Ny Regering/Försäkring

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Någon som vet något om vad som kommer hända med fordonsförsäkringarna nu? Som jag förstått det hela så ska personskador (brutna ben, armar, invaliditet mm..) som tidigare täckts av privata hemförsäkring alt. livförsäkringar nu istället täckas av trafikförsäkringsdelen på fordonet.. kommer vi då få reducerade hemförsäkringar eller blir det bara dyrare helt enkelt?? som det lät i en Tv-intervju så visste dom inte vad priserna skulle bli men dom sa ungefär så här: Vi vet inte ännu exakt vad det kommer kosta men låt oss säga att en 45åring med "normal" mc i mellansverige kanske får betala 900kr/mån istället för 300kr/mån så kanske det blir 3000kr/mån istället för 1000kr/mån för en 25åring med sporthoj..

Som Sagt Någon Som Vet Något???

/Jompas

en VD för ett stort försäkringsbolag har sagt att det ALDRIG kommer att genomföras.

och en annan i den "förra" regeringen har sagt att tidigast 2009
så jag vet inte vem eller vad man ska tro.

jag har iaf inte fått dyrare försäkring ännu

Nej jag bara gruvar mig inför våren om det blir på det här sättet, men även bilförsäkringen lär ju skjuta i höjden oavsett vad man har för bil.. känns skumt det här. - Men orolig det är jag ju trots allt..

Misstänker att det blir ännu dyrare än dina exempel :gnissla
Men vissa säger att de inte kan genomföra detta innan de fixat till med andra lagar så att de inte krockar och sånt tar ju tid (byråkrati går inte direkt fort, inte ens när den går på högvarv)

Alliansen sa innan valet (har disskuterarts flitigt här på SH) att man skulle föra över kostnaderna för trafikskador från den allmäna sjukvården (skattepengar) till trafikförsäkringarna. Detta skulle spara 8 000 000 000 för staten.

trygg hansa har redan så...hade halvförs. på min -00:ans R1:a 1500kr/mån..
lite dyrt tyckte ja... sen blev det 5:e juni.. satte jag mig i sidan på en bil kl.10.50...krossade bla. handleden rejält...
kommer få ersättning av trygg hansa ca: 200k för handleden..

sx-pojken skrev:
2576604 trygg hansa har redan så...hade halvförs. på min -00:ans R1:a 1500kr/mån..
lite dyrt tyckte ja... sen blev det 5:e juni.. satte jag mig i sidan på en bil kl.10.50...krossade bla. handleden rejält...
kommer få ersättning av trygg hansa ca: 200k för handleden..

Menar dom inte att det skall betala dina sjukhus kostnader, inte din erstättning?

AGE skrev:
2579049 Menar dom inte att det skall betala dina sjukhus kostnader, inte din erstättning?

de skulle betala min ersättning med...sjukskriven 12-14mån..
får 80% av försäkringskassan..resterade 20% ska trygg hansa betala ut...
sjukhus.kostnaderna har de betalat..liksom utrustningen.. hojen mm..
invaliditets-ersättningen ska de betala ut 1 år efter smällen..fått papper på det..

Jompas skrev:
2518890 Någon som vet något om vad som kommer hända med fordonsförsäkringarna nu? Som jag förstått det hela så ska personskador (brutna ben, armar, invaliditet mm..) som tidigare täckts av privata hemförsäkring alt. livförsäkringar nu istället täckas av trafikförsäkringsdelen på fordonet.. kommer vi då få reducerade hemförsäkringar eller blir det bara dyrare helt enkelt??
Nej, det här har inget med hemförsäkringar eller livförsäkringar att göra. De ger ersättning till försäkringstagaren (eller anhöriga), och påverkas inte alls av detta.

Det som nu sagts att trafikförsäkringen ska få stå för är de kostnader som idag betalas via skattsedeln, exempelvis lön till kirurgen, nål och tråd, och annat som kostar pengar inom sjukvården. Även i viss utsträckning statens kostnader för att folk blir långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade om jag förstått saken rätt.

Detta handlar alltså i princip om att låta hojkollektivet står för sina egna kostnader, istället för att tant Agda som äter kattmat ska vara med och betala för vårt nöje. I princip alltså, i praktiken är det ju rätt trubbigt iom att nästan alla nyttjar transporter i någon form, så även tant Agda kommer att få vara med och betala reformen indirekt när hon åker färdtjänst exempelvis.

Jompas skrev:
2518890Som Sagt Någon Som Vet Något???
/Jompas

Nej, det finns ingen som Vet.

sx-pojken skrev:
2585644 de skulle betala min ersättning med...sjukskriven 12-14mån..
får 80% av försäkringskassan..resterade 20% ska trygg hansa betala ut...
sjukhus.kostnaderna har de betalat..liksom utrustningen.. hojen mm..
invaliditets-ersättningen ska de betala ut 1 år efter smällen..fått papper på det..

Skulle inte tro att TH betalar mer än lagen redan säger.
Det nya förslaget är att försäkringsbolagen skall betala 100% av sjukpenning, sjukvårdkostnader osv och inte bara din ersättning.

enhjuling skrev:
2585714 Skulle inte tro att TH betalar mer än lagen redan säger.
Det nya förslaget är att försäkringsbolagen skall betala 100% av sjukpenning, sjukvårdkostnader osv och inte bara din ersättning.

fått papper på att TH betalar ut invalditetsförsäkring upp till 10% invalid på trafikförsäkringen.. då de själva tar beslut...:arsele

blir skadan klassat som mer än 10% invalid så är det trafikansvarsnämden eller ansvarsförsäkringen personskadenämnd som beslutar om yttrande om evt. ersättning grundar sig på skadeståndslagen...citerat från info från TH....

var min läkare som sa att handleden troligen blir klassad som minst 10% invalid...
det var TH som sa till mig att skicka in arbetgivarintyg, lönespec mm..som skulle jag få full lön...20% av dem...16 k rent i månaden typ...:tummenupp

Last edited:
enhjuling skrev:
2585714 Skulle inte tro att TH betalar mer än lagen redan säger.

Han har förmodligen en tilläggsförsäkring (tror jag också har den genom jobbet) som går in och betalar de sista 20% av inkomsten under sjukskrivningen så det är inget konstigt.

Vad killen inte hajat är att det som kommer till ytterligare på trafikförsäkringen är just försäkringskassans del (lr hur?) samt sjukvårdskostnaderna som alla skattebetalare får stå för som det är idag.

sx-pojken skrev:
2586348 fått papper på att TH betalar ut invalditetsförsäkring upp till 10% invalid på trafikförsäkringen.. då de själva tar beslut...:arsele

blir skadan klassat som mer än 10% invalid så är det trafikansvarsnämden eller ansvarsförsäkringen personskadenämnd som beslutar om yttrande om evt. ersättning grundar sig på skadeståndslagen...citerat från info från TH....

var min läkare som sa att handleden troligen blir klassad som minst 10% invalid...
det var TH som sa till mig att skicka in arbetgivarintyg, lönespec mm..som skulle jag få full lön...20% av dem...16 k rent i månaden typ...:tummenupp

Alltså... det låter på dig som att du vunnit på lotto eller nåt liknande. Är det kul att resten av livet gå med en halvtaskig handled? :va Hade det inte varit bättre att jobba med en hel handled och få ut 16k istället?

Eller gör du ett försäkringsbedrägeri och överdriver dina problem med den?

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...