Ny information om Gammla Speedway banan vid Flaten badet söder om Stockholm

DennisNordqvist

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
Honda Crf 450
Hej på er alla!

Vill bara säga att jag precis blivit medlem och ska bli kul och vara här framöver =).

Är det någon som kommer ihåg gammla knatte speedway banan vid gammla tyresö vägen ? ligger vid flatenbadet på höger sida strax innan avfart Älta.

Denna bana /Omårde har länge varit förbjudet område att köra på (Vilket många säkert vet redan) då den ligger på naturreservat.

Men jag brukar skicka grabben att brumma runt på sin pw50 ibland. Men jag funderade för ett tag sen på , att det skulle vara kul och nyttja mittendelen av ytan. Nu är det bara gräs o så i mitten av banan. Men att klippa ner gräset iform av en bana, sen banka ner pinnar och dra lite avspärrnings band och forma banan. Sen kanske man får ta dit och köra lite med stora hojar oxå så det blir lite mera gjordigt där.

Så jag ringde runt till ansvariga för ytan, och kom i kontakt med en roger karlsson på idrotts förvaltningen.
Roger har det slutgiltiga ordet om ytan, och när jag sa att jag skulle vilja vara där o köra och kanske bygga lite gupp och göra mera bana av ytan, då tyckte han att det lät som en kalas ide och gav mig fullt tillstånd att vistas där och köra/bygga etc.

Bara man inte köra på utsidan /runt banan dvs. Utan håller sig på insidan, vilket inte bör vara något direkt problem.

Jag tänkte ta dit en gräsklippare och klippa ner skiten, så får man ta nästa steg efter det.

Ytan är tänkt att tas bort, men de kommer dröja några år enligt ansvariga. så fram tills dess är det perfekt yta för småknattar.

Ville bara dela med mig av detta till er alla intresserade.

Ha det gött alla

/Dennis

Kul initiativ och bra med någon som faktiskt gör saker själv, och inte bara tycker att Dom och Någon Annan ska ta tag i saker och ting :tummenupp

Men du har Rogers ord skriftligt va? Jag kan dessutom tänka mig att det krävs ett miljötillstånd, både för att det är motorfordon med allt det innebär med oljor mm i ett naturreservat, och framför allt bullret. Jag vet inte om du har följt bullerdebatten inom svensk motorsport, men det finns vissa motstridigheter mellan oss och "alla" andra, milt uttryckt.

Låter helt otroligt, men trevlig inställning hos kommunen:)

Får väl åka dit med dottern så hon får köra sin PW50 utan att man som pappa skäms en smula som låter henne köra lite varsomhelst annars.

Bra jobbat!

Roger bestämmer (Äger) den marken runt banan. Men nej inget skriftligt ännu. Kan säkert jaga rätt på detta.

Detsom roger säger är det som gäller, jag har ringt och pratat med 4 st olika personer om området, då det ligger i natur reservat. ALLA säger att det är roger som bestämmer över detta område. Att roger ansvarar för banan.
Det som gäller för att vi INTE ska få skit är att man INTE kör utanför området, dvs på utkanten av banan.

När det ommer till bullernivå, så är han fullt medveten om vad som låter illa och inte, Roger har själv köpt och varit på banan och kört med mindre hojar.
Jag punkterade för dem ansvariga att jag INTE är intresserd av att köra med stora hojar där (125/250/450 .
Utan vill ha något för dem mindre knattarna.

Mvh Dennis

Skulle någon få problem så får ni görna ta upp det här efter ni kört, då tar jag upp detta med Roger.
ANledningen till att vi får vara på banan ÄR för att banan ligger under utredning för att tas bort (Varit det i flera år), och banan kommer vara under diskution i flera år till enligt flera ansvariga.

Sålänge vi sköter oss så ere lugnt.
Vill punktera för er alla att speciellt HÄSTAR är absolut INTE tillåtna inne på banans område (Enligt natur reservatets ansvariga) då dem har speciela stigar att rida på. Men dem har skitit i det varje gång. SÅ vi motor fordon har all rätt.

Drog med min goda vän (som var lite groggig i kroppen ) ;), och en hyfsat ny gräsklippare och klippt halva ytan på banan.

Polarn vinglade runt och fick göra det mesta så förmig var det kanon :hej

¨Tog 3 timmar för halva ytan, så några timmar till, så ska en massa däck tas dit och forma kanterna på banan. Sen blir det pinnar nerbankade och avspärnings banden ska dras.

Sen släppa loss ungarna.

/Dennis

Bor inte i närheten , barnbarnen är lite för små ännu men älskar ändå initiativet :tummenupp
Att småknattar får någonstans att, under ordnade former, puttra omkring på små motorfordon utan att miljöfacister lägger sig i och hojtar "usch" och "fy" låter nästan för bra för att vara sant.
Kudos till er som gör detta möjligt :tummenupp

Jag och min bästa kompis tycker då att det är viktigt att småknattar kan få träna i lugn och ro utan att nån står och tycker att dem bäst.

Jag vänder mig framför allt till föräldrar med små barn som vill slippa tjafs i områden, grusplan etc.
Jag vet att det bort en hel del folk i söderort som har småbarn med något motordrivet fordon. Men som säkert önskar att ha en bra plats att köra på i lugn o ro.

Så jag/Vi kämpar på med att klippa färdigt. Jag måste dock åka bort en ett tag till landstället på söndg, så hinner inte klippa färdigt hela ytan på nån vecka. Men såfort jag kommer hem igen så forsätter vi med klippandet.

Vi har även kontakter med lastbil, som har sagt ja till att lyfta med skopa över stängslet och dumpa en massa grus. Detta ska vara till svängarna, lite mindre enklare gupp att köra över, typp nån meter hög, men 2 meter bred och 3 meter lång om ni förstår. Bra att ha grus och forsla ut på sina ställen.

Mvh Dennis:yoparty

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...