Ny skiva, är denna bra? (motard)

Brooklyn

på G.
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
525 Motard.
hej, har precis köpt mig en ktm 525exc motard, skivan glappar väldigt mycket både o sidled och framåt, så jag tänkte skaffa en ny skiva (då jag har läst här att det tydligen är lika bra)

sån här skiva har jag nu
ktm.jpg

antar att den är 310mm? står husaberg på skivan iaf.

sen tänkte jag höra om denna skiva från ktm powerparts är en bra ersättare ?
58609060000.jpg

lite ot men vad kostar en sådan? såg jävligt fräck ut.

anledningen till att jag frågar är att min skiva verkar vara skrot på samma sätt som din är.

eller ska man lägga ut nästan det dubbla och köpa en likadan skiva som jag har redan nu?

lite ot men vad kostar en sådan? såg jävligt fräck ut.

anledningen till att jag frågar är att min skiva verkar vara skrot på samma sätt som din är.

2300kr kostar den, "original"beringer skivan kostar strax över 4000kr...

Last edited:
Det ska glappa lite i en sån "flytande" skiva.
Vissa rasslar mer än andra.

Ps vad är det för Runner 180 du har ?

Läs i tråden något hack ned....

Beringerskivan går utmärkt att nita om så du behöver ingen ny såvida inte skivan är för tunn. Sen är beringerskivan 310mm och inte 320 så waveskivan passar troligen inte.

Lite of-topic men jag har alltid undrat varför det inte är några hål i skivan som sitter på hojen högst upp? Hålen är ju till för kylning, men varför behöver den skivan inte så bra kylning? Blir det bättre bromsverkan om man skippar hålen?
Edit: Ja trådlyft men annars klagar ni bara på att man startar en ny tråd om en sån här fråga

Om nu hålen är till för kylning... Borde inte skivan bli varm snabbare åxå än en som inte är hålborrad? Mindre massa att värma. eller jag vet inte....

Om nu hålen är till för kylning... Borde inte skivan bli varm snabbare åxå än en som inte är hålborrad? Mindre massa att värma. eller jag vet inte....

Vi lever i ett mysterium:näsblod
Nån duktig som kan reda ut detta?:va

Värme är bara bra på kolfiber bromsar!
Hål är bra för kylning, väta och vikt!

Jojo, kolfiberbromsar går som bäst när dom är varma, men detta är inte kolfiberbromsar. Kolfiberbromsar skulle inte hålla på en landsvägshoj då dom inte skulle vara varma hela tiden och därmed sämre bromsverkan är vanliga i stål.

310mm Beringer skivan är riktigt bra & värme är inga problem. Dessutom verkar den va betydligt snällare mot belägg än hålade/wave-skivor.
Tror dom du kan behöva byta navet av skivan oxå. Finns säkert mått att hitta för att mäta upp den o om det ev endast räcker med att nita om.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla