora trumman för en F1 bana. Visades sig till slut att det bara var ett vanlig skolarbete dom hade gjort på media utbildningen som hamnat fel. :D

Neutral skrev:
2401723 Jag prenumererar på BMW F1:s nyhetsbrev och i dag stod följande att läsa. Någon som hört något mer?

Hah, vilket skämt. Fanns inte mycket verklighetsanknytning i den nyheten.

Neutral skrev:
2401811 Naturligtvis kommer ingen organisation att lägga några tävlingar förrän de besiktat banan själva och denna bana finns knappt på papper.

Det är krångligt att behöva ta färja för att ta sig till en bana, det är för krångligt. Halmstad ligger "nära" Göteborg, det är bra väg mellan Gbg o Halmstad och jag bor i Gbg:) . Så för mig hade det passat fint med en bana i Halmstad, fast om 6 år så bor jag nog på en annan del av denna planet :confused: .

3km ifrån centrum, det måste väl ändå vara omöjligt? Är det inte bättre att bygga det ut mot mässtocka där militärerna håller till. Jag gillar verkligen ideén, att ha en riktigt grym bana i Sverige hade varit så jävla grymt. Men det blir nog svårt att finansiera då det snöar här under större delen av året..

Fotbollsarena åt HBK ska ju byggas i alla fall.

Fast har svårt att se att Bernie är intresserad av att lägga F1-lopp i lilla Sverige.
Han har ju redan skurit rejält i den Europeiska F1-säsongen för att göra tobaks-bolagen nöjda.

Last edited:
jP skrev:
2401867 Hah, vilket skämt. Fanns inte mycket verklighetsanknytning i den nyheten.
Kanske därför de var ironiska? Hur går det med uppdateringen av roadracing.se? Det har ju varit tävling vet du. :tungan

Argyle skrev:
2402048 3km ifrån centrum, det måste väl ändå vara omöjligt? Är det inte bättre att bygga det ut mot mässtocka där militärerna håller till. Jag gillar verkligen ideén, att ha en riktigt grym bana i Sverige hade varit så jävla grymt. Men det blir nog svårt att finansiera då det snöar här under större delen av året..
Det finns så många fina vägar runt Hishult, Mästocka och Simlångsdalen så det är bara att skaffa lite halmbalar till träden och så är det klart :D
Vem f-n behöver permanentbanor??

Bygg nästa bana 4 mil från Stockholm istället för 4 km från Visby så ökar nog intresset och deltagande i svensk racing på de flesta nivåer och varianter.

Om dom nu allvarligt funderar på att bygga en bana för Formel 1 i södra Sverige, och att man faktiskt nån gång framöver kan få dit t.ex. Formel 1 eller MotoGP så tror jag nog att det skulle kunna dra en hel del folk söderifrån. MotoGP i Tjeckien i helgen hade ca 85.000 besökare, och det borde man la kunna komma i närheten av...?

PacMan skrev:
2402343 Om dom nu allvarligt funderar på att bygga en bana för Formel 1 i södra Sverige, och att man faktiskt nån gång framöver kan få dit t.ex. Formel 1 eller MotoGP så tror jag nog att det skulle kunna dra en hel del folk söderifrån. MotoGP i Tjeckien i helgen hade ca 85.000 besökare, och det borde man la kunna komma i närheten av...?
Personligen så tycker jag det hade varit kul, men jag är oxå väldigt skeptisk till det hela. Killarna som står bakom det hela har absolut inte de kontakter som behövs för projektet, men tydligen så verkar det som att nån hög kommungubbe är väldigt sugen på det hela. Om det skulle göra att det blir mer fart på satsningen vet jag inte, ej heller vem kommungubben är. Om man säger så här så är det väldigt mycket rykten som florerar i byn för tillfället.
Intressant att det har spridit sig runtomkring i alla fall det behövs verkligen om en sån här satsning ska kunna genomföras.
Många OM i den meningen!:va

sportarn skrev:
2402456 Personligen så tycker jag det hade varit kul, men jag är oxå väldigt skeptisk till det hela.

Ja, om vi ska snacka ifall jag tror att det kommer att hända...då är jag också ganska skeptisk. Men tänk vilken grej det hade varitt med ett GP på sin egen bakgård. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT