Ny SUV, X5, Cayenne eller Touareg....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Nu är det dags att byta ut min XC90 mot en ny SUV. De jag kollar på är BMW X5, Porsche Cayenne, VW Touareg. Jag kollar på årsmodeller från 2008 och bensinmodellerna eftersom skatten är så hög på diesel så det kommer inte löna sig. Budget är väl ca 250000 till 300000.

Problemet är nu vilken jag skall välja?
Jag kommer inte köra terräng.
Ni har säkert erfarenheter av dessa bilar och läser gärna era synpunkter!
Så vad tycker ni? För och nackdelar? Vilken är dyrast resp billigast att äga, vads skall jag tänka på, vanliga fel osv

Jag kollar också på Range Rover, men tyvärr gillas inte utseendet av min flickvän.
 
Touareg V10 Diesel m luftfjädringen är ju fin men det har väl varit en hel del dyrt strul med Touaregen vad jag förstår. Porschen är ju nästan samma bil så det är knappast bättre där. BMWn har jag inte provat.

Jag hade kollat på en Land Cruiser. Lite som en Range rover fast välbyggd, smidigare och bättre på allt.
 
Alla bilarna som nämndes av trådskaparen lirar i en dyr division. Även om de börjar bli "billiga" begagnade kostar de en del att hålla igång. I synnerhet om man måste åtgärda något. De lider alla av fel och brister och det är nog bäst att läsa sig till dessa på märkesforum eller allmänna bilforum.

Har bara några timmar bakom ratten på Cayenne S och Turbo (gamla generationen). Kom fram till att det var väldigt kompetenta bilar båda två. Fick testa dem hårt både på landsväg och utanför på terrängbana samt på bana på sjöis. Kan säga att det är få ägare som testat sina bilar på det viset jag fick tillfälle att göra. På vissa plan var jag mer imponerad än vad jag trodde att jag skulle bli, men busskänslan är ändå rätt påtaglig och då ska Cayenne vara mer sportig än sina konkurrenter. Touraeg ska dela rätt mycket med Cayenne, men den senare har en del unika delar med Porsche nummer, vilket inte gör den helt enkel för vem som helst att skruva i. Tänker man serva bilen utanför servicenätet kan det vara bra att ha i åtanke.

En vän till mig ägde en Range Rover, men den stod mest på verkstaden med diverse barnsjukdomar så han sålde den och köpte en BMW 5 serie istället. Trots detta är jag svag för Range Rover. De har lyckats förvalta sitt arv bra. Det är väldigt kompetenta bilar utan tvekan. Men så var det ju det med kvalitén. Får man ett måndagsexemplar är det inte så roligt.
 
såg nya fiat panda 4x4 på mässan, typ 128000 för en ny, köp två vettja :)
 
Ut o prova! Helt personligt val har jag kommit fram till. Har sjalv tittar i snart ett ar(!!), gar fram och tillbaka

Touareg. Ush trakig, aldrig i livet.

X5 har jag svart for, provade en SE och tycket den var stotig och levde om som fan (och det var nar jag kom ur min c klass med sport paket). Men imho snyggast

Cayenne behover luftfjadring, men det kommer ju som standard i bensinmotorn.. ful dock

RR (men inte sport, USH) ar latt den bekvamaste av dom du namner, men kan bli javligt dyr i underhall

Bara X5 har 7 saten, och dom bakre ar samre an dom i XC'n om du nu behover dom

Q7 har du med ratta lamnat ut, men Q5 da?

Kolla merca R class, lite ovanligare och udda men faktiskt riktigt najs. Stor javel.


Kompromisser pa alla.

skulle gissa touareg eller volvo ar billigast att kora/aga foljt av X5, sedan cayenne och dyrast RR
 
Porsche tror jag mest på av de alt., de övriga är lika dåliga om inte sämre än XC90.
Vette katten om Cayennen är så bra. Sist jag var inne på PC var det ett flertal Cayenner (av nyare modell) i verkstaden med urplockade motorer (motorras)... Tydligen vanligt med allvarliga ras på den modellen.
 
ska man ha "stor suv" finns typ 2 alternativ

Range Rover Defender
Hummer H1
 
Cayenne V8, V8T; Kylvätskerör i plast spricker(byts mot alu), tändspolar (inget ovanligt på andra märken..), bränslepump, knutkors, oljenivågivare, luftfjädrar och nav-display är sådant som verkar förekomma i fel.

Slänger in en joker; Subaru Tribeca
 
Xc60 var rätt trevlig och stabil- ingen busskänsla, men lite bullrig i motorvägsfart. Annars gillar jag bmw som för övrigt har för litet bagageutrymme, pc range rover sport
 
ska man ha "stor suv" finns typ 2 alternativ

Range Rover Defender
Hummer H1

H1?? Kan man åka sån utan tonade rutor om man inte köper den för pengar från Oddset, har Amstaffen där bak och tatueringar under armbågen utan att skämmas?:va
 
H1?? Kan man åka sån utan tonade rutor om man inte köper den för pengar från Oddset, har Amstaffen där bak och tatueringar under armbågen utan att skämmas?:va

E nog H2'an du tänker på , ghettostyle med 24" chromefälgar :zpy
H1 e "Arnoldmodellen" , den har inga tribaltatuerade Amstaffägare (iaf inte i denna förort :tungan )
 
E nog H2'an du tänker på , ghettostyle med 24" chromefälgar :zpy
H1 e "Arnoldmodellen" , den har inga tribaltatuerade Amstaffägare (iaf inte i denna förort :tungan )

Fast den andra modellen du rekommenderar är jag lite nyfiken på.

Hur ser en sån ut?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top