Ny kedja som blir längre o längre?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag har monterat en ny X-Ringskedja på XRen och justerade den i enlighet med manualen.
Efter ett tag så visade det sig att den hade lite för stort spel så jag justerade den återigen.
Nu ere tredje gången som jag måste justera kedjan.
Hur mycket kan en ny kedja sträcka sig egentligen?
God Hjul och en trevlig fälg på er.:rolleyes:

Det sträcker sig som fasen ibland när det är nytt

Neda problema.. Fortsätta spänna kedjan bara

Jag köpte nytt drivpaket i höstas av märket JT. Kedjan töjde sig som fan och jag fick spänna den efter varje åktur. Nu är den olika sliten så om jag spänner den lagom, och sedan snurrar hjulet lite så är kedjan anting för slapp, eller för hårt spänd. Jag har kört ca 70 mil med den. Riktig jävla skit! :huvet

Låter spaceat att kedjan skulle vara olika lång beroende på i vilket läge hjulet står....
Tror ni bägge råkat ut för ocentrerade drev.
Har fått ett sådant en gång.
Nu mäter jag alltid att drevet centrerar innan montering.
Till på köpet var det ett dyrt kvalitetsdrev jag fick som gått igenom kvalitetskontrollen.
Både genralagent och producent fick veta vad jag tyckte.

Ivil skrev:
2675906 Jag har monterat en ny X-Ringskedja på XRen och justerade den i enlighet med manualen.
Efter ett tag så visade det sig att den hade lite för stort spel så jag justerade den återigen.
Nu ere tredje gången som jag måste justera kedjan.
Hur mycket kan en ny kedja sträcka sig egentligen? :
Du har gjort allt rätt?
I min gröna ungdom (längesen..) gjorde jag misstaget ( blev dyrt) att justera kedjan när hojen var obelastad dvs stod på stödet.
Svingen och kedjan har ju olika vridcentrum, detta innebär ju att det oftast är ett annat läge som innebär max sträckning på kedjan än helt obelastat läge.
Bara ett förslag..

Tranicos skrev:
2676065 Jag köpte nytt drivpaket i höstas av märket JT. Kedjan töjde sig som fan och jag fick spänna den efter varje åktur. Nu är den olika sliten så om jag spänner den lagom, och sedan snurrar hjulet lite så är kedjan anting för slapp, eller för hårt spänd. Jag har kört ca 70 mil med den. Riktig jävla skit! :huvet

Har oxå JT drev påmin hoj. Vad fickdu med för kedja till dom dreven??

Skrotnisse skrev:
2676622 Låter spaceat att kedjan skulle vara olika lång beroende på i vilket läge hjulet står....
Till på köpet var det ett dyrt kvalitetsdrev jag fick som gått igenom kvalitetskontrollen.
Kan även vara fel kedjelås om det blir olika spänning, hade det när jag köpte min men det var bara att byta låset så löste det sig.

Har nu kollat dreven och dom e så centrerade som dom kan vara.
Då jag har tagit bort stötdämparlänkaget kunde jag lyfta bakdäcket genom hela rörelsen och titta om det var för hårt spänt men det såg bra ut,som "hårdast" hade jag ca 30mm i spel och det va när dreven var i samma höjd.
Kedjan är en EK 520MVX och kommer från Addemoto.

Skrotnisse skrev:
2676622 Låter spaceat att kedjan skulle vara olika lång beroende på i vilket läge hjulet står....

Då hade den vart dålig från början. Tycker detta fenomen dyker upp när drivpaketet börjar bli slitet. Hade samma symtom på min förra hoj. Men visst, jag kan kolla dreven...

The blade skrev:
2676662 Har oxå JT drev påmin hoj. Vad fickdu med för kedja till dom dreven??

Vet ej, kan kolla om det står något på.

Last edited:
Kedjan på min zx6r är också ojämnt sliten med olika spel på kedjan... detta efter ca 500mil:mad:
Satte på nytt drivpaket 520 istället för 525 orginal. Jag visste att det nya drivpaketet skulle slitas snabbare men detta var lite tråkigt, ändå 2lök som gick ganska fort...

EDIT: räcker kanske att skaffa ny kedja då dreven är mycket lite slitna?

Min förra kedja var även den ojämnt sliten men det drivpaketet hade rullat 2500mil... jag blir trött...:)

Samma kedja, samma problem, välkommen till klubben.

När jag råkat ut för att kedjespänningen varierat när bakhjulets roterats har det tyvärr berott på kedjan. Det är symptomatisk för en kedja som blivit sliten och/eller har en eller flera skurna länkar att det blir så. Man kan ju lätt testa om det är kedjan genom att rotera bakhjulet och se om kedjespänningen varierar en hel cykel på ett varv på bakdrevet alternativt ett varv på framdrevet. Är inte kedjespänningens variation korrelerad mot något av dreven så är det kedjan som är keff.

Ett bra sätt att i förtid paja en oringskedja (förutom att inte smörja den) är att rikta en trycktvätt mot den. Det höga trycket pressar in vatten förbi o-ringarna. Vattnet kommer sedan inte ut så lätt utan kedjan rostar sedan internt och skär i de drabbade länkarna. Trots att den ser smord och fin ut. Sedan varierar spänningen.

Hilsen
J

Ivil skrev:
2678189 Har nu kollat dreven och dom e så centrerade som dom kan vara.
Då jag har tagit bort stötdämparlänkaget kunde jag lyfta bakdäcket genom hela rörelsen och titta om det var för hårt spänt men det såg bra ut,som "hårdast" hade jag ca 30mm i spel och det va när dreven var i samma höjd.
Kedjan är en EK 520MVX och kommer från Addemoto.
Hade samma problem med min kedja från Addemoto. verkar vara en jävla skit kedja de säljer.:huvet

Jag råkade ut för att min gamla kedja blev ojämt spänd när man roterade den.. den hade då skurit i några länkar.. ett byte av kedja o drivpaket löste problemet.. Köpte oxå från Addemot, hat kört snart 1000 mil o behövt spänna kedjan 4 ggr.. inte så farligt tycker jag..

Ivil skrev:
2680023 Så det e bara att spänna vidare och hoppas att den slutar bli längre då?

Ja så är det. Spänna och smörja.

Det brukar stå i instruktionsboken hur lång kedjan max få vara mellan ett angivet antal länkar på längsta stället på kedjan. När den är längre ska den kasseras. Om kedjespänningar varierar pga av sliten kedja så spänner man den till korrekt spänning på det läge där den är som mest spänd, sedan får man själv efter eget huvud bedöma om man då tycker att den är för slak på den slackaste stället när man roterar bakhjulet.
Hur länge man kan våga åka med en kedja innan byte beror nog mycket på hur man kör och om man har en värsting-300km/h-plastmissil eller en bruksoffroad osv.

En kedja där kedjespänningen börjat variera över varvet alstrar stora krafter i hela drivlinan. En duktig bromsbänksoperatör brukar kunna se en sådan kedja på ripplet på kurvan. Så det är nog stora krafter som alstras om man gillar att åka fort.

Jag tycker själv att det är lurigt med kedjor, inte helt okomplicerade maskinelement faktiskt.

Tycker jag..

/J

Oftast är det skurna/kärvande länkar som orsakar ojämn kedjespänning felet ligger oftast i otillräcklig smörjning, vissa sk kedjevaxer orsakar detta.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back